AnonymBruker Skrevet 27. januar 2012 #1 Skrevet 27. januar 2012 ...de siste innleggene i denne tråden her forklarer hvorfor det er en veldig dårlig idè.. Min lenke Vær så snill å ikke ha barna deres i handlevognen!! Og hvis dere absolutt må så ta da hvertfall av skoene!!! Pleaseeee folkens!
Gjesten Skrevet 27. januar 2012 #2 Skrevet 27. januar 2012 Jeg holder forsåvidt med deg i at det er lurt å ta av skoene, men jeg synes kanskje folk er litt i overkant hysteriske. 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2012 #3 Skrevet 27. januar 2012 Jeg vil ikke ha disse oppi sammen med maten min!! Listeria * En vanlig jord- og vannbakterie som kan forårsake hjernebetennelse, abort og blodforgiftning. Vanligste smittekilder er forurenset mat. Det var 17 rapporterte tilfeller i fjor. Toxoplasma gondii * Toxoplasmose kan gi aborter, fosterskade og multi-funksjonshemmede barn. Smitten kan overføres ved dårlig varmebehandlet kjøtt eller forurensede grønnsaker, eventuelt kontakt med katteavføring. Parasitten er utbredt i Norge, blant annet hos katt og sau. Hentet herfra Huff, eller denne typen her da.. Sitat: Stivkrampe / tetanus er en sykdom i nervesystemet som forårsaker kramper, det skyldes tetanusbakterier som finnes i jord, skitt og gjødsel. Den kan smitte gjennom sår som forurenses. Det vaksineres mot sykdommen i barnevaksinasjonsprogrammet fordi sykdommen har høy dødelighet. Stivkrampebakterien er en grampositiv, anaerob bakterie som danner sporer. Den erverves gjennom kontakt med jord eller avføring fra dyr eller mennesker. Tetanusbaterien angriper nervesystemet og gir muskelstivhet og smertefulle kramper og er dødelig. Den produserer en gift som skader de motoriske nerveendeplatene uten samtidig å skade acetylkolinet, dette fremkaller voldsomme kramper, såkalt tetani. Det er altså toksinet bakterien skiller ut som er farlig, da det lammer både det motoriske og det sensoriske nervesystemet. I nyfødtperioden kan navlen være inngangsport. Senere i livet kan sporene komme inn i kroppen gjennom forurensede sår. De fleste barn blir vaksinert. Sykdommen opptrer derfor i dag oftest som sporadiske tilfeller etter sårskader. Bakterien finnes i jordsmonn og i tarmen hos mennesker. Den finnes også i tarmen hos dyr, særlig gressende dyr. Siste dødsfall med stivkrampe i Norge var i 1981. Men bakterien finnes i jordsmonnet i hele Norge. Mange smittes ved at bakterien overføres etter dype sårskader som bittsår, stikksår eller spikertramp, eller ved at jord kommer inn i rifter eller sår i huden. Sykdommen smitter ikke fra person til person. Tegn: Avhengig av hvor mye bakterier du får i såret tar det fra tre dager til tre uker før du blir syk. Bakterien angriper nervesystemet og gir stive muskler og smertefulle kramper. Det starter med stivhet i kjevene og muskulaturen i ansiktet. Det kan se ut som den syke ler eller hever øyenbrynene. Etter hvert utvikles kramper i musklene i hele kroppen. Dette går også utover musklene som vi puster med. Liste over typiske trekk ved stivkrampe: * Opisthotonus, krampeaktig bakoverbøyning av hode og kropp. * Risus sardonicus, fortrukket smil grunnet kramper i ansiktet. * Kjevesperre, ofte det første tegn som oppstår. * Stivhet i kroppen. * Kramper Sitatet er forkortet og hentet fra wikipedia. Så foreldre, vær så snill å slutt å ha barna deres i vognen, det er ikke det synlige møkket som er farlig!! 3
Gjest WendyClear Skrevet 27. januar 2012 #4 Skrevet 27. januar 2012 Denne saken er så vanvittig viktig at vi trenger en ny tråd om det! 4
Papirfly Skrevet 27. januar 2012 #5 Skrevet 27. januar 2012 Jeg syns ikke personlig at barn har noe i handlevogna å gjøre. Samboeren min lot alltid sønnen sitte oppi, og nå er hans seks år og maser fremdeles om å få fortsette med det. Kommer ikke på tale, for min del. Syns det blir feil, men ikke av hygieniske årsaker. Handlevogner blir strengt tatt aldri vasket. Er man redd for bakterier, så bør man dyrke sin egen mat... 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2012 #6 Skrevet 27. januar 2012 Denne saken er så vanvittig viktig at vi trenger en ny tråd om det! Det er vel større sansynlighet å møte på de dette er relevant for her heller enn på det andre underforumet!
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2012 #7 Skrevet 27. januar 2012 Jeg har sett at mange sier at vogna er så skitten fra før så det spiller ingen rolle, men det er vel ikke nødvendig å tilføre mer enn nødvendig? Og desuten så er det forskjell på kroppens normailflora (altså bakterier som normail er på hender, i luftveier ol) og de skumle bakteriene! Her ser dere hva èn enkel bakterie kan bli til... Sitat: Bakterier formerer seg hurtig ved to-deling (fisjon). Hvor ofte de deler seg, avhenger av hvilken art det dreier seg om og av miljøet. Generasjonstiden for den mest utbredte tarmbakterien, Escherichia coli, er 20 minutter. Hvis den kunne fortsette med deling hvert 20. minutt, ville det etter et døgn være 5000 millioner bakterier utgått fra den. En bakterie med sitt avkom ville kunne fylle verdenshavene i løpet av få døgn. herfra ...og for de som ikke vet det så er Escherichia coli bedre kjent som E-Coli. ...Og dere vet vel hvor skummel den er for barna deres? 2
Sushi Skrevet 27. januar 2012 #8 Skrevet 27. januar 2012 Så lenge du ikke slikker handlevogna så tror jeg sjansen for å bli syk av noen av de nevnte bakteriene er ganske lav (det tror jeg egentlig den er selv om du slikker handlevogna også). Man kan ikke desinfisere hele samfunnet! Og seriøst, hvem har vel hørt om noen som har blitt smittet av stivkrampe av en handlevogn? (Linken din fungerer forresten ikke, så jeg får ikke lest innleggene du refererer til.) 4
sebastianen Skrevet 27. januar 2012 #11 Skrevet 27. januar 2012 Jeg prøver, men spesielt 17 åringen protesterer fælt. 13
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2012 #12 Skrevet 27. januar 2012 Så lenge du ikke slikker handlevogna så tror jeg sjansen for å bli syk av noen av de nevnte bakteriene er ganske lav (det tror jeg egentlig den er selv om du slikker handlevogna også). Man kan ikke desinfisere hele samfunnet! Og seriøst, hvem har vel hørt om noen som har blitt smittet av stivkrampe av en handlevogn? (Linken din fungerer forresten ikke, så jeg får ikke lest innleggene du refererer til.) Alt man trenger for å bli smittet med stivkrampe er veldig uflaks og et sår som er dypt nok til at bakteriene trives der. Så er det stivkrampekolloni i handlevogna og man har et dypt sår på hånda så kan man bli smittet ja:) Jeg har ikke bakteriefobi, men jeg har fobi mot foreldre som ikke tenker lengre enn nesa rekker, og som ikke tar hensyn til andre! Og så er det selvfølgelig viktig å informere de om rett og slett ikke har kunnskap om mikroorganismer:) 2
Gjest *Røyskatt* Skrevet 27. januar 2012 #14 Skrevet 27. januar 2012 Egentlig ett godt poeng. Skal ta av toåringen skoa neste gang, selv om det er veldig sjeldent at ho sitter i vogna. Skal som oftest gå, eller ha en liten handlevogn selv. 2
Gjest happy_me Skrevet 27. januar 2012 #15 Skrevet 27. januar 2012 jeg setter guttungen oppi handlevogna der det er en sitteplass (så han dingler med beina mot meg når vi går). Han har da ingen grunn til å tråkke rundt oppi selve vogna sammen med maten? Nå han blir for stor til å sitte der, så får han pent gå ved siden av. 2
Mamma1 Skrevet 27. januar 2012 #16 Skrevet 27. januar 2012 Ja, det gjør jeg, hver gang vi handler. Får være måte på hysteri!
Gjest BamseB Skrevet 27. januar 2012 #17 Skrevet 27. januar 2012 Jeg har mine i pungen når jeg handler 1
Gjest *Røyskatt* Skrevet 27. januar 2012 #18 Skrevet 27. januar 2012 Jeg tror ikke det er snakk om den sitteplassen. Det er snakk om når ungene sitter i selve vogna, ikke i setet.
Gjest Mysticgirl Skrevet 27. januar 2012 #19 Skrevet 27. januar 2012 Hadde alltid mine i vogna jeg og. Da går det fortere , du har bedre oppsyn på dem og bakterier har man bare godt av. Tilslutt vil man bli syk om man får en liten bakterie i seg pga hysteri!Og overdreven vasking. Litt bakterier er bare bra og styrker immunforsvaret
makkapakka Skrevet 27. januar 2012 #20 Skrevet 27. januar 2012 ja jeg hadde barnet alltid i handlevogna da han var liten. Jeg har ikke hørt om alvorlige sykdommer andre har fått pga. det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå