Gå til innhold

Har jeg generell studiekompetanse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk 1 i matte i standpunkt. Ble ikke trekt ut til eksamen.

Men fikk likevel kompetansebevis hvor det står at jeg har oppnådd kompetanse innenfor videregående opplæring innenfor GK formgivingsfag, VK1 tegning/form/farge og VK2 tegning/form/farge.

Men dette er vel ikke det samme som generell studiekompetanse?

Vil studere frisør som høyere utdanning. Men jeg må vel ta opp igjen matte da? Hadde helt greie mattekarakterer på 4 de to første årene, men siste året ble veldig hardt for meg på grunn av personlige årsaker og jeg fikk dårligere karakterer i en rekke fag, men det var kun matte jeg strøk i.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du sier du har gått tre år, men har "oppnådd kompetanse innenfor videregående opplæring innenfor GK formgivingsfag, VK1 tegning/form/farge og VK2 tegning/form/farge". Gikk du påbygg siste året? Er det påbyggsmatten du strøk i? Da har du ikke studiekompetanse.

Og jeg må spørre.. Frisør som høyere utdanning?

• Liker 1
Skrevet

Du sier du har gått tre år, men har "oppnådd kompetanse innenfor videregående opplæring innenfor GK formgivingsfag, VK1 tegning/form/farge og VK2 tegning/form/farge". Gikk du påbygg siste året? Er det påbyggsmatten du strøk i? Da har du ikke studiekompetanse.

Og jeg må spørre.. Frisør som høyere utdanning?

Ja tre år. Grunnkurs, VK1 og VK2 i formgivingsfag. I formgivingsfag så går man også almennfag som norsk, matte, engelsk, naturfag, samfunnslære osv. Har ikke gått noe påbygg. Tro det eller ei, men privat frisørskole blir faktisk regnet som høyere utdanning og krever generell studiekompetanse.

Skrevet

Nei, det har du ikke. Du strøk i matte.

Skrevet

Nei, det har du ikke. Du strøk i matte.

Ok. Takk for svar. Da får jeg ta opp igjen matten fortest mulig da.

Gjest finurlig
Skrevet

Ja tre år. Grunnkurs, VK1 og VK2 i formgivingsfag. I formgivingsfag så går man også almennfag som norsk, matte, engelsk, naturfag, samfunnslære osv. Har ikke gått noe påbygg. Tro det eller ei, men privat frisørskole blir faktisk regnet som høyere utdanning og krever generell studiekompetanse.

Nei, privat frisørskole er IKKE høyere utdanning.

Det regnes som høyere utdanning innen frisøryrket, men det er ikke høyere utdanning fordetom :gjeiper:

• Liker 6
Skrevet

TS her. Et spørsmål til. Jeg er over 25år og har gått høyere utdanning hvor jeg har utdannet meg som makeupartist. Kan jeg søke om opptak med realkompetanse istedet til denne frisørskolen?

Skrevet

Nei, privat frisørskole er IKKE høyere utdanning.

Det regnes som høyere utdanning innen frisøryrket, men det er ikke høyere utdanning fordetom :gjeiper:

Javel. Er ikke det jeg spurte om. Beklager om jeg tok feil, men værsåsnill og hold deg til saken.

• Liker 1
Skrevet

Karakteren 1 er det samme som stryk. Det vil si at du må ta opp matten og få minimum 2 for å ha studiekompetanse. Kompetansebevis får du jo uansett for de fagene du har bestått i, det at du har et kompetansebevis betyr ikke at du har studiekompetanse.

• Liker 1
Skrevet

Forde om en skole krever generell studiekompetanse betyr ikke det at dette er høyere utdanning.

Får du studiepoeng for den frisørutdanningen?

Skrevet

TS her. Et spørsmål til. Jeg er over 25år og har gått høyere utdanning hvor jeg har utdannet meg som makeupartist. Kan jeg søke om opptak med realkompetanse istedet til denne frisørskolen?

Hverken frisør eller makeupartist er å regne som høyere utdannelse.

• Liker 1
Skrevet

Karakteren 1 er det samme som stryk. Det vil si at du må ta opp matten og få minimum 2 for å ha studiekompetanse. Kompetansebevis får du jo uansett for de fagene du har bestått i, det at du har et kompetansebevis betyr ikke at du har studiekompetanse.

Takk for svar. MEn vet du om jeg kan søke opptak med bagrunn for realkompetanse i steden?

Skrevet

Forde om en skole krever generell studiekompetanse betyr ikke det at dette er høyere utdanning.

Får du studiepoeng for den frisørutdanningen?

Ok. Trodde at det ble regnet som høyere utdanning når det var over VGS igjen jeg. Beklager om jeg tok feil. Jeg tror ikke jeg er så veldig mye bedre utdannet enn andre pga. det. Jeg trodde kun det var et begrep for utdanning som ikke var VGS.

Aner ikke det med studiepoeng.

Skrevet

Takk for svar. MEn vet du om jeg kan søke opptak med bagrunn for realkompetanse i steden?

Det aner jeg ikke. Det kommer vel an på skolen. Er den privat, så er de jo bare ute etter penger, så mulig du kan finne et smutthull. Det lureste er egentlig bare å ta kontakt med skolen.

Skrevet

Ok. Trodde at det ble regnet som høyere utdanning når det var over VGS igjen jeg. Beklager om jeg tok feil. Jeg tror ikke jeg er så veldig mye bedre utdannet enn andre pga. det. Jeg trodde kun det var et begrep for utdanning som ikke var VGS.

Aner ikke det med studiepoeng.

Høyere utdanning er utdanning som gir studiepoeng. Har ikke hørt om en eneste frisør som har høyere utdanning (med mindre frisøren er utdannet noe annet i tillegg da, selvfølgelig).

Om en utdanning skal kunne gi studiepoeng, må den være godkjent av NOKUT. Dette setter forholdsvis høye krav til innholdet i studiet.

Skrevet

Høyere utdanning er utdanning som gir studiepoeng. Har ikke hørt om en eneste frisør som har høyere utdanning (med mindre frisøren er utdannet noe annet i tillegg da, selvfølgelig).

Om en utdanning skal kunne gi studiepoeng, må den være godkjent av NOKUT. Dette setter forholdsvis høye krav til innholdet i studiet.

Makeupartistskolen som jeg gikk på var godkjent av NOKUT.

Skrevet

Det aner jeg ikke. Det kommer vel an på skolen. Er den privat, så er de jo bare ute etter penger, så mulig du kan finne et smutthull. Det lureste er egentlig bare å ta kontakt med skolen.

At skolen er privat er ingen forutsetning for at de bare er ute etter penger. Er noen av de dyktigste lærerne innenfor hår og makeup i Norge som jobber på disse skolene.

• Liker 1
Skrevet

Makeupartistskolen som jeg gikk på var godkjent av NOKUT.

Det mulig det er flere kriterier som må være oppfylt, det vet jeg ikke. Men høyere utdanning er i allefall utdanning som gir studiepoeng.

Man kan jo kurse seg ut i det uendelige, det betyr ikke at man har høyere utdanning forde.

• Liker 1
Skrevet

Men er det noen som kan svare på spørsmålet mitt? Jeg spurte ikke om jeg hadde høyere utdanning eller ikke. Jeg spurte om jeg hadde grunnlag for å søke opptak med realkompetanse?

Skrevet

Men er det noen som kan svare på spørsmålet mitt? Jeg spurte ikke om jeg hadde høyere utdanning eller ikke. Jeg spurte om jeg hadde grunnlag for å søke opptak med realkompetanse?

Som sagt, ring og spør skolen ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...