Gå til innhold

Jenter bruker ikke lue

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor er det så utrolig mange jenter som ikke bruker lue? Langt hår varmer da vel ikke ørene? Og mange går jo uansett med hestehale og da er jo ørene fri. Jeg ser stadig vekk jenter, helt ned i 10-årsalderen og kanskje yngre ikke ha på seg lua, men guttene har. Hvor eldre de er, hvor ferre ser jeg med lua, men med gutter så er ofte det samme om de er 5 eller 16, de har ofte lue ser jeg. I går hadde sønnen min besøk a en kamerat, de begge har på seg lue. Når kameraten skulle hjem så fant han ikke lua si og lette nesten helt forgjeves etter den. Det bygynte å bli sent da og vi skulle bort så jeg sa til han at det gjør sikkert ikke noe og vi kunne komme bort med den på kvelden når vi fant den. Tenkte egentlig ikke at det skulle gjøre noe for han bor ikke noe mer enn 50 meter unna. Men han sa at han ikke får lov å gå ut uten lue og da ville nok foreldrene bli sinte. Så jeg lot han låne en hos oss da. Lua fant jeg i dag, den hadde falt ned og bak noe.

Men det jeg synes er litt rart er at den gutten har ei tvillingsøster, begge er 12, og hun går ikke med lue. Hvorfor det tenker jeg? Er det virkelig slik at mange foreldre tvinger guttene til å ha på seg lue, mens jentene får slippe? Skulle nesten tro det for nesten alle jenter jeg ser har ikke på seg lue, selv i 20 minusgrader, men omtrent alle gutter jeg ser, de har.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her i huset er det stedatteren min på 11 som frivillig tar på seg lua hver gang hun skal ut, mens stesønn på 12 er litt mer variabel i om han synes det er ok eller ikke....

Eldste stesønn på 16 tar på seg lue fordi han hater å fryse på øra, som han selv sier - han begynner nok å bli stor og fornuftig! ;)

• Liker 1
Skrevet

Spør du meg så kler 70% av befolkningen ikke lue, og de som kler lue er stort sett menn, så jeg skjønner godt at jenter/kvinner ikke vil bruke lue.

Jeg er en jente/kvinne på nærmere 30 år og har ikke brukt lue mer enn de gangene i barndommen (1-8 år) hvor mamma tvang meg. Etter fylte 8 år tok jeg av meg luen på vei til skolen i det øyeblikket moren min ikke så meg... ;-)

Dette høres nok overfladisk ut, men jeg vil heller risikere 1-2 forkjølelser i løpet av vinteren enn å se stygg ut med lue/lue-sveis hele vinterhalvåret.

Jeg har nesten aldri være forkjølet forresten! :jepp:

Hvis det skulle bli 25+ kuldegrader kan jeg strekke meg til å ha på ørevarmer. Skal man på skitur (noe jeg aldri gjør), så er det noe annet, da er lue liksom en del av uniformen, men folk som møter opp med lue på en seriøs kontorjobb og før møter med viktige kunder? Jeg fatter det ikke. Kall meg gjerne overfladisk, men jeg kniser litt innvendig av særlig voksne kvinner som møter på jobb med lue/"lue-sveis". :fnise:

Skrevet

At folk er så forfengelige er bare tragisk, rett og slett. Går dere virkelig rundt og tenker at folk ser stygge ut med lue?? I såfall vil jeg heller være stygg og varm enn pen og kald...

Skrevet

Min datter bruker lue når det er nødvendig, det samme med meg men jeg ser ikke nødvendigheten så ofte som henne. Etter at jeg ble så gammel at jeg kunne bestemme selv om jeg ville bruke lue eller ikke så har jeg valgt å ikke bruke, unntatt når det er så kaldt at jeg må ha det når jeg går tur. Det går år mellom hver gang jeg er forkjølet, og de gangene bekledningen er årsak til forkjølelsen er det gjerne fordi jeg har hatt på for mye klær. Jeg fikser ikke lue, det blir for varmt og jeg begynner å klø. Det samme med hansker, jeg tar dem på når jeg går ut og etter å ha vært uten en stund så må jeg ta dem fordi jeg er for varm. Det handler ikke om forfenghelighet for min del, er det 20 kuldegrader så bruker jeg lue uansett hvordan jeg blir seende ut.

Skrevet

Egentlig litt rart det der... Gutter er flinkere til å bruke lue,

men jenter er er flinkere til å bruke strømpebukser...

Men så er jo lue for gutter blitt en motesak også da....

• Liker 2
Skrevet

Vel jeg bruker alltid både lue, skjerf, votter og stor uformelig jakke.

Jeg hater å fryse. Ja jeg får elektriskt stå til alle kanter hår når jeg tar luen av. Men røde frossne ører gjør vondt.

• Liker 6
Skrevet

Her bruker datteren min på 10 år lue med stor glede på vinteren.

Selv ser jeg ut som en idiot med lue på, men skal jeg ut på vinteren for å leke med barna så går luen på. Bedre å være varm. Men ellers når jeg bare skal til fra bilen så bruker jeg ikke lue.

Skrevet

Fordi gutter kan ha så mye bustete hår og pulesveis de bare vil - mens jentene vil få kallenavn og få bemerkninger så fort de tar av seg lua...?

Gjest snoopy_93
Skrevet

Jeg bruker lue ca hver dag på vinteren. Jeg vil ikke få ørebetennelse igjen!

Gjest Raindrops
Skrevet

Det finnes jo mange forskjellige luetyper, og jeg tror nok de fleste kan finne en lue som ikke får dem til å se helt forferdelig ut. Jeg ser rar ut i de fleste luer, men bjønnafitte kler meg faktisk. Dessuten hater jeg å fryse på ørene.

Men jeg ser selv at det er typisk jenter å ikke bruke lue, jeg synes det er kjemperart. Når jeg går til skolen uten lue så fryser jeg som pokker, blåser gjør det også her. Men jeg ser andre jenter som har like lang vei å gå, og de går gjerne uten lue, skjerf eller votter. Fatter ikke at de får det til, det er jo kaldt! :fryser:

Skrevet

Ettersom rundt 70% (tror jeg det var) av kroppsvarmen går ut gjennom hodet, synes jeg det er meningsløst å gå rundt og fryse. Får spenningshodepine også, om jeg går med stramme skuldre og hutrer. Med lue på hue trenger jeg ikke SÅ tjukke klær ellers heller, for da blir jeg varm. Har langt hår, men er bare å riste litt på det, så er det så fint når jeg tar av lua, så.

Hadde en "lue er så stygt, altså"-periode, men den vokste jeg av meg på videregående.

Skrevet

:fnise: Her synes jeg det er omvendt! Alle eller de aller fleste jentene jeg studerer med bruker lue, eller pannebånd, mens guttene nei. Vet om en som gå ut med vått hår selv om det er minusgrader ute! :fryse:

Jeg bruker lue, votter, skjerf, ullsinglet og gjerne to typer ulltights oppe hverandre hvis jeg går i kjole/skjørt på denne tiden av året :lol:

• Liker 1
Skrevet

I klassen min er det omvendt. Jentene kler seg med lue, votter etc. mens guttene går i samme jakka (åpen) både høst, vinter og vår!

• Liker 1
Skrevet

Jeg kler heldigvis lue så jeg har mange som jeg bytter på alt ettersom :jepp: Har også pannebånd som jeg bruker om jeg skal "på tur", det er mer praktisk mht håret.

Gjest BettyBoop
Skrevet

Hvorfor er det så utrolig mange jenter som ikke bruker lue? Langt hår varmer da vel ikke ørene? Og mange går jo uansett med hestehale og da er jo ørene fri. Jeg ser stadig vekk jenter, helt ned i 10-årsalderen og kanskje yngre ikke ha på seg lua, men guttene har. Hvor eldre de er, hvor ferre ser jeg med lua, men med gutter så er ofte det samme om de er 5 eller 16, de har ofte lue ser jeg. I går hadde sønnen min besøk a en kamerat, de begge har på seg lue. Når kameraten skulle hjem så fant han ikke lua si og lette nesten helt forgjeves etter den. Det bygynte å bli sent da og vi skulle bort så jeg sa til han at det gjør sikkert ikke noe og vi kunne komme bort med den på kvelden når vi fant den. Tenkte egentlig ikke at det skulle gjøre noe for han bor ikke noe mer enn 50 meter unna. Men han sa at han ikke får lov å gå ut uten lue og da ville nok foreldrene bli sinte. Så jeg lot han låne en hos oss da. Lua fant jeg i dag, den hadde falt ned og bak noe.

Men det jeg synes er litt rart er at den gutten har ei tvillingsøster, begge er 12, og hun går ikke med lue. Hvorfor det tenker jeg? Er det virkelig slik at mange foreldre tvinger guttene til å ha på seg lue, mens jentene får slippe? Skulle nesten tro det for nesten alle jenter jeg ser har ikke på seg lue, selv i 20 minusgrader, men omtrent alle gutter jeg ser, de har.

Kanskje jentene nekter? De tar på seg lua når de går ut døra men når foreldrene ikke ser så tar de den av? Vet ikke.

Skrevet (endret)

Jeg kan ikke se noen "motegrunn" til å ikke bruke lue ettersom det finnes mange kule luer nå for tiden slik at man kan se riktig så trendy ut.

Selv går jeg ofte uten lue bare fordi jeg glemmer å ta det på meg når jeg forlater huset.

Endret av Tonje!
  • Liker 1
Gjest BettyBoop
Skrevet

Jeg kan ikke se noen "motegrunn" til å ikke bruke lue ettersom det finnes mange kule luer nå for tiden slik at man kan se riktig så trendy ut med lue.

Selv går jeg ofte uten lue bare fordi jeg glemmer å ta det på meg når jeg forlater huset.

Kan ikke se det jeg heller annet enn at man skal være redd for luehår..

Skrevet

"luehår" er jo bare søtt da :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg har alltid brukt lue når det har vært kaldt, og da jeg nesten alltid har hatt luer som jeg synes jeg kledde/kler godt, har det aldri vært noe problem. :)

Det jeg ikke skjønner, er folk som kler seg i sommerklær midt på vinteren. Her på feltet jeg bor er det ei jente på.. kanskje 10 år, som labber rundt på feltet iført (innimellom) t-skjorte, tights til anklene og aldri noe på hodet. Sist jeg så det, var for noen dager siden da gradestokken viste -11.. hvor er foreldrene hen i sånne tilfeller?? Men det er en helt annen diskusjon, måtte bare få det ut.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...