Lotta1 Skrevet 28. januar 2012 #1 Skrevet 28. januar 2012 Er det noen av dere som vet hvordan kroppen etter endt kur funker ifht talgproduksjon og kviseutbrudd når man har pco? Jeg har nettopp beg på en 6 måneder lang kur, har ikke fått time hos endokrinolog før om tre måneder. Da skal jeg etter planen utredes ifht medisinering for pco, feks metformin.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2012 #2 Skrevet 29. januar 2012 dette lurer jeg også på. Hvordan er huden din?
Lotta1 Skrevet 29. januar 2012 Forfatter #3 Skrevet 29. januar 2012 Jeg har en del kviser rundt kjeve, på haken og på kinnene. Mange hvite innelukkede talgkuler som ikke går an å klemme på. De blir ofte betente og kan bli store, vonde betente kviser.. Det blir ofte røde arr etter og det er liksom alltid noen der, så nå er jeg lei! Har begynt på isotretinoin. Du da?
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2012 #4 Skrevet 29. januar 2012 Er det noen av dere som vet hvordan kroppen etter endt kur funker ifht talgproduksjon og kviseutbrudd når man har pco? Jeg har nettopp beg på en 6 måneder lang kur, har ikke fått time hos endokrinolog før om tre måneder. Da skal jeg etter planen utredes ifht medisinering for pco, feks metformin. Etter mange runder med Diane, Tetracykliner (mildere form for antibiotika) fikk jeg endelig en kur med Roaccutan (som nå heter Isotretonin) og jeg her helt kvisefri Er irritert for at jeg ikke bare kunne fått Roaccutanen tidligere. Istedetfor å gå mange år med andre drittpiller. Har vært kviserfri i 2 år nå tror jeg. Jeg har pco.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2012 #5 Skrevet 29. januar 2012 Jeg har en del kviser rundt kjeve, på haken og på kinnene. Mange hvite innelukkede talgkuler som ikke går an å klemme på. De blir ofte betente og kan bli store, vonde betente kviser.. Det blir ofte røde arr etter og det er liksom alltid noen der, så nå er jeg lei! Har begynt på isotretinoin. Du da? Jeg skal ikke garantere deg noe, jeg er ikke lege eller noe som helst, og det er alltid noen det IKKE fungerer for. MEN gled deg :) Det kommer mest sannsynlig ti å bli kjempebra. Men er du ikke bra nok etter 6 mnd, overtal legen til å gi deg en litt lengre kur. Hos meg kom bedringen for fullt den absolutt siste tiden (og jeg gikk ett år på kuren) og 2 måneder etter kuren (da den har virkning en stund etter at du har sluttet). Mine bivirkninger var tørre lepper, tørre øyne og tørr nese (på innsiden). Og så fikk jeg kjempeskjør hud, fikk vondt bare jeg snudde meg under dyna, men man blir vant til det.
Lotta1 Skrevet 29. januar 2012 Forfatter #6 Skrevet 29. januar 2012 Etter mange runder med Diane, Tetracykliner (mildere form for antibiotika) fikk jeg endelig en kur med Roaccutan (som nå heter Isotretonin) og jeg her helt kvisefri Er irritert for at jeg ikke bare kunne fått Roaccutanen tidligere. Istedetfor å gå mange år med andre drittpiller. Har vært kviserfri i 2 år nå tror jeg. Jeg har pco. Skjønner godt hvordan du tenker, for slik har jeg også holdt på i alle år.. Utallige hudpleiebehandlinger, kremer, antibiotikakurar og you name it.. Har kostet mangfoldige tusen kroner.. Og ikke har det blitt skikkelig bra heller noen gang.. Er heldigvis ikke plagt på rygg eller bryst, kun ansikt og kjeve/ litt nedover på halsen av og til. Men det er nok. Nå er jeg klar for å prøve dette, og begynner med godt mot. Og det hjelper stort å høre at andre md pco har blitt bra, for jeg tviler jo så klart også på at jeg kan bli bra.. Jeg skal ikke garantere deg noe, jeg er ikke lege eller noe som helst, og det er alltid noen det IKKE fungerer for. MEN gled deg :) Det kommer mest sannsynlig ti å bli kjempebra. Men er du ikke bra nok etter 6 mnd, overtal legen til å gi deg en litt lengre kur. Hos meg kom bedringen for fullt den absolutt siste tiden (og jeg gikk ett år på kuren) og 2 