AnonymBruker Skrevet 27. januar 2012 #1 Skrevet 27. januar 2012 Har en omgangsvenninne med to barn på 8 og 10 år. Hun og mannen har en regel på at barna SKAL være utendørs hver hverdags ettermiddag i mange timer, uansett vær. Mor og barna er hjemme litt før tre, så gjør barna lekser mens de voksne lager middag, så spiser de når pappaen kommer. Er vel ferdig med dette rundt klokka fire. Etter middag så MÅ barna kle på seg yttertøy og tusle ut, og underholde seg selv utendørs i flere timer. De får kun lov til å komme inn en tur hvis de skal på do eller lignende. De må altså leke ute alene eller med lekekamerater til et fast klokkeslett, rundt syv. Da er det inn, spise kveldsmat, kanskje gjøre siste rest av lekser, bade/dusje og så i seng. Dette foregår altså likt hver ettermiddag i uka, unntatt en eller to dager når barna heller er på en eller annen sportslig fritidsaktivitet. Bare jeg som reagerer litt på dette? Ikke at barna må leke ute litt, men at de må være ute så lenge, og ikke kan bestemme selv når de vil inn? Tre timer utetid hver eneste dag uansett vær. Jeg er barnløs selv, så er vanskelig for meg å si hva som er rett her, men.. hva hvis barna har behov for å drive med andre interesser enn å sparke fotball eller leke utendørs, hva hvis de ønsker å lese, tegne, leke teater.. da får de jo ikke rom for å gjøre det. Moren mener dette systemet fungerer utmerket, hun mener barna blir godt rustet for livet ved å måtte underholde seg selv som unger alltid gjorde før i tiden, og hun og mannen får tid til det de måtte ønske mens huset er barnetomt. Hva tenker dere om en slik ordning? 1
Silfen Skrevet 27. januar 2012 #2 Skrevet 27. januar 2012 At unger må ut er jo bare sunt. Tvang, derimot, og i flere timer hver dag, ikke helt enig med den måten å gjøre ting på. 7
SummerJoy Skrevet 27. januar 2012 #3 Skrevet 27. januar 2012 og hun og mannen får tid til det de måtte ønske mens huset er barnetomt. Er vel der det ligger ja. Fornuftig å være ute, for all del. Men 3 timer høres unødvendig lenge ut. Og ønsker de ikke selv å bruke tid sammen med barna etter å ha vært vekke fra de hele dagen? 4
jerod Skrevet 27. januar 2012 #4 Skrevet 27. januar 2012 (endret) Er enig i at de har godt av å være ute, men å tvinges til å være ute hver dag i flere timer, uansett vær er litt drøyt for min del.. Dette er vell mer egoisme fra foreldrene sin side Endret 27. januar 2012 av jerod
Fresi Skrevet 27. januar 2012 #6 Skrevet 27. januar 2012 Det tenker jeg er fullstendig koko. Hoho, koko er ordet! 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2012 #7 Skrevet 27. januar 2012 Å jage ungene ut av huset tre timer hver dag høres helt snålt ut. Vil de ikke være ute går de vel inn til kompiser da? Hadde reagert kraftig hadde jeg hørt at foreldrene til noen av mine barns venner praktiserte noe sånt. "Det er så kaldt og vi får ikke komme inn, så kan vi være her til klokka 7?" 5
Gjest Raindrops Skrevet 27. januar 2012 #9 Skrevet 27. januar 2012 Jeg synes det er flott at de blir "tvunget" ut, for det er det flere barn som hadde hatt godt av (mine egne søsken er et godt eksempel), men tre timer høres mye ut, og iallefall når det er hver eneste dag. Men jeg er barnløs selv, så jeg skal kanskje trø forsiktig her. 9
Ulrikke Skrevet 27. januar 2012 #10 Skrevet 27. januar 2012 Uteliv er flott, men ikke på den måten du beskriver her...
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2012 #11 Skrevet 27. januar 2012 høres ut som en bra ordning, er derimot litt skeptisk til om dett er like negativt for de involverte parter, sett i forhold til hvordan det blir lagt frem av TS. 3
Gjest damen Skrevet 27. januar 2012 #12 Skrevet 27. januar 2012 Jeg synes det høres helt tragisk ut, og jeg tror ikke disse foreldrene er helt på nett med ungene sine. Barn har en lang "arbeidsdag" akkurat som oss. I løpet av dagen sitter de på skolen og lærer, er med venner, leker ute. De yngste går på SFO, og der er det lek og aktiviteter fra skoleslutt til de blir hentet. Mine barn har innimellom dager der de er dønn slitne og trenger lite annet enn en tegneserie og en varm kopp te. Jeg vet jeg hadde vært kjørt om jeg hver dag skulle hatt full dag på jobb, hjem til middag og husarbeide for deretter å gå ut og "leke" i 3 timer. Man har lov til å sende slappfisker ut i frisk luft, men det må være mulig å bruke hodet og se ting an. 6
Gjest *Røyskatt* Skrevet 27. januar 2012 #13 Skrevet 27. januar 2012 At unger er ute er sunt og fint, men her gjøres det jo med tvang, uten oppsyn av foreldre, og alt for lenge hver kveld. Det er jo kaldt og mørkt ute. Enig med flere over om at dette nok bare handler om at foreldrene vil ha egentid. Og retten til egentid ga man fra seg i det øyeblikket man fikk barn.. 1
Cannavaro Skrevet 27. januar 2012 #14 Skrevet 27. januar 2012 En ordning med tvang slik som det beskrives her er ikke gunstig. At barn er ute etter man har spist er flott. De har noe å forbrenne da. Barn har mer energi i seg enn oss voksne og tåler mye utetid i løpet av en dag, ingen fare med det. Allikevel synes det lite gunstig av foreldrene å tvinge barna ut uansett vær. Utelek skal være lystbetont, men selvsagt trigger dette barna også til å lære seg uteleker som er bra for fantasi og kreativ utvikling. Idag er det generelt altfor mange barn som er innendørs og opptatt med tekniske duppeditter og spill, det blir det mye stillesitting av. Jeg tror nok disse foreldrene gjør dette i beste mening, men tvangsprinsippet med 3 timer i uansett vær synes unødvendig. Tenker man som foreldre på alenetid, så kommer det først når barna har lagt seg, og i den forbindelse så har barn som er mye ute veldig god søvn også. Litt mer fleksibel kombinasjon med aktiviteter foreldre/barn inne og noen utedager i uken er vel mer å foretrekke her syns jeg. 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2012 #15 Skrevet 27. januar 2012 først og fremst dette er en påstand fra TS sin side, ikke førstehånds info. for det andre, det er da vitterlig ikke noe problem at unger på 8 og 10 år er ute 3 timer hver ettermiddag. og for de av dere som mener dette ikke er bra, for det første er det stor forskjell på landsbygd og by når det kommer til sånt, for det andre så vitner det om litt lite kontakt med realiteten når dere kaller 3 timer for mange timer. da jeg var på den alderen så var det ikke unormalt for meg at jeg var ute mer enn de 3 timene hver dag hele året. godt å høre om slike foreldre, i motsetning til de overpedagogiske monsterforeldrene som hele tiden skal la barna bestemme alt. 2
SummerJoy Skrevet 27. januar 2012 #16 Skrevet 27. januar 2012 for det andre så vitner det om litt lite kontakt med realiteten når dere kaller 3 timer for mange timer. 3 timer ER lenge midt på vinteren i mørke og i kulden, og etter en lang skoledag. 3
EnsomKanin Skrevet 27. januar 2012 #17 Skrevet 27. januar 2012 Litt tvang er ok. Mange barn vil ende opp med å sitte foran tv'en eller Ipaden hele kvelden hvis de får velge. Barn trenger å få bruke kroppen også. Men tre timer og i allslags vær er overdose.
lell Skrevet 27. januar 2012 #18 Skrevet 27. januar 2012 Herregud stakkars barn!! De er vel like slitne som foreldre og burde virkelig ikke bli tvinget til dette!! Uansett vær???? Er disse foreldrene dønn hakke tullete!!!!!?? Hadde jeg vært deg så hadde jeg spurt foreldrene om å bli med ut å gå tur en dsg det er kaldt/vind og barna er ute. DA får de se hvordan det er! Kanskje de sier at det er for kaldt, ja hvorfor skal ungene da være ute? Jeg trur disse foreldrene trenger å få opp øynene!! Hva gjør de selv når barna er ute, sitter og slapper av?? Hva med å tilbringe litt tid med barna sine?? Synes synd i barna som ikke får være sammen med foreldrene.. Er selvfølgelig enig i at barn har det godt av å være ute!! Men ikke sånn! 1
Wildy Skrevet 27. januar 2012 #19 Skrevet 27. januar 2012 Hadde syntes det var helt greit om foreldre om ikke hver dag, så i iallefall veldig ofte, var ute sammen med barna. Når jentene mine var små var vi nesten alltid ute på ettermiddagen etter middagen. Har en fin park i nærheten som vi brukte uhorvelig mange timer i. På lekeplassen, bygde snøborg\huler\bjørner, plankehytte, gjemsel osv osv. Med en termos kaffe til mor og en kjeks hver til ungene hadde vi mange, fine timer der nede.Eller vi gikk til akebakken eller skøytebanen. Husker jeg drasset rundt på en stor saueskinnsfell som jeg brukte som underlag. Vi hadde mye artig ute sammen, og nå, som ungene er tenåringer er vi fortsatt ofte ute sammen,men da som regel på ungenes ønske; mor har bitt lat med årene.... Men å sende ungene ut med beskjed om å underholde seg selv i tre timer? Litt drøyt? 3
Labello Skrevet 27. januar 2012 #20 Skrevet 27. januar 2012 Når jeg var lita ble jeg og søstera mi låst ute fra huset til min far og stemor (hennes ønske) når vi var der i helgene. De dro på lørdagsshopping, og vi måtte være ute i snøen. Ikke var vi spesielt glade i å leke med hverandre, og hvertfall ikke ute i snøen. Husker jeg frøs og måtte på do. Helt jævelig. Må sies at jeg har svært lite kontakt med dem i dag, etter at stemora mi har satt sine spor
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå