Gå til innhold

Umulig 2åring når det gjelder mat!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har en sønn på straks 2 år, som er helt umulig når det gjelder mat og måltider. Jeg vet at når maten begynner å ende opp på gulvet, altså ungen begynner å kaste maten, så er det et tegn på at ungen er mett.. Vel, det stemmer sikkert, men han her kan kaste maten på gulvet med en gang, gjerne ved hvert måltid. Ikke alltid den ender på gulvet, men over hele bordet, stolen hans eller på han selv. Uansett blir det slik at han ikke får spist maten. Ikke fordi vi nekter han det, men fordi den er så klint utover at det ikke lar seg gjøre. Brød går jo greit, og annen "fast" mat, men uansett hva han skal spise, så er det to-tre biter, så begynner tullet..

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med dette jeg.. Helt fra han begynte å spise selv har vi latt han få grise litt, kose seg med maten, ikke stresse og la han få utforske. Og det gikk bedre før faktisk, han har aldri tullet så mye med maten som nå. Alltid ender det med en av følgende løsninger, for at han skal få i seg mat overhodet:

- Han får sitte på fanget mens vi gir han maten, mens vi distraherer med ett eller annet.

-Han sitter i egen stol mens vi gir han maten, mens vi distraherer med ett eller annet.

-Vi går rundt med han og gir han mat.. (jeg vet, vanvittig dumt!)

-Han spiser ikke

For noen mnd siden tullet han også en del, men ikke så ekstremt som nå. Da prøvde vi diverse for å bedre det, som;

-ikke si noe når maten kastes på gulvet og bare ta vekk maten. (dette endte egentlig bare med at han spiste ekstremt lite til hvert måltid)

Har ikke fått han veid siden august, men jeg kan jo se at han er tynn, noe som ikke er rart når jeg vet hvor lite han spiser til tider. Han skal på 2års kontroll om et par-tre mnd, men jeg trenger litt råd og tips fra dere her før den tid, som kanskje har en del erfaring også..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som kan hjelpe her..?

Skrevet

Har dere prøvd å konsekvent ta vekk maten når han begynner å kaste den rundt? Hvor lenge i så fall?

Og hvordan er avføringen hans? Er han frisk ellers? Mitt første råd er å sjekke at han faktisk er frisk, slik at det ikke er noe ubehagelig eller vondt han forbinder med mat.

Å lage uvaner er dumt, men jeg vet hvordan det er å ha et barn som ikke spiser, hvor frustrert man blir og hvor lett det er å gjøre hva som helst for å få i dem litt mat. Her endte vi med at guttungen måtte få noe å leke med ved bordet ved hvert eneste måltid, sånn at vi skulle få noe som helst. Han gikk ned i vekt og alt var bare veldig kaotisk. Det tok to mnd. før vi skjønte at han var karftig forstoppet og dermed selvsagt ikke ville ha mat.

Skrevet

Ja vi tok konsekvent vekk maten når han begynte slik for noen måneder siden. Det måtte vi gjøre ved hvert måltid, fordi han begynte å kaste vekk maten nesten med en gang, ved hvert måltid.

Avføringen er normal, han bæsjer normalt alt mellom 1 og 3 ganger pr dag og den er som regel ok i konsistens. Han er frisk, så vidt jeg vet. Har jo ikke vært hos legen og tatt en full sjekk av det, fordi han ikke klager over noe vondt eller fordi vi ikke ser noe unormalt ved adferden hans ellers. Han bare skal ikke spise maten vi gir han, med mindre han blir skikkelig distrahert av noe.

Nesten så jeg vurderer å la det ligge mat på bordet til enhver tid, sik at han bare kan spise når han vil, men det vil jo føre til at han går å småspiser hele dagen istedet..

Sukk, utrolig vanskelig situasjon dette..

TS..

Gjest Ludovie
Skrevet

Det å kaste maten på gulvet er selvfølgelig ikke bra, men det er samtidig også veldig typisk trassig toåringoppførsel. Jeg tror nok ikke dette sier noe spesielt om hans forhold til mat, for så å si alle toåringer, selvfølgelig bortsett fra dem som er litt sånn "matvrak", kan oppføre seg sånn. Jeg er enig med dem over som sier at du skal ta bort maten. Han kommer garantert ikke til å sulte i hjel. :)

Skrevet

Ja vi tok konsekvent vekk maten når han begynte slik for noen måneder siden. Det måtte vi gjøre ved hvert måltid, fordi han begynte å kaste vekk maten nesten med en gang, ved hvert måltid.

Men hvor lenge var dere konsekvente med dette?

Skrevet

Men hvor lenge var dere konsekvente med dette?

Tja, hvor lenge... mener vi drev på en stund før vi på en måte ga opp, da vi ikke så noen resultater. Vi drev iallefall på ca to uker..

TS

Skrevet

Tja, hvor lenge... mener vi drev på en stund før vi på en måte ga opp, da vi ikke så noen resultater. Vi drev iallefall på ca to uker..

TS

Skrevet

Har akkurat da samme problemet med vår gutt. Han er 2 år og 3 mnd gammal.

Men me har forsøkt fleire ting, som faktisk hjelper.

1. Me satt eit lite bord og ein liten stol ved sida av spisebordet, og der sitter han under måltid

Han går litt fram og tilbake og spiser slik som han vil. Varierer mengden, men absolutt meir enn noken gong!!

2. Fokus på å gjøra mat til noko positivt og ikkje masa om att han må eta.

3. Kjøpte ein krakk slik att han kan laga mat med oss på kjøkkenet. Gir han ein sløv barnekniv og ein paprikabit og han er storfornøyd. Han får kakka egg,røra i grytene,kryddre maten ovs. Lager omelett sjølv.

4.lar han smøra på skivene sine sjølv,smaka på pålegget imens :-)

5. Ikkje blande middagen.. altså la f.eks ris,kylling,grønnsaker ligge for seg sjølv på tallerken.

6. La barnet ta på ketshup, krydder, ha på meir grønnsaker sjølv.

Me har gjort desse tingene og har oppfølging med ekstra vektkontroll frå helsesøster.

Merker att han spiser meir og ber faktisk om mat og om meir mat!!

Så da er ein enorm forskjell!! Han spiste nesten ingenting!!!!

Håpe detta kan hjelpa dåke!!

• Liker 2
Skrevet

Har akkurat da samme problemet med vår gutt. Han er 2 år og 3 mnd gammal.

Men me har forsøkt fleire ting, som faktisk hjelper.

1. Me satt eit lite bord og ein liten stol ved sida av spisebordet, og der sitter han under måltid

Han går litt fram og tilbake og spiser slik som han vil. Varierer mengden, men absolutt meir enn noken gong!!

2. Fokus på å gjøra mat til noko positivt og ikkje masa om att han må eta.

3. Kjøpte ein krakk slik att han kan laga mat med oss på kjøkkenet. Gir han ein sløv barnekniv og ein paprikabit og han er storfornøyd. Han får kakka egg,røra i grytene,kryddre maten ovs. Lager omelett sjølv.

4.lar han smøra på skivene sine sjølv,smaka på pålegget imens :-)

5. Ikkje blande middagen.. altså la f.eks ris,kylling,grønnsaker ligge for seg sjølv på tallerken.

6. La barnet ta på ketshup, krydder, ha på meir grønnsaker sjølv.

Me har gjort desse tingene og har oppfølging med ekstra vektkontroll frå helsesøster.

Merker att han spiser meir og ber faktisk om mat og om meir mat!!

Så da er ein enorm forskjell!! Han spiste nesten ingenting!!!!

Håpe detta kan hjelpa dåke!!

Dette var gode tips. Vi gjør noe av dette med vår 2,5-åring, men skal prøve enda mer å gjøre mat lystbetont og slappe av mht. hvor mye hun spiser, og om hun spiser i det hele tatt.

Skrevet

Dette var gode tips. Vi gjør noe av dette med vår 2,5-åring, men skal prøve enda mer å gjøre mat lystbetont og slappe av mht. hvor mye hun spiser, og om hun spiser i det hele tatt.

Da hjalp iallefall oss :-) og me har satt med gråten mangen ganger, og vert virkelig fortvila! Men endelig har me begynt å få litt håp om att han skal gå opp i vekt!! Begynte fyst me nugatti max i eit tynt lag, slik att han spise kveldsmat,men har no endra til andre pålegg og spiser fortsatt lika mykje. Spiser faktisk to skiver til kveldsmat!! Håpe da ordner seg med dere og. Masse lykke til :-) Og hold motet oppe :-)

Skrevet

Da hjalp iallefall oss :-) og me har satt med gråten mangen ganger, og vert virkelig fortvila! Men endelig har me begynt å få litt håp om att han skal gå opp i vekt!! Begynte fyst me nugatti max i eit tynt lag, slik att han spise kveldsmat,men har no endra til andre pålegg og spiser fortsatt lika mykje. Spiser faktisk to skiver til kveldsmat!! Håpe da ordner seg med dere og. Masse lykke til :-) Og hold motet oppe :-)

Takk skal du ha! Når datteren min spiser én skive til kvelds, er jeg storfornøyd;) Vi satser på at hun får større matlyst med tiden.

Gjest Mysticgirl
Skrevet

Sett han i stolen, begynn han å grise, ta han rett ned . Vil han opp igjen, gi han EN sjanse. Hiver han maten igjen, ta han rett ned og ta bort maten. Ved neste måltid gjør du det samme. Tilslutt vil han spise uten å hive. Ingen unger som er friske sulter seg

Skrevet

Sett han i stolen, begynn han å grise, ta han rett ned . Vil han opp igjen, gi han EN sjanse. Hiver han maten igjen, ta han rett ned og ta bort maten. Ved neste måltid gjør du det samme. Tilslutt vil han spise uten å hive. Ingen unger som er friske sulter seg

Målet må væra å gjøra måltidet til noko positivt. Me slapp unna med kasting av maten når han fikk eit eget bord, og plutselig var måltidet blitt positivt og ikkje kjefting fordi han kasta maten.

Noken barn har ingen eller lite interesse for mat. Og då må ein gjøra mat til noko intressant.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...