Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg er forholdsvis godt trent, går mye i fjellet sommer som vinter, trent mye aerobic, løping osv. Men siden november har jeg fulgt et nytt treningsopplegg, med mer fokus på intervaller, fordi jeg har et ønske om å blir hurtigere i kroppen - jeg er mer skilpadde enn hare :fnise: jeg har løpt endel på mølle, med variert stigning og forholdsvis korte økter (12-15 minutter før styrke og 12-15 minutter etter styrke) og prøver stadig å løpe litt fortere. jeg føler dette hjelper, og ikke minst syns jeg det er kjempemorro. Men de to siste gangene har jeg slitt med støle hofter etter løping. Jeg håper det vev og muskler som får litt juling, jeg har de to siste gangene hatt langt større tempo enn hva jeg har hatt tidligere (2-4% stigning, løpetempo rundt 12-13, sprint 16-17)hva bør jeg gjøre nå? prøve noen ganger til og se om det går seg til,eller kan det være symptom på noe "mer"?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

nå løper jeg ikke intervaller i ett i 12-15 minutter, det er med periode med oppvarming, lett jogg, jogg, løp og sprint.

Skrevet

Har du god løpeteknikk? Hvis du løper med "bremsen på" vil støtene forplante seg oppover foten og særlig i hofte og ryggsøyle.

Men bremsen på mener jeg at du lander med strak fot foran kroppen og gjerne på hælen.

Hvis du gjør det er det ikke rart du ikke klarer å få opp dampen.

Skrevet

Løpeteknikk har mye å si. Det er stor forskjell på belastning når en jogger og løper. Jeg merket det selv da jeg kom i god joggeform og plutselig begynte med løping i større fart over lengre økter. Det tok på hofter og rygg. Vil anbefale deg å heller kjøre små intervaller med løping og jogging slik at kroppen din blir vant med det før det løper lengre distanser.

Skrevet

Har du god løpeteknikk? Hvis du løper med "bremsen på" vil støtene forplante seg oppover foten og særlig i hofte og ryggsøyle.

Men bremsen på mener jeg at du lander med strak fot foran kroppen og gjerne på hælen.

Hvis du gjør det er det ikke rart du ikke klarer å få opp dampen.

Løpeteknikk er nok noe jeg må jobbe med ja. Jeg er bevisst på å lande på forfoten, men jeg får det ikke riktig til når tempoet blir stort. jeg får heller jobbe mer med teknikk før jeg øker tempo.

Skrevet

Løpeteknikk er nok noe jeg må jobbe med ja. Jeg er bevisst på å lande på forfoten, men jeg får det ikke riktig til når tempoet blir stort. jeg får heller jobbe mer med teknikk før jeg øker tempo.

Jeg jobber også med teknikk og har fått tips om å ha høyere frekvens på bena (men samme tempo). Kanskje noe å prøve? Jeg synes det er mye lettere å ha god teknikk i oppoverbakke - da kommer det helt av seg selv :) Så kan jo være et tips å løpe intervallen i bakke (brattere enn det du har idag, lavere tempo).

Skrevet

Mulig du må jobbe med teknikken ja ;)

Men pass også på at det ikke er en betennelse som lurer. Jeg trodde også at det var teknikken som var problemet, men hoften ble bare vondere og vondere, så jeg dro til legen som senere fant ut at det var en betennelse. Gikk dessverre for lenge med den så den er nå kronisk - ikke noe å anbefale.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...