Gjest Raindrops Skrevet 27. januar 2012 #21 Skrevet 27. januar 2012 Det jeg ikke skjønner, er folk som kler seg i sommerklær midt på vinteren. Her på feltet jeg bor er det ei jente på.. kanskje 10 år, som labber rundt på feltet iført (innimellom) t-skjorte, tights til anklene og aldri noe på hodet. Sist jeg så det, var for noen dager siden da gradestokken viste -11.. hvor er foreldrene hen i sånne tilfeller?? Men det er en helt annen diskusjon, måtte bare få det ut. Det gjelder eldre jenter også. Ser dem til stadighet i ankeltights, ballerinasko, oversize skjorte og en liten skinnjakke. Midt i januar. Jeg lurer på om de bare ikke kjenner kulde. 2
Gjest Anuket Skrevet 27. januar 2012 #22 Skrevet 27. januar 2012 Det gjelder eldre jenter også. Ser dem til stadighet i ankeltights, ballerinasko, oversize skjorte og en liten skinnjakke. Midt i januar. Jeg lurer på om de bare ikke kjenner kulde. Tror jeg hadde dødd av kulde! Jeg kan godt bruke oversize skjorte med tights, men da er det som regel ullundertøy under der igjen 1
Eple:) Skrevet 27. januar 2012 #23 Skrevet 27. januar 2012 Går til skolen hver dag(er 18 år), og kler meg heller fornuftig enn å få ørebetennelse eller lignende! Skjønner alle som tar buss eller bil til jobb at lue er unødvendig, men personlig liker jeg lua mi når jeg må gå ute 20-25 minutter i strekk! Ikke har jeg så langt hår heller.. 3
Mamaloco Skrevet 27. januar 2012 #24 Skrevet 27. januar 2012 Det finnes jo så mange stilige luer og hodeplagg at man kan se stilig ut uansett! Men jeg skjønner jo at problemet ofte ligger i at mange ikke vil ødelegge sveisen, som andre kaller det her, "lue-hår"
Gjest Raindrops Skrevet 27. januar 2012 #25 Skrevet 27. januar 2012 Tror jeg hadde dødd av kulde! Jeg kan godt bruke oversize skjorte med tights, men da er det som regel ullundertøy under der igjen Samme her. Jeg kan gjerne gå i kjole om vinteren, men da har jeg både superundertøy og helst to strømpebukser på meg. Hater å fryse! :gjeiper: 1
Meridian Skrevet 27. januar 2012 #26 Skrevet 27. januar 2012 Jeg har langt hår på hodet, og midtskill, og håret henger ned over ørene. Noen ganger tar jeg på meg ørevarmere, sånne som man bare klemmer rett på ørene uten bøyle over hodet. Lure liker jeg ikke å bruke. Bruker det kun om jeg skal leke i snøen, gå en tur eller gå på ski o.l. Skal jeg til skole, avtaler, sentrum bruker jeg ikke lue. Men jeg er flink til å kle på meg godt på resten av kroppen
Gjest Anuket Skrevet 27. januar 2012 #27 Skrevet 27. januar 2012 Samme her. Jeg kan gjerne gå i kjole om vinteren, men da har jeg både superundertøy og helst to strømpebukser på meg. Hater å fryse! :gjeiper: Godt å se at jeg ikke er den eneste, enkelte venninner mener jeg er rar som bruker ullundertøy under en ullstrømpebukse eller to strømpebukser Jeg vil ikke ha frostskader! 2
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 27. januar 2012 #28 Skrevet 27. januar 2012 Masse søte strikka bredremma pannebånd ute og går! De dekker øra, og man kan se sveisen både forran og bak. Knallopplegg for forfengelige småpiker.
