DUX Skrevet 28. januar 2012 #1 Skrevet 28. januar 2012 Hei dere, jeg har lenge fått opplyst at man fåt tittelen "Siviløkonom" ved en master i økonomi, uansett om det er økonomi/ledelse eller økonomi/administrasjon. Det har seg slik at jeg kom i diskusjon med en person på byen sist helg, som mente det helt motsatte. Han skulle ta master i økonomi (hadde en bachelor fra før), og mente han ikke ville få tittelen siviløkonom. Denne tittelen kunne man visstnok bare få ved BI, TØH og NHH. Jeg er prøvde å forklare han at det var ved disse studiestedene de hadde en utdannelse med tittelen "Siviløkonom", men alle ville få den samme tittelen ved en master i økonomi. Har han rett, og har jeg blitt feilinformert? Noen som muligens kan avklare dette? Setter pris på svar. Takk!
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2012 #2 Skrevet 28. januar 2012 Siviløkonom ble man etter 4 års studier innen økonomi/administrasjon. Dette finnes ikke lenger. Nå får man tittelen "master of economics" - etter 5 år (bachelor og master) ved de utdanningsinstitusjonene som tilbyr dette studiet (HH i Bergen, BI, HH ved UMB, NTNU, ++).
hmmz Skrevet 28. januar 2012 #3 Skrevet 28. januar 2012 (endret) siviløkonom og sivilingeniør er ikke lengre beskyttede titler for hhv NHH og NTNU (NTH). Det gjør at alle med tilsvarende utdanning kan kalle seg dette, Men jeg ser at mange blir overrasket om du bruker titlene uten å ha kommet fra de to skolene. Spesielt om personen selv kommer fra skolene... siving: Fra 1985 kunne alle universiteter og enkelte høyskoler også tildele graden. sivøk: Lovbeskyttelsen av siv.øk.tittelen opphører i 2006 Endret 28. januar 2012 av hmmz
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå