Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan fungerer det dersom man har vært student i mange år og plutselig blir syk, uten at man har rukket å arbeide og tjene penger.

Jeg tenker da på, om man er over 26 år, student og aldri vært i arbeid. Kan man da få uførepensjon?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man kan bli uføretrygdet hvis man er over 18 år.

Gjest Consensio
Skrevet

Ja, man kan få uføretrygd dersom man oppfyller kravene (som du kan lese om på nav.no)

Det finnes en minstesats som man kan få om man ikke har tjent nok penger.

Jeg får minstesats og jeg får utbetalt ca 4000kr hver 14. dag

Skrevet

Ja, man kan få uføretrygd dersom man oppfyller kravene (som du kan lese om på nav.no)

Det finnes en minstesats som man kan få om man ikke har tjent nok penger.

Jeg får minstesats og jeg får utbetalt ca 4000kr hver 14. dag

Ok. Er du 100 % ufør da? Kan du jobbe litt ved siden av, og hvordan blir økonomien når en blir pensjonister?

Gjest Consensio
Skrevet

Jeg er ikke ufør i den forstand. Hadde midlertidig uføretrygd som nå er aap, men heg har 100% ja. (vil ikke få noe mer om jeg får innvilget varig uføretrygd)

Jeg kan ikke jobbe ved siden av, det er jeg for syk til, men noen kan det jo. Husker ikke hvor mye de kan tjene ved siden av. Man har ikke lov til å jobbe det første året man har uføretrygd.

Har man varig uføre så kan man fryse uføretrygden i opp til 4 år uten å måtte søke på nytt, dersom man vil prøve seg ut i jobb

Skrevet

Jeg er ikke ufør i den forstand. Hadde midlertidig uføretrygd som nå er aap, men heg har 100% ja. (vil ikke få noe mer om jeg får innvilget varig uføretrygd)

Jeg kan ikke jobbe ved siden av, det er jeg for syk til, men noen kan det jo. Husker ikke hvor mye de kan tjene ved siden av. Man har ikke lov til å jobbe det første året man har uføretrygd.

Har man varig uføre så kan man fryse uføretrygden i opp til 4 år uten å måtte søke på nytt, dersom man vil prøve seg ut i jobb

Men lever du av ca 8000 kr i mnd da?

Gjest Consensio
Skrevet

Men lever du av ca 8000 kr i mnd da?

Når jeg bodde alene så fikk jeg litt i bostøtte, samt at jeg kunne søke om hjelp til å betale strømregningen (dette var noe jeg måtte søke om hver gang jeg fikk regning, så det var ikke alltid søknaden ble innvilget)

Men ja, det er det jeg måtte leve av.

De 8000kr + bostøtte skulle gå til husleie, mat, forsikringer, klær, buss (får ikke honnørkort før man er varig uføretrygdet), sparing (til uforutsette utgifter dersom f.eks kjøleskapet ryker osv) og alt annet man må ha

Skrevet

Hvordan fungerer det dersom man har vært student i mange år og plutselig blir syk, uten at man har rukket å arbeide og tjene penger.

Jeg tenker da på, om man er over 26 år, student og aldri vært i arbeid. Kan man da få uførepensjon?

Minsteytelse på AAP er 2Xgrunnbeløpet i folketrygden som den 1.5.2011 var på 79216 kroner. Det vil si 158432 kroner før skatt.

http://www.nav.no/Arbeid/Jobb+og+helse/Arbeidsavklaringspenger/Arbeidsavklaringspenger/Beregning+av+arbeidsavklaringspenger.217391.cms

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...