Gjest Raindrops Skrevet 27. januar 2012 #29 Skrevet 27. januar 2012 Godt å se at jeg ikke er den eneste, enkelte venninner mener jeg er rar som bruker ullundertøy under en ullstrømpebukse eller to strømpebukser Jeg vil ikke ha frostskader! Jeg skjønner deg veldig godt! Kler heller på meg for mye enn for lite når det er kaldt ute :gjeiper: 1
fruBeist Skrevet 27. januar 2012 #30 Skrevet 27. januar 2012 Jeg kan fort finne på å måtte være ute av døra kl 6 om morgenen. Da har jeg først ca 15 min å gå til kollektivtransport1. Da har jeg omtrent like lang tid å varme meg på inne. Så har jeg omkring 25 min å vente ute til kollektivtransport2. På toppen av dette kan jeg "risikere" å være ute opptil halve arbeidsdagen. Hjemveien kan bestå i ca 30 min venting mellom kollektivtransportene. Litt butikksvinsing forekommer, men er stort sett ute. Den 15 min spaserturen om morgenen er nå erstatta av omtrent det dobbelte, da turen her går rakt oppover. Ikke søren om jeg går vinteren igjennom uten lue, skjerf, hansker, superundertøy og fleece. Luehår er en ting, men det spiller fint liten rolle. Håret mitt ser stort sett bustete ut uansett
Lutetium 71 Skrevet 27. januar 2012 #32 Skrevet 27. januar 2012 Hvorfor er det så utrolig mange jenter som ikke bruker lue? Langt hår varmer da vel ikke ørene? Og mange går jo uansett med hestehale og da er jo ørene fri. Jeg ser stadig vekk jenter, helt ned i 10-årsalderen og kanskje yngre ikke ha på seg lua, men guttene har. Det er fordi luebruk er ett kulturfenomen, ikke ett praktisk ett. Du får prakke på jentene en hijab, det er skikkelig in. :gjeiper:
Calypso Skrevet 27. januar 2012 #33 Skrevet 27. januar 2012 Spør du meg så kler 70% av befolkningen ikke lue, og de som kler lue er stort sett menn, så jeg skjønner godt at jenter/kvinner ikke vil bruke lue. *blablabla* Å herrejeremy... ja, for folk ser jo så mye bedre ut når de går rundt og er sjuke. - Anyway, jeg bruker alltid lue når det er den kaldeste delen av året og det finnes jo mange forskjellige luer både i mønstre, farger og fasonger så om man skal være så friggin' forfengelig så er det nok å velge i om man vil holde seg varm... har et lite lager med forskjellige luer selv. Håret går det jo faktisk an å fikse på, verden går ikke under.. og dette fra ei som er opptatt av håret sitt selv. =P 1
ViljaH Skrevet 28. januar 2012 #34 Skrevet 28. januar 2012 Jeg har en seriøs kontorjobb med viktige kundemøter innimellom. Klart jeg bruker lue når det er kaldt. Man får ikke stygg sveis hvis lua ikke er dritstram, og man ikke har sveis hvor hvert hårstrå er lagt på spesifikk plass. Jeg har hår som beveger seg naturlig, det er ikke limt til hodet, og da synes det ikke engang at jeg har hatt lue på. 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2012 #35 Skrevet 28. januar 2012 Spør du meg så kler 70% av befolkningen ikke lue, og de som kler lue er stort sett menn, så jeg skjønner godt at jenter/kvinner ikke vil bruke lue. Jeg er en jente/kvinne på nærmere 30 år og har ikke brukt lue mer enn de gangene i barndommen (1-8 år) hvor mamma tvang meg. Etter fylte 8 år tok jeg av meg luen på vei til skolen i det øyeblikket moren min ikke så meg... ;-) Dette høres nok overfladisk ut, men jeg vil heller risikere 1-2 forkjølelser i løpet av vinteren enn å se stygg ut med lue/lue-sveis hele vinterhalvåret. Jeg har nesten aldri være forkjølet forresten! Hvis det skulle bli 25+ kuldegrader kan jeg strekke meg til å ha på ørevarmer. Skal man på skitur (noe jeg aldri gjør), så er det noe annet, da er lue liksom en del av uniformen, men folk som møter opp med lue på en seriøs kontorjobb og før møter med viktige kunder? Jeg fatter det ikke. Kall meg gjerne overfladisk, men jeg kniser litt innvendig av særlig voksne kvinner som møter på jobb med lue/"lue-sveis". Dette høres nok overfladisk ut, men jeg vil heller risikere 1-2 forkjølelser i løpet av vinteren enn å se stygg ut med lue/lue-sveis hele vinterhalvåret. Jeg har nesten aldri være forkjølet forresten! Hvis det skulle bli 25+ kuldegrader kan jeg strekke meg til å ha på ørevarmer. Skal man på skitur (noe jeg aldri gjør), så er det noe annet, da er lue liksom en del av uniformen, men folk som møter opp med lue på en seriøs kontorjobb og før møter med viktige kunder? Jeg fatter det ikke. Kall meg gjerne overfladisk, men jeg kniser litt innvendig av særlig voksne kvinner som møter på jobb med lue/"lue-sveis". Luehår kan gres ut - det er bare å ha med en børste i veska. Røde ører er vanskeligere å bli kvitt, og rød nese som føle av forkjølelse er enda verre. Forøvrig er det vel en godt tilbakevist myte at folk blir syke av å gå uten lue. Det er da ingen som tror på det lenger?
