Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! :)

Meg og mannen min har ikke endret etternavn etter at vi giftet oss. Dette er fordi jeg er veldig glad i mitt, og han i hans. Så vi tenkte at vi kan jo ha begges! Men det ble heller ikke noe. Jeg vil ha mitt sist, han vil ha hans sist. :gjeiper:

Akkurat nå er det ikke et problem, vi heter bare det vi heter. Men hvordan vil det bli om vi evt får barn en dag? Når folk spør hva barnet skal hete, snakker man jo oftest om fornavn liksom.. Her i gården tror jeg etternavn ville blitt det største problemet..

Hvordan er det med dere? Byttet du eller mannen din etternavn, eller begge? Og dere som ikke byttet, hvordan ble det når dere fikk barn, hvordan løste dere det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kommer til å ta kjærestens navn, og hun mitt. Men mulig vi har det i motsatt rekkefølge, sånn at det navnet vi har fra før fortsetter å være etternavnet vårt, mens den andres navn blir mellomnavn. Begge har slektsnavn som ikke så mange heter, så vi vil beholde. Men samtidig liker vi tanken på å vise med navn at vi er gift.

Nå blir det noen år til vi gifter oss, da, men vi har tenkt på det!

Vi skal ikke ha barn, men det er jo mange som får begges navn. Da kan man jo "krangle" om rekkefølgen, men det er jo fint for barna å ha tilknytning til begge foreldrene gjennom navn?

Skrevet

Vi endret heller ikke navn.

Evt. barn vil få hans etternavn. Hadde vi hatt litt kortere etternavn så kunne vi brukt begge.

Jeg har ikke noe behov for å ta min manns etternavn, men jeg har heller ikke noe behov for at mine barn skal ha samme navn som jeg. Om jeg heter Hansen og barna mine Olsen, så er de fortsatt mine barn. Min mann er derimot en av svært få med sitt etternavn og det betyr mer for ham at det fortsetter til neste generasjon.

Jeg vokste opp med en mor som hadde annet etternavn enn resten av familie, trass ekteskap med min far. Mulig jeg bare har det derfra.

Skrevet

Takk for svar! :)

Ja, vi vil veldig gjerne at hele familien (når/om den tiden kommer) skal hete det samme, ingen tvil om det, han vil gjerne ha mitt, og jeg hans. :) Men det er rekkefølgen vi "krangler" om :-/

Og vi løste det ganske enkelt nå med å bare la det ligge. Ingen hastverk. Men den dagen barn evt kommer, må vi jo bare bestemme oss. Men ville liksom ikke følt det riktig å trumfe igjennom med mitt navn, men samtidig vil jeg jo ha mitt sist.. Han står på at vi bør ha hans sist, siden hans er mer sjeldent enn mitt, men både han og jeg har mye større tilknyttning til min familie enn han noen sine har hatt, eller kommer til å ha til hans, men mitt er jo ikke hansen eller jensen det heller, så jeg føler det ville vært mer riktig med mitt..

Som sagt er det ikke noe problem akkurat nå, men det vil nok bli det den dagen barn evt kommer inn i bilde. Og da tenkkte jeg at det var litt kjekt å høre hvordan andre har løst det.

Men takk igjen for svar! :)

Skrevet

Navnene er ikke korte nok til at dere kan ha bindestrek da? Å bruke det som ett?

Typ Solli-Marken. Da blir det jo ett nytt etternavn av kombinasjonen.

Dog, det er ikke alle kombinasjoner som høres like bra ut, og noen høres litt vel pompøse ut.

Skrevet

Jeg har mitt, han har sitt. Når vi får barn vil de få mitt etternavn, og hans etternavn som mellomnavn. Han har et -sen navn, i tillegg høres navnene finest ut i den rekkefølgen. Mulig jeg også tar hans etternavn som mellomnavn på et tidspunkt, siden navnene passer så bra sammen.

Skrevet

Jeg skal ta hans navn når vi gifter oss. Jeg har to lange etternavn, så det funker ikke å bruke alle. Dessuten har jeg ikke særlig tilknytning til mine etternavn, så jeg har ikke noe problem med å bytte ut. Jeg vil at vi skal være en familie under ett navn, men det er jo opp til hver enkelte - man er jo tross alt like mye familie selv om navnene er forskjellige. :)

Skrevet

Athene: Hvordan kom dere frem til den løsningen? Dere bare ble enige om det?

Trikes: Nei, de er desverre ikke korte nok til det. Navnene er på tre og fire stavelser.

Føler meg liksom så utrolig smålig og barnslig som holder på slik også, men allikevel er det jo noe som er viktig for en. Samme for mannen min.

Eneste vi er enige om nå, er at vi begge vil ha begges navn. Er jo heldigvis ikke slik at vi krangler om det eller slikt i hverdagen, men en dag vil det jo bli et seriøst spørsmål, som vi faktisk må komme frem til en endelig konklusjon på.

Gjest Yellow Taxi
Skrevet (endret)

Skjønner ikke at folk gifter seg hvis man ikke kan bli enig om en så triviell greie. - Jeg tok navnet til min Kone og droppet mitt eget, ferdig med det.

Endret av Yellow Taxi
Skrevet

Jeg skal ta hans navn når vi gifter oss. Jeg har to lange etternavn, så det funker ikke å bruke alle. Dessuten har jeg ikke særlig tilknytning til mine etternavn, så jeg har ikke noe problem med å bytte ut. Jeg vil at vi skal være en familie under ett navn, men det er jo opp til hver enkelte - man er jo tross alt like mye familie selv om navnene er forskjellige. :)

Det er helt sant, og det er jo slik vi tenker nå. :)

Men igjen, så er jo greia veldig med dette med barn. Da MÅ vi jo bare velge noe.. Og hva gjør en da?

Skrevet

Herregud, skjønner ikke at folk gifter seg hvis man ikke kan bli enig om en så triviell greie. - Jeg tok navnet til min Kone og droppet mitt eget, ferdig med det.

Det er jo ikke slik at det er et problem i hverdagen. Men vi har veldig sterk tilknyttning til navnene våres begge to. Men jeg er enig at det er en teit ting å krangle på (ikke at vi gjør det), men en må jo gi seg, å si det er greit. Når ingen egentlig føler det blir riktig.. Hva da?

Skrevet

Skjønner ikke at folk gifter seg hvis man ikke kan bli enig om en så triviell greie. - Jeg tok navnet til min Kone og droppet mitt eget, ferdig med det.

Skal man la vær å gifte seg pga det da, selv om man har det bra på alle plan?

Skrevet

Det er ikke vanlig å bytte etternavn når man gifter seg. Det har vært vanlig i Norge i noen svært få generasjoner, mest fordi det ble lovfestet i en kort periode (noen tiår), og det gjøres vel av de fleste i noen andre vestlige land vi liker å sammenligne oss med. Samtidig er det svært uvanlig i andre vestlige land som vi også liker å sammenligne oss med (Island, Belgia, for å ta de jeg kommer på i farta).

Dersom man byttet navn i gamle dager var det helst fordi man flyttet og tok navnet til gården man flyttet til, og da byttet både mann, kone og barn navn. Dette med at kvinnen og barna skal ta navnet mannen har fra før er seriøst ikke en gammel tradisjon.

Hvorfor driver folk og bytter etternavn som om det skulle være en selvfølge? Sånn helt ukritisk?

• Liker 2
Gjest Yellow Taxi
Skrevet

Skal man la vær å gifte seg pga det da, selv om man har det bra på alle plan?

Poenget er at hvis det virkelig betyr så mye for noen å hete det samme, og man virkelig er et bra par (som jeg syns folk bør være hvis de gifter seg) så burde da dette være en smal sak og bli enige om. Om så en part må "gi seg".

Det finnes da tross alt 100 hvis av andre langt viktigere spørsmål, med faktisk praktisk betydning, man må finne ut av sammen som et gift par. Jeg tenker at hvis dette med navn blir ett issue så er ikke det akkurat et godt utgangspunkt.

Skrevet

Hvis dere virkelig ikke klarer å bli enige, så ville jeg lagt begge navn i en hatt og trukket. Første navn trukket blir etternavn og andre navn blir mellomnavn. Case closed, så er det bare å venne seg til tanken.

Skrevet

Tror det holder med ring på finger'n for min del.

Navneendring vil neppe være aktuelt.

Skrevet

Ta navnene i alfabetisk rekkefølge.

Skrevet

hvordan hadde dere gjort det dersom mannen deres har et utenlandsk etternavn? vi er ikke gift (ikke enda) men vi venter vårt første barn, og lurer på hva etternavn vi skal velge. hva hadde dere valgt? kanskje mest "praktisk" med mitt siden det er et norsk etternavn?

Skrevet

Vi er ikke gift enda, men om vi gifter oss så kommer vi ikke til å ta hverandres navn.

Men guttungen vår har fått begges etternavn, med bindestrek imellom.

Personlig synes jeg det er tåpelig når Kine Hansen bytter navn til Kine Olsen, og når hun skiller seg bytter hun tilbake til Hansen, før hun ved neste ekteskap plutselig blir hetende Nilsen...

• Liker 1
Skrevet (endret)

hvordan hadde dere gjort det dersom mannen deres har et utenlandsk etternavn? vi er ikke gift (ikke enda) men vi venter vårt første barn, og lurer på hva etternavn vi skal velge. hva hadde dere valgt? kanskje mest "praktisk" med mitt siden det er et norsk etternavn?

Spørs akkurat hva slags navn, men jeg liker internasjonal innblanding i navn, så lenge de viser et nært, familiært opphav!:) Og et utenlandsk fornavn med norsk etternavn ser bare dumt ut.

Jeg hadde både mellomnavn og etternavn før, beholdt mellomnavnet og tok mannens etternavn. Våre bare vil bli hetende det samme!:)

Jeg er ikke fan av at begge tar begges navn i samme rekkefølge uten bindestrek, da ser dørskiltet ut som et søskenpar og ikke et ektepar.

Edit: grunnen til det med bindestreken er selvsagt at navn med bindestrek ikke kan deles opp ved navngiving på barn eller ektefelle, da de er å regne som ett etternavn. Så om man gifter seg med Anker-Nilsen, kan man ikke ta bare Anker eller Nilsen ved ekteskap.

Endret av kaprifolen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...