Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Interessant argument!

• Liker 1
Skrevet

Interessant argument!

Det er vist fordi det er så mange som kaller denne hårfargen for brunette. Men dette er altså mørkblond.

Skrevet

Ok.

Skrevet

Man skulle hatt fargelære på skolen, slik at man lærte seg forskjell på de forekjellige nyansene på svart, brunt, blondt og rødt hår.

Utenfor norden blir jeg kaldt blond, men i norden tror mange jeg er brunette. :gjeiper:

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil kalle mitt hår ganske mørk brun jeg.. men i fargekartet står det at den er mørk blond. Jeg er VELDIG uendig i nesten alle fargebeskrivelsene man finner i et fargekart :P

• Liker 1
Gjest Wolfmoon
Skrevet

Man skulle hatt fargelære på skolen, slik at man lærte seg forskjell på de forekjellige nyansene på svart, brunt, blondt og rødt hår.

Utenfor norden blir jeg kaldt blond, men i norden tror mange jeg er brunette. :gjeiper:

Det skulle man nok hatt ja. I en tidligere diskusjon her inne fikk jeg nemlig opplyst at min bror som har svart hår i dag, er blond, siden han hadde dette som liten. Ingen vil vel ved en beskrivelse i dag si at han har blond, men men :laugh:

Jeg er dypt forvirra etter å ha vært her inne på kg en stund, så hvis jeg noen gang må stille som vitne tror jeg de må komme med en fargeskala så skal jeg heller peke ;)

Skrevet

I en tidligere diskusjon her inne fikk jeg nemlig opplyst at min bror som har svart hår i dag, er blond, siden han hadde dette som liten. Ingen vil vel ved en beskrivelse i dag si at han har blond, men men :laugh:

Ja, hvis man vet. Flinke frisører pleier å vite.

De aller fleste idag har jo ikke peiling. Man går som brunett/ brunette bare man har mørkt hår. Men det er altså kun uvitenhet.

Man får jo også opplyst så mye forskjellig så man vet jo aldri hva som egentlig er riktig.

Men altså:

Det finnes TRE kategorier HÅRTYPER.

ASIATISK: har et typisk rundt tverrsnitt, vanligvis rett, og varierer i fargen svart til mellombrunt.

AFRIKANSK/KARIBISK: har et utpreget ovalt tverrsnitt, ofte tett krøllet og veldig mørkt/svart.

KAUKASISK-EUROPEISK: har et ovalt/flatt tverrsnitt. Håret kan være rett, bølget eller krøllet. Fargen varierer fra svart til lys blond.

Mennesker med mørkt hår har tykkest hår. Brunt hår har medium tykkelse. De med blondt hår har mest hår, men denne typen er også den fineste (dvs at hvert hårstrå er forholdsvis tynt). Videre, har man blondt hår så kreves en helt annen type pleie enn for brunt hår (som da har tykkere hårstrå.

Europeere (deriblant nordmenn) faller i kategori blondt hår.

I tillegg er blondt hår assosiert med en lys øyenfarge- alt fra grå, blå, grønn og hazel (brunt og grønt), samt en lys (noen ganger fregnete) hudtone.

Hos barn kan håret være lyst blond, men når de blir eldre kan hårfargen skifte og bli ganske mørk- nesten svart.

Det er hårsekkens fasong, størrelse og bøyning som bestemmer profilen på hvert hårstrå, mens tverrsnittet bestemmer hårtypen.

Hårets vekst og struktur kan påvirkes av helse, ernæring, medisinering og til og med stress.

Forståelig? :)

Gjest Wolfmoon
Skrevet

De aller fleste idag har jo ikke peiling. Man går som brunett/ brunette bare man har mørkt hår. Men det er altså kun uvitenhet.

Man får jo også opplyst så mye forskjellig så man vet jo aldri hva som egentlig er riktig.

Men altså:

ASIATISK: har et typisk rundt tverrsnitt, vanligvis rett, og varierer i fargen svart til mellombrunt.

