Gå til innhold

Widescreen TV

Bertha

Anbefalte innlegg

Hva er fordeler og ulemper med widescreen TV (16:9) versus det gode, gamle 4:3 formatet?

Hva er viktig å vurdere når man skal plukke ut en god, men samtidig relativt rimelig, widescreen TV?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig med Froken Full!!! :enig:

Og så har det vel noe med hvilke signaler som kommer - noen ganger forandrer formatet seg midt i en film og plutselig er noe av teksten borte eller litt av hode "klippet" vekk.... :D :o

Man kan jo velge "vanlig" skjerm, men da har en fine svarte kanter på hver side. :o :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

For noen år siden skulle vi kjøpe oss wide-screen. Det var jo så mye snakk om det. Ble frarådet dette av selgeren da han forsto at vårt tv-behov var nokså allment:-) Tv-en skulle brukes til vanlig tv-titting og til framvisning av dvd og vhs. De fleste tv-programmer og filmer (litt usikker på det siste) blir sendt i vanlig "gammeldags-tv-format" ble vi fortalt, så det ble rett og slett for dumt å kjøpe wide-screen.

Vi kjøpte "standard-format" med mulighet til å justere til wide-screen etter behov.

Veldig fornøyd!

Ella

Lenke til kommentar
Del på andre sider

wide-screen :x Eh.... De har bare lurt oss en gang til. Først skulle det bli SÅ bra å se kjedelige serier på en skjerm fordi den var litt flatere og nå skal de samme kjedelige seriene bli SÅ bra bare fordi det er to svarte striper over og under (eller på hver side) :-? Det er gøy med wide-screen de første tre dagene.

Samme skiten på skjermen uansett. Myyyye bedre å slå av tv`n og p**e litt i stedet :briller:

....... Ok Ringenes Herre på DVD er bedre på stor wide-screen... men den er enda bedre på kino og kinobiletten koster en N`tedel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... Nå begynner jeg faktisk å bli litt i tvil. Kanskje jeg skal kjøpe meg "vanlig" TV i stedet? For mitt behov er jo ganske så allment. Ikke ser jeg særlig mye på TV heller.

:klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jei liker ikke widescreen tv's av den enkle grunn at tv-folk blir så korte og feite på den.

Du er klar over at det går an å justere bildeformatet (4:3, 14:9, 16:9) på widescreen-TV'er......?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er fordeler og ulemper med widescreen TV (16:9) versus det gode, gamle 4:3 formatet?

Hva er viktig å vurdere når man skal plukke ut en god, men samtidig relativt rimelig, widescreen TV?

Se på bildekvaliteten, hvor pikslete bildet er. Dersom du er klar over hva du skal se etter, er det lett å sammenlikne de forskjellige TV'ene i butikken. Dessverre er det som regel slik at jo dyrere TV'n er, jo bedre er bildekvaliteten også.

Og så er det forskjell på vanlig buet skjerm (50Hz) og flat skjerm (100Hz).

Sistnevnte er bedre, og koster selvsagt også mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...