ViljaH Skrevet 28. januar 2012 #36 Skrevet 28. januar 2012 Man trenger bakterier eller virus for å bli sjuk. Å være kald på bena vil gi sykdom fortete enn kaldt hode, virker som at immunsystemet virker dårligere da. MEN- man kan få problemer med hodepine hvis hodet ofte fryser, det er ikke bra. Hodet har faktisk mer verdi enn til å holde en frisyre.
Anglofil Skrevet 28. januar 2012 #37 Skrevet 28. januar 2012 Jeg bruker veldig sjelden lue, rett og slett fordi jeg blir for varm. Dette gjelder også vanter/votter. Bruker dog skjerf, jeg blir av en eller annen grunn kald på halsen, men merker lite til det på hodet/hendene. Jeg har ofte med lue/vanter, problemet mitt er rett og slett at jeg svetter ihjel etter 10 min, selv i 10-15 minusgrader. Jeg er nok en varmblodig person, det er også derfor jeg fremdeles bruker høstjakka, selv om det nå har vært 10-12 minus ute den siste tida, eller ikke har på varmeovner inne (og vinduene står oppe). Da jeg var liten derimot hadde jeg alltid på lue/votter/skjerf, men det ble ofte til at jeg tok av meg på hendene, det er spesielt ille. Uansett, ikke alle er kalde, og det er grunnen til at man ikke bruker lue. mvh Yvonne
Gjest Bobler Skrevet 28. januar 2012 #38 Skrevet 28. januar 2012 Jeg er jente, og går ikke ut av døra uten lue i vinterhalvåret. Er en frysepinn til de grader og frisyren min kan bare dra til helvette Du skal se meg når jeg er på tur. Svær lue, skjerf på sikkert to meter, kjeledress, refleksvest, gigantiske tursko og hansker. Fryktelig HOT! 1
FantasDick Skrevet 28. januar 2012 #39 Skrevet 28. januar 2012 (endret) Jeg hadde en periode i ungdomstiden min hvor jeg nektet å bruke lue i hverdagen (kun når jeg skulle på tur/trene), men det har jeg vokst av meg. "Stedatteren" min på 10 år får ikke gå ut uten lue når det er kaldt, men hun krangler heldigvis ikke på det. Nå bruker jeg lue hver dag, om jeg ikke skal være inne mesteparten av tiden. Kjører hjemmefra på morgenen, går til hurtigbåten, går til bussen og går så til jobb - så jeg bruker tykk jakke, skjerf, votter og lue hver dag så lenge det er kaldt. Edit; jeg har kjøpt en del kule og matchende luer, votter og skjerf så jeg selvsagt ser bra ut med det i tillegg - er jo litt forfengelig også. Endret 28. januar 2012 av Zaphireh
Perelandra Skrevet 28. januar 2012 #40 Skrevet 28. januar 2012 Ettersom rundt 70% (tror jeg det var) av kroppsvarmen går ut gjennom hodet, synes jeg det er meningsløst å gå rundt og fryse. Får spenningshodepine også, om jeg går med stramme skuldre og hutrer. Med lue på hue trenger jeg ikke SÅ tjukke klær ellers heller, for da blir jeg varm. Har langt hår, men er bare å riste litt på det, så er det så fint når jeg tar av lua, så. Hadde en "lue er så stygt, altså"-periode, men den vokste jeg av meg på videregående. Dette med at mye av kroppsvarmen går ut gjennom hodet, er en seiglivet myte: Forskerne har funnet mange bevis på at denne myten ikke holder stikk; de sier at enhver ubeskyttet kroppsdel vil lide varmetap og vil senke kjernetemperaturen i kroppen proporsjonalt. Så dersom det er kaldt ute, bør du kle på deg, sier forskerne - men hvorvidt du vil bruke lue eller ikke, er opp til deg. Legene antar at myten om varmetapet via hodet oppstod under en militærstudie hvor forskere iførte testpersoner arktiske overlevelsesdrakter - men ingen lue - og plasserte dem i ekstremt lave temperaturer. Ettersom hodet var den eneste kroppsdelen som ikke var tildekket, skjedde det meste av varmetapet der. Nå sier ekspertene imidlertid at dersom denne studien var blitt utført med badedrakter, ville varmetapet fra hodet vært kun 10 prosent ... kilde Jeg er egentlig ikke så glad i å bruke lue, men det har ikke med forfengelighet å gjøre. Det er fordi jeg ofte synes det er ubehagelig med lue. Det føles stramt å gå med, og får meg til å klø. Likevel bruker jeg lue når det er ordentlig kaldt. Den typen lue jeg liker best, er de med alpelue-fasong. Da sitter de ikke så stramt rundt hodet, og det blir mer behagelig å bruke.
Anbefalte innlegg