AFRIKANSK/KARIBISK: har et utpreget ovalt tverrsnitt, ofte tett krøllet og veldig mørkt/svart.

KAUKASISK-EUROPEISK: har et ovalt/flatt tverrsnitt. Håret kan være rett, bølget eller krøllet. Fargen varierer fra svart til lys blond.

Mennesker med mørkt hår har tykkest hår. Brunt hår har medium tykkelse. De med blondt hår har mest hår, men denne typen er også den fineste (dvs at hvert hårstrå er forholdsvis tynt). Videre, har man blondt hår så kreves en helt annen type pleie enn for brunt hår (som da har tykkere hårstrå.

I tillegg er blondt hår assosiert med en lys øyenfarge- alt fra grå, blå, grønn og hazel (brunt og grønt), samt en lys (noen ganger fregnete) hudtone.

Hos barn kan håret være lyst blond, men når de blir eldre kan hårfargen skifte og bli ganske mørk- nesten svart.

Det er hårsekkens fasong, størrelse og bøyning som bestemmer profilen på hvert hårstrå, mens tverrsnittet bestemmer hårtypen.

Hårets vekst og struktur kan påvirkes av helse, ernæring, medisinering og til og med stress.

Egentlig ikke ;)

Men så interesserer det meg omtrent mitt i ræva også da, så jeg skal innrømme at jeg ikke gir det mye innsats.

Jeg snakker forresten ikke om hos frisører, jeg antar at de vet sånt. Men la oss si at du sitter i et politiintervju, så kan jeg jo ikke si at noen er brunette, for det kan jo hende de er blonde, selv om jeg synes hårfargen ser brun ut.

At hårtyper er forskjellig skjønner jo til og med jeg, selv om det ikke interesserer meg, jeg synes bare det er rart det her med at fargen ikke skal være den fargen jeg ser. Men som sagt, jeg bryr meg egentlig ikke ;)

Skrevet

Men la oss si at du sitter i et politiintervju, så kan jeg jo ikke si at noen er brunette, for det kan jo hende de er blonde, selv om jeg synes hårfargen ser brun ut.

Men det ser du jo da på hudfargen og øynene. ;)

Er personen nordmann er personen blond (alt fra lys blond til mørk blond). Er personen for eksempel chilener eller mexikaner er h*n brunett/brunette.

Gjest Wolfmoon
Skrevet (endret)

Jeg finner det fortsatt ekstremt forvirrende. Tenk om jeg bare har sett personen bakfra f.eks. :fnise:

Jeg tror jeg holder meg til at jeg må ha fargekart jeg, så skal jeg heller peke ut den aktuelle fargen som faktisk var på håret :laugh:

Edit: En salig blanding av norsk og engelsk i samme setning blir aldri bra.

Endret av Wolfmoon
Skrevet

Men altså:

Dette stemmer da ikke helt. Selv er jeg norsk og har mørkt askeblondt hår, men øyenfargen min er definitivt ikke lys. Den er mørk, mørk blå, nesten på grensen til svart...

Skrevet

Dette stemmer da ikke helt. Selv er jeg norsk og har mørkt askeblondt hår, men øyenfargen min er definitivt ikke lys. Den er mørk, mørk blå, nesten på grensen til svart...

Det står BLÅ gjør det ikke?

Elizabeth Taylor hadde mørke blå øyne forresten. Kaukasisk-europeisk hun og.

(Jeg skjønner ikke hvorfor dette er så himla vanskelig å forstå...)

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Fordi det er ulogisk at hårfargen skal avhenge av noe helt annet enn hårfargen? ;)

Skrevet

Fordi det er ulogisk at hårfargen skal avhenge av noe helt annet enn hårfargen? ;)

Ehm, nei?

Synes ikke det er ulogisk at folk for eksempel har tykkere hårstrå i et land som Afrika sammenlignet med Norge hvor man har tynnere hårstrå. Nordisk klima vs et mye varmere klima. Pigmentering og genetikk.

Å ja, kjempevanskelig. Bare for dem med høyere utdanning innen biologi og genetikk og slikt. Ingen andre som skjønner noe som helst.

*Sydende sarkasme*

Skrevet

Det står BLÅ gjør det ikke?

Elizabeth Taylor hadde mørke blå øyne forresten. Kaukasisk-europeisk hun og.

(Jeg skjønner ikke hvorfor dette er så himla vanskelig å forstå...)

Det står LYS øyenfarge. Å kalle en mørkeblå som omtrent ser svart ut på avstand for lys blir veldig lite presist.

Skrevet

Det står LYS øyenfarge. Å kalle en mørkeblå som omtrent ser svart ut på avstand for lys blir veldig lite presist.

Carleton Coons Martin–Schultz skala blir brukt innen antropologi:

LIGHT

Light eyes 16–12 in Martin scale.

-Eyes light and light mixed.

Light 16–15 in Martin scale.

-Gray, blue, green.

Light-mixed 14–12 in Martin scale.

-Very light-mixed (blue with gray or green or green with gray)

-Light-mixed (light or very light-mixed with small admixture of brown pigment)

MIXED EYES

12–6 in Martin scale.

-Mixture of light eyes (blue, gray or green) with brown pigment when light and brown pigment are the same level.

DARK EYES

Dark-mixed 6–4 in Martin scale.

-Brown with small admixture of light pigment.

Dark 4–1 in Martin scale.

-Brown (light brown and dark brown) and very dark brown (almost black).

Går man etter den skalaen er nok øyenfargen din lys, lille venn.

Skrevet

Carleton Coons Martin–Schultz skala blir brukt innen antropologi:

LIGHT

Light eyes 16–12 in Martin scale.

-Eyes light and light mixed.

Light 16–15 in Martin scale.

-Gray, blue, green.

Light-mixed 14–12 in Martin scale.

-Very light-mixed (blue with gray or green or green with gray)

-Light-mixed (light or very light-mixed with small admixture of brown pigment)

MIXED EYES

12–6 in Martin scale.

-Mixture of light eyes (blue, gray or green) with brown pigment when light and brown pigment are the same level.

DARK EYES

Dark-mixed 6–4 in Martin scale.

-Brown with small admixture of light pigment.

Dark 4–1 in Martin scale.

-Brown (light brown and dark brown) and very dark brown (almost black).

Går man etter den skalaen er nok øyenfargen din lys, lille venn.

Går man etter normal dagligtale er de definitivt ikke lyse. Denne skalaen har jeg aldri hørt om, men jeg vet at ingen ville funnet på å kalle øynene mine lyse. :)

Jeg er forøvrig verken liten, eller din venn. ;)

Hersketeknikker har en lei tendens til å undergrave forsøk på å fremstå som intelligent...

• Liker 1
Gjest Wolfmoon
Skrevet

Ehm, nei?

Synes ikke det er ulogisk at folk for eksempel har tykkere hårstrå i et land som Afrika sammenlignet med Norge hvor man har tynnere hårstrå. Nordisk klima vs et mye varmere klima. Pigmentering og genetikk.

Å ja, kjempevanskelig. Bare for dem med høyere utdanning innen biologi og genetikk og slikt. Ingen andre som skjønner noe som helst.

*Sydende sarkasme*

Hårtype er logisk ja. Hårfargen derimot...

Ellers enig med siste AB.

Skrevet

Går man etter normal dagligtale er de definitivt ikke lyse. Denne skalaen har jeg aldri hørt om, men jeg vet at ingen ville funnet på å kalle øynene mine lyse. :)

Hvis du er lys i huden, så ville jeg kalt øynene dine lyse, fordi øyenfargen følger gjerne hudfargen.

Følgelig finnes det unntak: Mørkhudede mennesker kan ha lyse øyne (blå, grå eller grønne) og lyshudede mennesker kan ha mørke øyne (brune).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...