Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå trenger jeg noen gode råd...

Jeg er i tidlig 20-årene, og er snart ferdig med min bachelor innen et helse- og sosialfaglig studie. 

Jeg har siden jeg var 12 år spart månedlige beløp. Først spart fast til lappen - så til BSU og sparekonto.

F.eks når jeg har tjent 30.000 om sommeren - har jeg brukt ca 1.500 på "utskeielser" (kjøpt skoleting, ny hårfarge, en ny maskara, en ny bukse - og gjerne en genser på salg ol. til skolestart)

Med åra har jeg spart opp omlag 100.000, da på b.la BSU. - Mens andre studenter heller har valgt å ha et høyt personlig forbruk og kanskje valgt å bo med en høyere standard, eller brukt penger på forbruksvarer de har hatt lyst på, som f.eks cafébesøk, mat i kantina, klær, sko osv.

Nå har det seg slik at jeg har vært svært syk de siste 5 årene, og kjenner det blir verre og verre, og at det går mer og mer utover arbeidsevnen min. 

Både rådgiverene ved skolen og veiledere har gjentatte ganger rådet meg til å søke permisjon fra studier, praksis osv. (Men sta som jeg er, har jeg nektet å 'gi meg')

Jeg er nå redd for at jeg skal bli sykemeldt / senere bli delvis eller helt ufør... :( 

Har et helt alfabet av sykdommer å 'velge i mellom' om man skal beskrive helsetilstanden min litt på fleip...

Det jeg nå lurer på er hvordan jeg vil klare meg økonomisk...

Hvis jeg blir sykemeldt / ufør - 

vil jeg da bli nektet trygd - siden jeg sitter med så mye på bok?

Vil jeg miste retten min til trygd, fordi jeg har prioritert "feil" ved å spare i 10 år? 

(...Mitt største ønske og drøm er å kunne jobbe i en 100% stilling, så håper jeg slipper å bli beskyldt for å være en lat-jævla-velferdsstatssnylter og andre kreative betegnelser...)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor mye du har på bok virker ikke inn med mindre du må søke sosialstønad. Så nei, ikke noe å bekymre seg for. Derimot er jeg usikker på hvordan reglene er for sykdom og studier mtp det økonomiske og rettigheter ang aap. Jeg ville ringt lånekassen og Nav og spurt.

• Liker 1
Skrevet

Hmmmm.

Vanskelig problemstilling - siden du har buffer.

Litt sånn "hvorfor skal skattebetalerne bruke penger på deg - når du har så mye penger selv?"

Samtidig synes jeg det vil være feil at du skal "straffes" for å ha vært økonomisk smart liksom

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...