Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg begynte å fundere på dette for litt siden, og nå klarer jeg ikke legge det fra meg.

Hva mener folk der ute? Finnes det en 'aldersgrense' for enkelte klesstiler? Tenker da på litt mer utpreget rock/punk/goth etc.

De kan alle tilpasses etter hvert som man blir eldre, men selve 'utprøvingsfasen' er jo noe spesiell...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener å ha observert at den går et sted mellom 25/30. I hvert fall i mine øyne. Men så er jeg tidvis litt konservativ av meg, da :sjenert:

Gjest D_flatmajor
Skrevet

Vel, man kommer iallefall unna med mer utprøving før man blir voksen. :) Det er nok tenåra og ungdomstida som for mange forbindes med å "finne seg selv" og identitetsskapning. I tillegg blir man ofte tryggere på seg selv og slår seg til ro med hvilken stil man måtte like etterhvert som man blir eldre. Men identitet skapes/forandres også gjennom resten av livet, og mange opplever av ulike grunner å ville skifte stil senere også. Det handler jo litt om å uttrykke en identitet og en slags tilhørighet til en kultur/subkultur, og for mange tror jeg det er viktig når det gjelder elementer til klesstil. (Hvorvidt man kan snakke om en gjennomført stil eller kun elementer vil jeg ikke uttale meg alt for bastant om). Jeg tror likevel at det finnes forventninger til at man tilpasser seg noen sosiale normer, som styrer mange også når det gjelder klesstil, og at de derfor toner ned med åra.

Men for noen kan nok slike sosiale normer virke motsatt også, slik at det heller forsterker viljen/lysten til å uttrykke identitet og tilhørighet bl.a. gjennom klesstil.

Så jeg vet ikke om det er en aldersgrense, egentlig. Jeg tror definitivt ungdomstida er da det er mest vanlig og "godtatt" å eksperimentere med stil.

Gjest Apophis
Skrevet (endret)

Eg syns man aldri blir for gammel til det! :) Stilen forandrer seg gjennom heile livet og man må jo prøve seg fram. :jepp:

Men, man blir nok sett litt rart på jo eldre man er :sjenert:

Endret av Apophis
  • Liker 2
Skrevet

har to stk i klassa, begge snart 40, hun ene går med bondagebukser og fargerike klær.. han andre har vikingskjegg og har masse vikingklær hjemme som han og kona bruker på fritiden.

Jeg syntes det er helt greit det. Disse to menneskene er også veldig spennende, og det er gøy å høre historier, som fks fra 'viking-hverdagen' til han ene eller om da hun andre kledde seg enda mer ekstremt da hun var yngre.

Vet også om fler voksne som kler seg alternativt, hun ene er vel over 70.... men jeg kjenner henne ikke, hun jobber på en butikk i hjembyen min. Men hun ser sååå nydelig ut da:) Hun klarer virkelig å finne antrekk som passer henne. De er ikke tacky eller overdrevent eller rart....

Men eldre blir vel litt flinkere til å tone ned. Uansett stil så bør man jo finne ut hva man passer å gå med....

Skrevet

Aldri, etter min mening. Nå er jo kanskje nordmenn/skandinaver flest ofte litt konservative i klesstilen og ikke så veldig eksperimentelle, det blir mye likt. Til og med flere motebloggere som kjører hardt på å ha "sin egen stil" likner jo hverandre til forvekslin g etterhvert....

Disse godt voksne damene er i alle fall ikke redd for å kjøre sin egen stil!

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Det er to ting som ikke passer sammen med alder. Det ene er store mengder hud og det andre er hårfarger som ikke passer med huden (eh ... ja det gjelder faktisk egentlig alle aldersgrupper).

Det betyr:

- korte skjørt som knapt dekker rompen: aldersgrense 30 år. Jeg synes imidlertid dette er lite fint på de aller fleste, men har du kroppen til det så er det greit når du er yngre. På en på 45 er det patetisk.

- Lårkorte skjørt: har du bein til det eller vett til å ha tilbehør som passer er det nesten ingen aldersgrense på dette. Etterhvert som du blir eldre bør imidlertid skjørtet krype noe nærmere knærne og ikke kjempe en kamp midt på låret.

- Platina blondt hår: dette kler kun den yngre garde. Veldig mange i den yngre garde kler det heller ikke, men det kan være ordentlig fint dersom resten av stilen er bra. Da kreves det faktisk litt sminke og litt farge på hud og klær, ellers ser en faktisk dvask ut. Når en har passert 35 bør en dempe den hvite delen av blonderingen og heller gå for blonde toner som passer bedre til en voksen stil. Man kan altså fortsatt bleke håret, men bør gå bort fra helbleket og heller velge striper eller mer dempbede blondtoner. Når dette er riktig gjort blir det mye mer flatterende enn "flatt" platinafarget hår som får frem hver eneste gråtone i ansiktet.

- Dype utringninger: Her må man lære seg regelen om "enten/eller": enten veldig kort skjørt ELLER veldig dyp utringing. Dette gjelder alle aldersgrupper egentlig - gjør man "begge" ser man billig ut uansett aldersgruppe. Jeg kan ta meg selv som et eksempel: jeg har stor byste og pen utrigning. Det er derfor flatterende å vise frem dette. Jeg har en kjole som er noe dristig etter mine begreper - men det virker fordi denne går over kneet. Egentlig ville det funger også dersom denne kjolen var litt kortere - men lårkort hadde blitt grusomt mye på en gang. Velger jeg derimot en sommerlig skjorts til midt på låret så kan jeg ikke ha en tilsvarende dyp utringet topp og bare armer. Det blir rett og slett for mye - selv på sommeren.

Og så er det utrolig hva man kan komme unna med dersom man steller sin hud og sitt hår.

Skrevet

Aldri, etter min mening. Nå er jo kanskje nordmenn/skandinaver flest ofte litt konservative i klesstilen og ikke så veldig eksperimentelle, det blir mye likt. Til og med flere motebloggere som kjører hardt på å ha "sin egen stil" likner jo hverandre til forvekslin g etterhvert....

Disse godt voksne damene er i alle fall ikke redd for å kjøre sin egen stil!

ååå så søte :D

• Liker 1
Gjest just words
Skrevet

For min del blir en ikke for gammel.. Har to reservemødre på noen og 50 og noen og 60, de kler seg i farger, stiler og er ikke redd for å skille seg ut på noen måter. De har begge en jobb med god tyngde, hun ene er diakon i tillegg, begge har et godt nettverk og blir tatt seriøst uansett hvem de treffer på.

Jeg er og en person som mener at vi nordmenn er litt vel konservative i stil og utrykk, og jeg liker å være litt mer liberal av meg. Jeg blir så glad og jeg kjenner det langt inn i hjereroten når jeg ser folk som tør å utrykke seg enten man er 20 eller 60. At ikke samfunns normen har tatt originaliteten vekk og byttet den ut med kopier og moter.

Men kan glatt være med på at viss huden en viser øker med alderen så kan det nok bli litt vulgært. Men goth, rock, farger, stil, viking klær, alternativ stil kan være rå flott på folk laangt etter de har passert 20 års grensen eller 30 års grensen, eller hvorti en nå måte føle at den "voksne" grensen går.

• Liker 3
Skrevet (endret)

.

Endret av Armitage
Skrevet

Aldri :) Så lenge man syns klær er gøy ser jeg ikke noe galt i å "ro ned".

Skrevet

Aldri :) Så lenge man syns klær er gøy ser jeg ikke noe galt i å "ro ned".

:klo: Om man synes klær er gøy er det ikke noe galt i å roe ned?

• Liker 1
Gjest Tigress
Skrevet

Ein kan vel eksperimentere med stil til ein dauar, inngå berre aldri kompromiss når det gjeld å bruke rett storleik.

Skrevet

noen eier ikke stil, samme hvilken alder de er i.

Jeg har sett litt på dette med hva vi kler oss i... og det er så flott og kreativt når noen utvikler en sans for stil som jeg selv aldri ville kommet på å sette sammen.

Det er på en måte veldig stimulerende å se på, jeg blir nysgjerrig og føler jeg selv ikke er veldig nyskapende.

Ta denne dama for eks. Mary Portas. Hun har en stil jeg bare får hakeslepp av. Hun er mote! Hun er sin egene særegene stil. Hun har vært TopShop Manager i en årrekke. Hn har også laget mange tv program for BBC 2 og Channel 4. Dama er 51 år!

Her er en smakebit.

http://www.google.no/search?um=1&hl=no&client=firefox-a&rls=org.mozilla:nb-NO:official&gs_upl=2468l6685l4l412890l7l7l0l0l0l5l974l2288l2-4.1.6-1l7l0&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.,cf.osb&biw=1191&bih=629&q=mary%20portas%20&ie=UTF-8&sa=N&tab=iw&ei=OLEnT72HK5T44QTIqNG4Aw

Ja man kan endre og prøve seg frem samme alder. Bare vær litt leken...

Skrevet

Egentlig aldri. Men er enig med blondie her når det gjelder å vise hud og hårfarge.

Også synes jeg en 40-åring ser bedre ut som goth enn med extensions og mye solarium. Men det er jo en smakssak :)

Skrevet

:klo: Om man synes klær er gøy er det ikke noe galt i å roe ned?

Hehe jeg har visst tenkt på to ting samtidig i den setningen der.

Mente vel at så lenge man syns det er gøy å mikse å trikse så er det greit, man trenger ikke roe ned bare fordi man har blitt eldre :)

• Liker 2
Skrevet

Det er to ting som ikke passer sammen med alder. Det ene er store mengder hud og det andre er hårfarger som ikke passer med huden (eh ... ja det gjelder faktisk egentlig alle aldersgrupper).

Det betyr:

- korte skjørt som knapt dekker rompen: aldersgrense 30 år. Jeg synes imidlertid dette er lite fint på de aller fleste, men har du kroppen til det så er det greit når du er yngre. På en på 45 er det patetisk.

- Lårkorte skjørt: har du bein til det eller vett til å ha tilbehør som passer er det nesten ingen aldersgrense på dette. Etterhvert som du blir eldre bør imidlertid skjørtet krype noe nærmere knærne og ikke kjempe en kamp midt på låret.

- Platina blondt hår: dette kler kun den yngre garde. Veldig mange i den yngre garde kler det heller ikke, men det kan være ordentlig fint dersom resten av stilen er bra. Da kreves det faktisk litt sminke og litt farge på hud og klær, ellers ser en faktisk dvask ut. Når en har passert 35 bør en dempe den hvite delen av blonderingen og heller gå for blonde toner som passer bedre til en voksen stil. Man kan altså fortsatt bleke håret, men bør gå bort fra helbleket og heller velge striper eller mer dempbede blondtoner. Når dette er riktig gjort blir det mye mer flatterende enn "flatt" platinafarget hår som får frem hver eneste gråtone i ansiktet.

- Dype utringninger: Her må man lære seg regelen om "enten/eller": enten veldig kort skjørt ELLER veldig dyp utringing. Dette gjelder alle aldersgrupper egentlig - gjør man "begge" ser man billig ut uansett aldersgruppe. Jeg kan ta meg selv som et eksempel: jeg har stor byste og pen utrigning. Det er derfor flatterende å vise frem dette. Jeg har en kjole som er noe dristig etter mine begreper - men det virker fordi denne går over kneet. Egentlig ville det funger også dersom denne kjolen var litt kortere - men lårkort hadde blitt grusomt mye på en gang. Velger jeg derimot en sommerlig skjorts til midt på låret så kan jeg ikke ha en tilsvarende dyp utringet topp og bare armer. Det blir rett og slett for mye - selv på sommeren.

Og så er det utrolig hva man kan komme unna med dersom man steller sin hud og sitt hår.

Jeg er enig i alt. Og jeg tilhører de over 45. :jepp: Bortsett fra shortsen, der du passer på utringning og at armene ikke blir for bare. Jeg bryr meg aldri om det, selv om min byste ikke er så liten at det gjør noe. Det har jeg aldri tenkt på, men skal begynne å tenke over det nå. Kanskje blir jeg enig der også? :fnise:

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg er enig i alt. Og jeg tilhører de over 45. :jepp: Bortsett fra shortsen, der du passer på utringning og at armene ikke blir for bare. Jeg bryr meg aldri om det, selv om min byste ikke er så liten at det gjør noe. Det har jeg aldri tenkt på, men skal begynne å tenke over det nå. Kanskje blir jeg enig der også? :fnise:

Det kommer jo litt an på hvor du skal hen med den shortsen? Sole seg på balkongen? No problem. Shoppingrunde eller ut på byen? Nix. Spesielt det med utringning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...