Gå til innhold

Arbeidskrav i pedagogikk

Anbefalte innlegg

Gjest bamsemumsa
Skrevet

Hei! Visste ikke helt hvor jeg skulle poste denne, men håper det kommer inn svar uansett. Alle dere på KG er jo så flink til å svare så det burde ikke være noe problem:-)

Jeg har et arbeidskrav i pedagogikk hvor jeg har valgt "Identitetsutvikling blant barn" som tema og hvor problemstillingen min er "På hvilken måte utvikles identiteten blant barn?".

I den sammenheng lurer jeg litt på hva som er relevant for meg å ta med?

Noen punkter jeg har satt meg er

-lek

-språk

-speiling

-sosialisering

-kjønn

Noe annet?

Jeg har også tenkt å trekke inn

-bronfenbrenners økologiske modell

-piaget og hans teori om kognitivisme(den er veldig bred, hvordan korte ned?)

-eriksson

-freud

Jeg må også drøfte i oppgaven. Men jeg er ikke helt sikker på hva jeg skal drøfte?

Skal jeg ta for meg 1 teori og drøfte den? eller skal jeg drøfte to teorier opp i mot hverandre?

Oppgaven er bare på 3000 ord, så drøftingsbiten kan ikke være på mer enn 3 sider:s

Synes dette er litt vanskelig. Spesielt å komme i gang og virkelig finne ut av hva man skal skrive og evt ha med i oppgaven.

Håper noen av dere kan hjelpe meg og komme med noen tips!:-)

:popcorn:

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Er du sikker på at du bruker ordet "blant" riktig? For problemstillingen din er litt tvetydig, selv om jeg antar du har fått veiledning på den. Du skal skrive hvordan identitet utvikles når barn er sammen?

Altså når de er blant barn?

Eller skal du skrive om hvordan identiteten utvikles hos barn?

Endret av Edvarda
  • Liker 1
Skrevet

Det er veldig mye du kan drøfte i en sånn oppgave. Som Edvarda sa, kan det være lurt å spesifisere problemstillingen din litt, sånn at det er tydelig hva du skal svare på.

Det du skal drøfte bør jo bli tydelig ut fra det du redegjørf for. Det er et ganske stort tema du har valgt til bare 3000 ord, det er mulig du bør vurdere om du skal kutte ned litt. Hva med å ta for seg to teorier og heller drøfte deres forståelse av barns identitetutvikling?

Gjest bamsemumsa
Skrevet

Identitetsutvikling HOS barn :P Jeg vet det er et stort tema til en såppass liten oppgave. Men veilederen har sagt at oppgaven bør bestå av 3 sider med "fakta" og tre sider skal være drøfting.

Jeg føler jeg bør ha med alt det jeg har skrevet over, men det går jo ikke- Problemet er hvilke av disse punktene jeg skal konsentrere meg om.

Og HVA jeg skal drøfte..

Skrevet

Hei:-) Dette kan man skrive uendelig mye om,det er spennende! Jeg ville tatt med litt om krysspress også - da det er veldig aktuelt for barn. Skal ikke du avgrense til en aldersgruppe? Syns problemstillingen er altfor generell,men du kan avgrense den. Barn er jo helt fra spedbarn til ungdomsalder...? Jeg følger spent med:-)) Syns for øvrig det er lurt å drøfte flere teorier for å få større perspektiv på oppgava,det blir lett senvert med kun en teori.

Lykke til :-))

Skrevet

I og med at det er en liten oppgave ville jeg ikke hatt med mange teorier, ville hold meg til Bronfenbrenner og Piage.

Skrevet

jeg ville holdt meg til kun 2 teoretikere..

Jeg ville skrevet om identitetsutvikling i ulike situasjoner som du og skisserer, f.eks. i forhold til lek. Skrevet litt om hva Bronfenbrenners teori går ut på, hva som er likt/forskjellige med Piaget, og hva du selv tenker rundt temaet..

Så tatt for det f.eks språk og identitet.

For meg ser det rart ut å ha 3 sider teori så 3 siders drøfting, teori og drøftingen rundt må gå hånd i hånd. Bronfenbrenner ______ på den andre siden mener Piaget _______ jeg er enig i ___- sin teori i forhold til ____ men ser at det i _____ situasjoner ikke er slik. Jeg erfarer da at____

osv... Bare litt bedre skrevet :)

Skrevet

Hvor langt er du kommet i utdanningen og hvilke pensumbøker har du?

Gjest bamsemumsa
Skrevet

Jeg går 1. året pedagogikk.

Noen bøker vi har er

Gunn Imsen, elevens verden

Inge Bø, påvirkning og kontroll

Jeg synes det er litt vanskelig å flette alt sammen. Så langt har jeg skrevet litt, men ingenting er sammenhengende igrunn. Skal ha veiledningstime i morra, så får vi se hva hun mener jeg burde gjøre. Skal prøve å komme meg litt videre i dag, så jeg har noe litt mer helhetlig å vise til veileder.

Gjest bamsemumsa
Skrevet

Det er forresten totalforbud mot synsing i oppgaven :gjeiper:

Skrevet

Det er forresten totalforbud mot synsing i oppgaven :gjeiper:

Det er aldri lov å synse i pedoppgaver men du kan mene akkurat det du vil og få det godkjent så lenge du kan vise til teorier, sitater osv. Jeg har desverre ikke de bøkene du har på min pensumliste, har hørt om de men ikke nok til å gi deg tips.

Skrevet

Skrev en lignende opppgave når jeg gikk 1. året. Holdt meg til Eriksons og Freuds teori.

Husker ikke alle bøkene, men husker at jeg brukte Woolfolk (pedagogisk psykologi) og Evenshaug & Hallen (barne -og ungdomspsykologi).

Kan desverre ikke huske hva jeg drøftet det opp mot, men det var nok noe som stod i oppgaveteksten (slapp egentlig unna å velge drøftingstema selv hele bacheloren).

Hvis du selv må finne noe å drøfte det opp mot ville jeg brukt en annen teori eller funnet ett eller annet aktuellt om identitetsutvikling.

Spennede tema :-) Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...