Gå til innhold

Journalist - journalisutdanning eller er annen utdanning og praksis like relevant?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har alltid hatt lyst til å bli journalist. For tiden går jeg på et studieprogram med fordyning i norsk og engelsk. Vil dette være like relevant som å ta journalistutdanning? Jeg ønsker ikke å bli nyhetsjournalist, men kulturjournalist. Har også hørt at journalistutdanningen ikke nødvendigvis er rette veien å gå hvis en vil bli journalist, selv om en lærer mye praktisk på utdanningen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har erfart at det viktigste er at man skriver bra. En utdanning kommer selvsagt godt med, men det hjelper lite dersom du ikke skriver godt. Jeg har blitt oppfordret til å søke jobb som journalist (av arbeidsgiver), uten å ha noen form for relevant utdanning.

(Dette var da selvsagt snakk om journalist som skriver, ikke tv/radio.)

Skrevet

Ja, jeg ønsker å bli en skrivende journalist :)

Jeg utdanner meg til å bli lærer (noe som også er en av mine store drømmer), men ser for meg at jeg en gang i framtiden kan komme til å ende opp som journalist. Har inntrykk av at journalister flest har ganske variert bakgrunn :)

Skrevet

Det er greit å ha presseetikken på plass, men IJ (Institutt for journalistikk) tilbyr gode enkeltkurs.

For å svare på spørsmålet ditt; Det kommer an på ambisjonene dine. Det finnes ingen fasitsvar - om du ønsker å jobbe med politikk vil det nok være mer fruktbart å studere politikk, ønsker du å skrive om økonomi, kan det være en fordel å være siviløkonom, om du vil jobbe med mote/og eller skjønnhet, bør du ha kompetanse om det.

Dagens arbeidsmarked er mettet, i form av at du bør ha spesialkompetanse utover å ha en journalistutdannelse. Selv ville jeg aldri anbefalt noen å studere journalistikk, men til å ta en annen utdannelse (juss, samfunnsfag, økonomi), samtidig som de fikk relevant praksis. Aftenposten ansetter som regel kun folk som har universitetsutdannelse.

Ettersom stadig flere journalister ser behovet for å videreutdanne seg, er det i dag f.eks nesten umulig å få jobb i magasiner, uten å ha jobbet innenfor magasinbransjen. Mitt tips er å sikte deg inn på et par områder du tror du har interesse for - og studere og jobbe i den retning. Det viktigste er uansett praksis og kontakter. Jeg begynte å jobbe som journalist som 14-åring, og kan idag velge og vrake i jobber (har blant annet vært redaktør for et magasin). Mange jeg studerte sammen med har begynt i lokalaviser og som frilansere. Jeg var veldig bevisst på at jeg ikke ønsket å begynne der. Jeg har slitt livet av meg, for å si det mildt, men nå tjener jeg nesten 2x mer, og har jobber som gir mening.

Alle undersøkelser viser for øvrig at mennesker uten formalutdannelse/bachelor vil slite i årene fremover, så ikke fall for fristelsen ved å "ta den enkle veien" og å studere ved NKF eller lignende tulleskoler. Mvh, erfaren journalist, 24.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...