Gå til innhold

Melkeproduktfritt kosthold - hvordan få i seg nok proteiner?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er jente, veier ca 57 kg og ønsker å bygge muskler. I følge diverse nettsider jeg har lest på bør jeg med min vekt få i meg ca 115 g proteiner pr dag. Problemet er bare at jeg grunnet hudproblemer er nødt til å unngå alt av meieriprodukter, noe som eskluderer en rekke proteinrike matvarer fra mitt kosthold.

Jeg lurer da på om noen har noen konkrete tips til hvordan jeg kan få i meg nok proteiner?

Jeg kunne jo alltids spist 4 kyllingfileter pr dag (det er vel ca 30 g protein i én slik, om jeg husker korrekt), men i lengden blir det veldig dyrt, og ikke minst veldig ensformig... Så.. noen som har noen kloke tips? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Egg, leverpostei, ørret, strimlet svinekjøtt, kokte reker, kamskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger overhodet ikke melk for å få i deg nok proteiner. Dessuten akn du bytte ut kumelk med plantemelk (soyamelk, havremelk, mandelmelk...)

Det er mye i planteriket som inneholder masser av proteiner også, og dette vil både være mye billigere for deg og mer gunstig helsemessig. Bønner, linser, soya for å nevne noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjempevanskelig - jeg har prøvd og får det overhodet ikke til.

Jeg måtte bruke proteinpulver, rett og slett fordi vanlig kosthold ikke strakk til i lengden når man ikke skal ha noen meieriprodukter.

Jeg hadde blitt utrolig lei av kylling og egg om jeg skulle kompensert alle meieriprodukter med det.

Pålegg er ikke i nærheten av å dekke behovet - heller ikke brød og gryn.

Kan anbefale eggeprotein(tror bare den kommer i sjokoladesmak).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke så mye proteiner. De som påstår det driver med vranglære eller er sponset av kosttilskuddprodusenter.

Det er nok ikke farlig at du spiser den mengden, men det kan jo være litt vanskelig å få i seg.

Proteinrike varer: Egg, skinke, makrell i tomat, tunfisk, chia-frø, frø/nøtter generelt, bønner. I tillegg finnes det melkefrie kosttilskudd som soyaprotein, eggeprotein, hampprotein mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar, dere. :)

Til dere som snakker om melk: Nei, i selve melken er det kanskje ikke så mye, men jeg tenkte i grunn mer på proteinrike matvarer som f.eks ost. Som jo ofte utgjør en vesentlig proteinkilde i manges kosthold.

Du trenger ikke så mye proteiner. De som påstår det driver med vranglære eller er sponset av kosttilskuddprodusenter.

Det er nok ikke farlig at du spiser den mengden, men det kan jo være litt vanskelig å få i seg.

Proteinrike varer: Egg, skinke, makrell i tomat, tunfisk, chia-frø, frø/nøtter generelt, bønner. I tillegg finnes det melkefrie kosttilskudd som soyaprotein, eggeprotein, hampprotein mm.

Hvor mye bør man få i seg for best mulig resultat mtp styrketrening, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hemp er det mest proteinholdige du finner. Hemppulver, hempfrø og hempolje får du kjøpt på helsekostbutikker for eksempel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva defineres et "normal, norsk kosthold" som, da? Jeg tenker at det kan være så mangt...

For min egen del får jeg kun i meg proteiner via noen skiver kjøttpålegg, en håndfull nøtter en sjelden gang i blant samt ca 150 kg kjøtt til middag pr dag. Og det er det. Og jeg anser dette som temmelig normalt kosthold.

Er dette virkelig nok altså?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...