Mann 40 Skrevet 3. januar 2004 #1 Skrevet 3. januar 2004 Ofte omtales materialisme som det å være for glad i ting. Det har imidlertid slått meg at mange såkalte materialister hele tiden kaster og kjøper nye ting, noe som ikke kan bety annet enn at de ikke er tilstrekkelig glade i tingene sine. Hvis man er oppriktig glad i en ting tar man godt vare på den slik at man kan ha den så lenge som mulig. Når den omsider er utslitt eller noe og det er en ting som må erstattes, er det med tungt hjerte tingen fases ut og en ny må kjøpes. Den vanlige materialismen kjennetegnes av en kortvarig glede, mens den gode materialismen kjennetegnes av en voksende kjærlighet til en bil, en kjøkkeninnredning, en lenestol eller en julepynteting.
Gjest Poirot Skrevet 3. januar 2004 #2 Skrevet 3. januar 2004 Kan ikke helt definisjonen av materealisme, men trodde det også hadde med å sette ting over emnesker/opplevelser å gjøre? Min svigerfar sier at den beste for for miljøvennlighet man kan utvise er å passe godt på sine ting. Grillen deres er 15 år gammel, brukes flere ganger i uken fra påsken til oktober. Den ser helt ny ut. Men hver gang han setter den bort for vinteren smøres den, vaskes, renses, setttes inn med ulike typer fett osv. Har ikke anntydning til rust. Hm...søker opp definisjonen... materialist ~is´t m1 tilhenger av materialisme (1); person som setter stor pris på materielle goder . materialisme ~is´me -n (fra fr) 1 filosofisk hovedretning som hevder at det eneste virkelige er stofflig, og at det åndelige er et produkt av materien / historisk m- i marxismen: historiesyn som hevder at all samfunnsutvikling blir bestemt av økonomiske forhold 2 livsholdning som legger stor vekt på materielle (særlig økonomiske) goder; matstrev .
Mann 40 Skrevet 3. januar 2004 Forfatter #3 Skrevet 3. januar 2004 Min svigerfar sier at den beste for for miljøvennlighet man kan utvise er å passe godt på sine ting. Jeg er ekstremt enig med din svigerfar. Mange, bla bilimportører og bilforhandlere babler om at det er miljøvennlig med nye biler. Selvfølgelig forurenser en ny bil noe mindre, men det å fremstille en ny bil er en omfattende, ressurskrevende og forurensende prosess. Så også når det gjelder biler, er det godt miljøvern å ta vare på det man har. materialist ~is´t m1 tilhenger av materialisme (1); person som setter stor pris på materielle goder . Ja, det var denne type materialisme jeg tenkte på. Poenget mitt er altså at når man snakker om materialister tenker man gjerne på en personer med høyt forbruk, statusorientering osv, mens jeg snakker om folk som er glade i tingene sine og tar vare på dem, som f eks din svigerfar. Sistnevnte gruppe er representanter for det jeg her har valgt å kalle den gode materialisme. materialisme ~is´me -n (fra fr) 1 filosofisk hovedretning som hevder at det eneste virkelige er stofflig, og at det åndelige er et produkt av materien / historisk m- i marxismen: historiesyn som hevder at all samfunnsutvikling blir bestemt av økonomiske forhold Det var vel ganske klart at det ikke var den filosofiske retningen jeg snakket om, men når vi er i gang kan jeg si at jeg er materialist i betydningen før skråstreken. Presiserer voldsomt at jeg ikke er tilhenger av historisk materialime og marxisme.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå