Gå til innhold

Gå til Maridalsvannet fra Kjelsås

Gjest SmurfeLurfen

Anbefalte innlegg

Gjest SmurfeLurfen

Hei!

Tenkte å ta bussen til Kjelsås (rute 52) idag og gå derifra og til Maridalsvannet.

Har aldri gått der før og trenger litt hjelp.

Og er det greit å gå til fots selv om det mest sannsynlig er laget skiløyper der?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Tenkte å ta bussen til Kjelsås (rute 52) idag og gå derifra og til Maridalsvannet.

Har aldri gått der før og trenger litt hjelp.

Og er det greit å gå til fots selv om det mest sannsynlig er laget skiløyper der?

:)

Nei, det er ikke greit å gå til fots i skiøypene. Finn deg en brøytet bilvei å gå på.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har tenkt å vandre rundt i skiløypene må du regne med noen krasse kommentarer fra skiløpere. Synes heller ikke det er veldig allright med folk som tråkker ned skisporene.

Ta heller bussen inn i Maridalen, gå av på Hammeren og gå på den brøyta veien som går på venstresiden av elva oppover mot ullevålseter/Skjærsjøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra busstoppet Kjelsås (på linje 54, 52 fins ikke) og til Maridalsvannet er det vel rundt 500meter og ingen skiløyper, så der er det bare å traske i vei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmurfeLurfen

Å, det var dumt.

Skal ikke gjøre det mer da..

Har dere flere tips til hvor man kan gå turer i marka uten å være til plage for skiløpere?

Gjerne brøytet eller trakket løype da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går en brøytet vei opp til Lilloseter. Lurer på om den starter på Ammerud et sted, men vet dessverre ikke helt hvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nesten uendelig med brøytet bilvei innover i marka :) Som noen foreslo, ta 51bussen til Hammeren, og følg veien oppover på andre siden. Her kan du velge hvilken side av elven du vil gå på. Ca. 3 km opp på begge veiene, er det mulig å krysse elven over en demning/bro. Selvom det er skiløype, har du lov til å krysse her. På den ene siden, den siden av elven på "Oslosiden" kan du gå til Ullevålsseter, Skjennungstua, Blankvann, Nordmarkskapellet og videre over i Sørkedalen. Det er noen stier som holdes åpne om vinteren (hovedsaklig av hestefolk), som er lette å gå i. Fra Sørkadalen kan du gå opp til Kobberhaugshytta (ligger ikke så langt fra Blankvann), Finnerud eller Kikut (eller enda lenger). På andre siden av elven, på "Maridalssiden, kan du gå opp til Gåslungen, Tømte, Bjørnholt og Kikut.

Hvis du vil gå på sti, er det flere stier som holdes åpne av hestefolket. Barlindåsen er en fantastisk tur, der går du inn ved Sander Gård, og kommer ut igjen ved Sandermosen togstasjon. Eller så har du Båhushøgda og Fagervann, fantastisk utsikt over Oslo. Her er det tråkket opp sti, men en bør være noe kjent for å finne frem. Ellers så har du en "kjerrevei" som går inn til høyre på Maridalssiden av elven, rett før demingen, som du kan følge inn ca 1-2 km, og sti ned til Maridalen Skole. Her ferdes det dog daglig hester. De andre turene jeg har nevnt, ferdes det ikke hest så ote ;) God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmurfeLurfen

Det er nesten uendelig med brøytet bilvei innover i marka :) Som noen foreslo, ta 51bussen til Hammeren, og følg veien oppover på andre siden. Her kan du velge hvilken side av elven du vil gå på. Ca. 3 km opp på begge veiene, er det mulig å krysse elven over en demning/bro. Selvom det er skiløype, har du lov til å krysse her. På den ene siden, den siden av elven på "Oslosiden" kan du gå til Ullevålsseter, Skjennungstua, Blankvann, Nordmarkskapellet og videre over i Sørkedalen. Det er noen stier som holdes åpne om vinteren (hovedsaklig av hestefolk), som er lette å gå i. Fra Sørkadalen kan du gå opp til Kobberhaugshytta (ligger ikke så langt fra Blankvann), Finnerud eller Kikut (eller enda lenger). På andre siden av elven, på "Maridalssiden, kan du gå opp til Gåslungen, Tømte, Bjørnholt og Kikut.

Hvis du vil gå på sti, er det flere stier som holdes åpne av hestefolket. Barlindåsen er en fantastisk tur, der går du inn ved Sander Gård, og kommer ut igjen ved Sandermosen togstasjon. Eller så har du Båhushøgda og Fagervann, fantastisk utsikt over Oslo. Her er det tråkket opp sti, men en bør være noe kjent for å finne frem. Ellers så har du en "kjerrevei" som går inn til høyre på Maridalssiden av elven, rett før demingen, som du kan følge inn ca 1-2 km, og sti ned til Maridalen Skole. Her ferdes det dog daglig hester. De andre turene jeg har nevnt, ferdes det ikke hest så ote ;) God tur!

Tusen takk for alle forslagene :D

Disse skal testes ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle dager... må da være lov å gå mellom skiløypene! Skjønner at man ikke skal gå midt i sporet, da. Jeg har opplevd mye strenge regler når det gjelder å ri i løypene (som jeg vet er forbudt), så jeg passer alltid på å ri på brøyta skogsbilvei. Men at det skal være noe problem å gå der har jeg aldri hørt om noen gang. Å gå i midten kan da umulig være noe problem.

Jogga i østmarka her om dagen, og det var ingen av de mange skiløperne som sa noe. Jeg har ikke ski, må da få bruke marka fordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS: Så fine veier det hørtes ut der det var brøyta. Men feil side av byen for meg, med hest. Vet bare om to turer det går an å ta i Østmarka som er brøyta. Ulsrudvann via Bøler til Rustadsaga og Rustadsaga til Gullsmeden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmurfeLurfen

I alle dager... må da være lov å gå mellom skiløypene! Skjønner at man ikke skal gå midt i sporet, da. Jeg har opplevd mye strenge regler når det gjelder å ri i løypene (som jeg vet er forbudt), så jeg passer alltid på å ri på brøyta skogsbilvei. Men at det skal være noe problem å gå der har jeg aldri hørt om noen gang. Å gå i midten kan da umulig være noe problem.

Jogga i østmarka her om dagen, og det var ingen av de mange skiløperne som sa noe. Jeg har ikke ski, må da få bruke marka fordet.

Ja, det er dumt hvis det er så strengt.

Men ingen som sa noe til meg og når det kom løpere midt i sporet, så flyttet jeg meg jo ut til sidene selvsagt og gikk aldri på selve skisporet.

Var jo hardtrakket og med mine 45 kg så ble det ikke mer merke i snøen enn det ble av hunder som jogget forbi..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det pleier da å være flere spor i skiløypene i oslomarka. 2 x skispor, og et scooter/gåspor ved siden av. Bare ikke gå der du ser at det er skistriper, og pass deg når kondomdressene kommer susende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PS: Så fine veier det hørtes ut der det var brøyta. Men feil side av byen for meg, med hest. Vet bare om to turer det går an å ta i Østmarka som er brøyta. Ulsrudvann via Bøler til Rustadsaga og Rustadsaga til Gullsmeden.

Du får flytte hesten til Nordmarka :nigo: Du kan ri på brøytede bilveier i flere dager om du vil! Og så har vi flere stier vi holder åpne gjennom hele vinteren, til glede for både ryttere og turgåere :skya:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS! Kjøp deg et kart over Nordmarka, gjerne i målestokk 1 : 25 000, og gjør deg litt kjent med marka før du legger ut på tur. Jeg kjøpte kart da jeg flyttet hit med hesten min, og selv om det er seks år siden, og jeg begynner å bli ganske så lommekjent, så bruker jeg fremdeles kartet titt og ofte :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Østmarka er det masse opptråkkete stier "på tvers", takket være hundeluftere og vintersyklister. Selv om det er "midtrabatt" i skiløypene, så blir det ofte for trangt om det skal komme noen gående/løpende der, med mindre det er kjørt skøytebredde på midten (noe det forholdsvis sjelden er). Går ikke på ski selv, men det går fint å komme seg til de ulike sportshyttene via hundelufterstiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo, selvfølgelig er det det! Midten er for de som går på skøyteski.

Ja, det er dumt hvis det er så strengt.

Men ingen som sa noe til meg og når det kom løpere midt i sporet, så flyttet jeg meg jo ut til sidene selvsagt og gikk aldri på selve skisporet.

Var jo hardtrakket og med mine 45 kg så ble det ikke mer merke i snøen enn det ble av hunder som jogget forbi..

Hvorfor er det dumt? Skjønner du ikke at det koster ganske mange penger å kjøre opp disse løypene?

Det spiller ingen rolle hva du veier. Det må være likt for alle. Hunder kan som kjent ikke gå på ski, så det blir noe annet. Som sagt, så er midten for de som skøyter.

Det er flust av brøytede skogsveier i Nordmarka. Bruk dem eller gå på ski selv. Skjønner ikke at det i det hele tatt er mulig å tenke at dette må være greit. Alltid noen som skal ødelegge og tenker at regler er for alle andre.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmurfeLurfen

Jo, selvfølgelig er det det! Midten er for de som går på skøyteski.

Hvorfor er det dumt? Skjønner du ikke at det koster ganske mange penger å kjøre opp disse løypene?

Det spiller ingen rolle hva du veier. Det må være likt for alle. Hunder kan som kjent ikke gå på ski, så det blir noe annet. Som sagt, så er midten for de som skøyter.

Det er flust av brøytede skogsveier i Nordmarka. Bruk dem eller gå på ski selv. Skjønner ikke at det i det hele tatt er mulig å tenke at dette må være greit. Alltid noen som skal ødelegge og tenker at regler er for alle andre.

Øøø, kok ned takk :)

Jeg kan heller ikke gå på ski. Jeg har ikke penger til å kjøpe det!

DEr jeg kommer fra har hvem som helst kunnet gå i skiløyper i alle år. Og der ble løypene kjørt opp på dugnad av foreldrene til ungene i idrettslaget som selv betalte bensin og snøscooter for egne penger. Men der var marka for alle, med og uten ski!

Men her i Oslo er vel løypene forbeholdt folk som kommer med dyrt utstyr og på skarp Østlandsdialekt sier at her er det jeg som bestemmer over hele skisporet! Folk som har skader og ikke kan gå på ski eller ikke har råd til å kjøpe utstyr, de kan bare komme seg vekk!

Men det er greit, hvis det er sånn du vil ha det.

Som ny Osloborger visste jeg ikke om at det var egne stier for de uten ski.

Men det har heldigvis noen hyggelige folk lengre opp i denne tråden forklart og gitt beskrivelser om hvor man kan gå:)

Endret av SmurfeLurfen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

De som kjører opp løypene med løypemaskinene, bryr seg ikke om folk går her (så lenge de ikke går i selve sporet). De synes det bare er OK at alle folk bruker marka. Men skifolka kødder du ikke med altså - de er spinnville :fnise:

Støtter GreenLady sine forslag om turer. Jeg har brukt disse i mange år både til hest og med hund til fots. Og veldig mange hundefolk og turfolk uten ski, setter veldig stor pris på at hestene tramper opp fine stier å gå på (oki så er det en og annen idiot, som MÅ hyle - men de er generelt surpomper okke som).

Og etter å ha hatt hest i Østmarka i flere år, er jeg sjeleglad jeg bytta til Maridalen :jepp: Turparadis så lenge man skyr skiløypene og de sutrefolka der.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som kjører opp løypene med løypemaskinene, bryr seg ikke om folk går her (så lenge de ikke går i selve sporet). De synes det bare er OK at alle folk bruker marka. Men skifolka kødder du ikke med altså - de er spinnville :fnise:

Støtter GreenLady sine forslag om turer. Jeg har brukt disse i mange år både til hest og med hund til fots. Og veldig mange hundefolk og turfolk uten ski, setter veldig stor pris på at hestene tramper opp fine stier å gå på (oki så er det en og annen idiot, som MÅ hyle - men de er generelt surpomper okke som).

Og etter å ha hatt hest i Østmarka i flere år, er jeg sjeleglad jeg bytta til Maridalen :jepp: Turparadis så lenge man skyr skiløypene og de sutrefolka der.

Også hyppig kalt "kondomdressene" :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...