måneder etter kuren (da den har virkning en stund etter at du har sluttet). Mine bivirkninger var tørre lepper, tørre øyne og tørr nese (på innsiden). Og så fikk jeg kjempeskjør hud, fikk vondt bare jeg snudde meg under dyna, men man blir vant til det. Tusen takk! Jeg håper jeg er en av de som dette funker bra på. Og jeg kommer overhodet ikke være redd for å be legen om å forlenge kuren, jeg er så pass voksen at jeg gir beskjed, når en har rundet snart 36 år, ja da begynner man å tenke at dette gidder jeg ikke mer. (burde vel prøvd denne kuren for mange år siden). Har vært hos hudlege før, og da kun fått tetrasykliner. Men det funker ikke på meg. Blir ok, men kommer tilbake med en gang.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2012 #7 Skrevet 6. februar 2012 Jeg har en del kviser rundt kjeve, på haken og på kinnene. Mange hvite innelukkede talgkuler som ikke går an å klemme på. De blir ofte betente og kan bli store, vonde betente kviser.. Det blir ofte røde arr etter og det er liksom alltid noen der, så nå er jeg lei! Har begynt på isotretinoin. Du da? Jeg har mange svarte prikker på nese og i t-sonen generelt, litt hvite prikker og noen vanlige kviser, noen betente vonde kviser en gang i blant. Har også urenheter på rygg og bryst. Er lei av de jeg og, for og si det mildt. Er så lei av å klø overalt og. Men siden jeg har pcos er det litt vanskelig å vite hva jeg skal gjøre, begynne på pcos-medisiner og endre kosthold, eller prøve roaccutan.. Roaccutan er jo sterke saker, så det hadde jo vært fint om noe annet hjalp. Er ikke sikker på om huden min er "ille nok" til roaccutan heller? Hvor lang tid tok det fra henvisningen til du fikk time til hudlege?
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2012 #8 Skrevet 6. februar 2012 Leste her at Roaccutan bare maskerer symptomene men ikke gjør noe med årsaken. http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.1317872 Det er kanskje ikke det beste kvise-middelet for PCOSere da?
B18 Skrevet 6. februar 2012 #9 Skrevet 6. februar 2012 Fjerna rouccatanen kvisearrene? Etter mange runder med Diane, Tetracykliner (mildere form for antibiotika) fikk jeg endelig en kur med Roaccutan (som nå heter Isotretonin) og jeg her helt kvisefri Er irritert for at jeg ikke bare kunne fått Roaccutanen tidligere. Istedetfor å gå mange år med andre drittpiller. Har vært kviserfri i 2 år nå tror jeg. Jeg har pco.
Lotta1 Skrevet 6. februar 2012 Forfatter #10 Skrevet 6. februar 2012 Jeg har mange svarte prikker på nese og i t-sonen generelt, litt hvite prikker og noen vanlige kviser, noen betente vonde kviser en gang i blant. Har også urenheter på rygg og bryst. Er lei av de jeg og, for og si det mildt. Er så lei av å klø overalt og. Men siden jeg har pcos er det litt vanskelig å vite hva jeg skal gjøre, begynne på pcos-medisiner og endre kosthold, eller prøve roaccutan.. Roaccutan er jo sterke saker, så det hadde jo vært fint om noe annet hjalp. Er ikke sikker på om huden min er "ille nok" til roaccutan heller? Hvor lang tid tok det fra henvisningen til du fikk time til hudlege? Jeg gikk til privat hudlege, ventet på time ca en måned. Men trengte ikke henvisning. Jeg har lest og lest om pco og kviser og roaccutan og metformin... Er henvist til endokrinolog men får ikke time før ut i april pga ventetid ved sykehuset. Det skal bli spennende å se hva den legen sier om min pco tilstand. Har vært hos gynekolog og hun mente at pco bildet mitt er mildere nå, med mindre cyster. I tillegg så beg jeg å få regelmessige sykluser, noe jeg aldri hatt før. Nå har jeg EL hver måned. Så da håper jeg at det går seg til etterhvert og at roaccutanen gjør en skikkelig grundig opprydding i huden min. Jeg tåler heller ikke diane noe særlig godt, så en ev medisinering ville blitt med metformin tenker jeg..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå