Gå til innhold

Kan man anmelde den andre foreldren for tyveri?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Kan man anmelde den andre foreldren for å holde tilbake ting? Har en situasjon der barnet har fått ta med seg en dyr teknisk ting til den andre foreldren. Det er en ting alle i fam vår kan benytte seg av, men som jeg har sagt at 'er barnet sitt' da det har mest glede av det, og at det er veldig stas. Barnet kan bruke den på lengre turer osv.

Da barnet ville ha med tingen til den andre fooreldren så ville jeg selvsagt ikke nekte h*n det. Tingen må gjerne 'følge' barnet. Men, nå endte det med at den bare ble liggende hos ***. Når jeg, etter noen mnd, spør om foreldren kan sende den med så sier h*n nei. H*n nekter å sende det med siden det er 'barnet sitt'. Da jeg sier at h*n må forstå at det ikke er slik ting fingerer så truer h*n med at h*n skal si til barnet at jeg har løyet til det og at tingen ikke er barnet sitt likevell og at barnet må levere det tilbake til meg...

Merker jeg begynner å bli mektig lei av dette maktmisbruket til den andre foreldren, og jeg lurer på om jeg faktisk kan anmelde det..? Jeg har kvittering og alt.. Det ville kanskje vist at jeg mener alvor med at h*n ikke kan holde på slik.

Videoannonse
Annonse
Gjest Annaires
Skrevet

Kan du ikke bare be barnet ta det med tilbake neste gang det er der?

• Liker 1
Skrevet

Anmelde for tyveri?

Seriøst?

HUsker med gru forresten at slik holdt mine foreldre og på.

Over en bukse.

:roll:

• Liker 1
Skrevet

Kan du gi meg en god grunn til at du ikke kan dukke opp hos h*n (grmpff, hva er greie med enda mer anonymisering i et allerede anonymt innlegg?) og på en voksen og dannet måte si "Jeg ønsker at barnet tar med seg *greia* når jeg henter ham/henne om noen dager, den hører til barnet og barnet må få lov til å ta med *greia* hjem til oss etterpå."

• Liker 1
Skrevet

Er en iPad/iPod virkelig verdt en slik kamp?

Hva vinner du vs. hva taper barnet?

Skrevet

Kan du ike dra hjem til og hente den selv? Og fortell at konsekvensen blir at du ikke kan sende med barnet ting til dennes hjem fordi du ikke får det tilbake. Si at du har kvittering, og ikke finner deg i dette.

Det er en ting om en bukse ikke blir med tilbake. Men jeg hadde ikke akseptert konfiskering av familiens iPad osv. Makan.

• Liker 1
Skrevet

Anmelde er en smule drøyt, men jeg skjønner godt hvor frustrert du er.

Eksen til mannen min drev på slikt, og det virket som om hun fikk et skikkelig kick av å demonsterer makten sin...

Hva med å reise til han sammen med et par, tre venner. Faren din og mannen din kanskje, eller brødre med et par kompiser. Ringe på døra og si at "Hei, vi er her for å hente X"?

Skrevet

Anmelde er en smule drøyt, men jeg skjønner godt hvor frustrert du er.

Det er ikke "en smule drøyt" - det er faktisk helt latterlig.

TS bør klare å hente denne elektroniske duppeditten selv, ikke sitte her og klekke ut måter hun skal skape mest mulig drama i en allerede splittet familie.

Ungene merker det her...

• Liker 1
Skrevet

Hmmm, først tenkte jeg , anmelde er ikke det litt drastisk. Men etter å ha lest mer skjønner jeg deg. Eksen din høres litt tilbakestående ut.

Men hva er dingsen ? Er det en gameboy eller en ipad ? Eller er det rett og slett en elektrisk boksåpner ?

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke "en smule drøyt" - det er faktisk helt latterlig.

TS bør klare å hente denne elektroniske duppeditten selv, ikke sitte her og klekke ut måter hun skal skape mest mulig drama i en allerede splittet familie.

Ungene merker det her...

Det er ikke alltid bare-bare! Mennesker som har et så sterkt behov for å vise sin makt at han/hun tydelig driter i ungens posisjon oppi det kommer til å fortsette. Skal TS da trappe opp hver gang han/hun ønsker noe tilbake? Skal ikke ungen få evt. få låne dyre ting fordi dette alltid skjer? Det er ikke TS som ønsker å skape drama, han/hun ønsker å få sagt fra på en måte som gjør at det stopper, og det kan godt være at dette er siste utvei, at det ikke er noe mulighet for å møte opp. En krangel ved oppmøte er ihvertfall noe ungen legger merke til.

Jeg har akkurat samme problemet, og fordi mannen er en ekstrem tyrannist som ikke alltid evner å se barnets beste så har jeg sluttet å sende med ting, og kjøpt dobbelt opp av skiutstyr o.l fordi jeg aldri kan stole på at det kommer med tilbake. Og jeg kan ikke møte opp hjem hos han, en 2 meter høy fyr som sperrer døra og gjør alt for å redde sin "stolthet". Vurderte å anmelde, men regnet rett og slett med at oppførselen ble verre om jeg gjorde det.

• Liker 2
Skrevet

Takk til dere som forstår.. Det er jo ikke akkuratt slik at dette er første gangen - jeg har måttet svelge mange kameler disse årene. Og nei, jeg bryr meg ikke om klærne og lekene, men denne gangen føler jeg at h*n går FOR langt. I hovedsak ville jegh jo selvsagt gjort dette for barnets skyld - JEG har råd til å kjøpe en ny duppedings, men aldri mer å sende med ol. Det blir jo veldig trist for barnet.. I tillegg til at den andre foreldren da forteller banet at "****** er ikke snill, du får ikke en gang ha med dine egne ting til meg!". Forresten, barnet er såppas lite at jeg ikke kan involvere det på den måten ved å be h*n ta det med selv. Den lojalitetskonflikten skal det ikke behøve å være en del av.. Den andre foreldren ville da gjort hele greia til at barnet måtte velge side, jeg vet hvordan det foregår.

Men, hva foreslår dere:

a) Anmelde - kanskje vil det få en slutt på denne type oppførsel. Eller vil politiet bare le av meg?

b) La duppedingsen bli hos ***. Vil ikke lage konflikt igjen ved å be *** sende den med. Konsekvensen blir å nekte barnet å ta med seg slike ting en annen gang.

c) Forsøke å be om å få den igjen, en gang til. Dette vil bli en krangel som varer lenge. Vet ikke om jeg kan få den igjen da heller.

Flere forslag? Det er veldig fint å få andre input, man blir noen ganger så involvert i en situasjon at man ikke vet hva som er riktig eller galt lengere...

Skrevet

Jeg skjønner ikke logikken i at far/mor skal beholde dingsen siden det er barnet sitt? Det er jo nettopp grunnet til at den skal sendes frem og tilbake!?:klo:

Og det er jo også et enkelt og legitimt argument å si til barnet? "Denne skal du ha både hos mamma og pappa". Regner med at barnet savner dingsen når det er hos deg?

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde gitt klar beskjed til faren om at dersom ikke den tingen ble med hjem neste gang barnet var hos ham så slutter jeg helt å sende med (dyre) ting med barnet. Da får han selv ta konsekvensene.

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner ikke logikken i at far/mor skal beholde dingsen siden det er barnet sitt? Det er jo nettopp grunnet til at den skal sendes frem og tilbake!?:klo:

Og det er jo også et enkelt og legitimt argument å si til barnet? "Denne skal du ha både hos mamma og pappa". Regner med at barnet savner dingsen når det er hos deg?

Det er jo ingen logikk.. Det er jo det som er problemet. Det er bare for å være vanskelig og lage konflikt.

Det går heller ikke ann å forsøke å si det/diskutere det/stille spørsmålstegn ved det.. Selv ikke veldig ydmykt.. Da blir det bare hylig og det legges på. Evt. trues det med anmeldelse av tlfterror.. selv når *** ringer meg..

Skrevet

Jeg ville valgt alternativ b) La duppedingsen bli hos ***. Vil ikke lage konflikt igjen ved å be *** sende den med. Konsekvensen blir å nekte barnet å ta med seg slike ting en annen gang.

Jeg har hatt samme problem selv. Klær og ting ble ikke sendt med barnet tilbake. I starten ba jeg om å få det tilbake. Resultatet ble at jeg ikke fikk det og at enda mer ble borte. Han pleier å gjøre det motsatte av det jeg ønsker. Etterhvert sendte jeg ikke lenger med barnet fine klær og ting. Hvis noe ble borte da så var det ikke krise. Jeg sluttet også å kommentere det hvis noe ble borte. Det hjalp faktisk.

• Liker 2
Skrevet

Er det mulig å si til barnet at "Det hadde jo vært fint for deg hvis du hadde duppedingsen når du var her hos meg også"?

Da signaliserer du til barnet at du ønsker at det skal ha tingene sine hos seg, samme hvor det er. Og kanskje tar barnet med seg tingen tilbake, men iallefall vet barnet hva DU ønsker for det.

Hvis far prøver å få deg til å virke fæl da, tror jeg han får problemer med det. Og barnet vet at du bare ville det vel med innkjøpet av duppedingsen, så sånn sett har det vel sin misjon det også.

Skrevet

Jeg hadde gitt beskjed om at dersom tingene ikke blir levert tilbake ved neste levering så kommer du til å anmelde. Skjønner godt at du blir lei.

Skrevet

Jeg hadde gitt beskjed om at dersom tingene ikke blir levert tilbake ved neste levering så kommer du til å anmelde. Skjønner godt at du blir lei.

Jeg er enig i at det er rimelig å true med anmeldelse før du gjør alvor av det, men da må du også gjøre som da har sagt, nemlig å anmelde tyveriet straks dersom dingsen ikke kommer tilbake med barnet neste gang. Om politiet tar seg bryderiet med å etterforske tyveriet selv om gjerningsmannen er kjent, er likevel usikkert.

Skrevet

Når du er i clinch med en person som eksen din så tror at jeg det å anmelde er å helle bensin på bålet, og du eskalerer konflikten til de grader.

Jeg ville også valgt å ikke si mer om gjenstanden, og slutte helt å sende med noe til samvær som du ikke kan avse.

Barna skjønner konseptet med at noe "bor" hos deg og andre ting "bor" hos den andre forelderen, for de er vant med sånt både i barnehage og på skolen. Hver ting har sin faste plass.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...