Gjest Anonymous Skrevet 3. januar 2004 #1 Del Skrevet 3. januar 2004 Hadde mye messing før, men har gitt vekk det meste. Hadde tre staker igjen i julen som jeg liker, men så er det pussinga. Til å bli gal av. Nå er de blitt gule allerede etter julen. Den ene må jeg skru fra hverandre i fjarten deler.... Må gjøre noe for de er stygge slik de står nå. Har noen en ENKEL metode. Har prøvd tipset med zalo og eddik, men sys ikke det fungerer. Nå trenger jeg et GODT råd. Et ENKELT et. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
chimp Skrevet 3. januar 2004 #2 Del Skrevet 3. januar 2004 Zalo og sitronsyre piskes ut i varmt vann i en plastbalje. Putt nedi messing-gjenstandene. Etter noen minutter tar du dem opp og skyller og tørker. Blanke og fine uten gnukking og gniing! Har også en super metode for sølvtøy! Legg et stykke al-folie i oppvaskkummen og strø oppi godt med salt og tapp i vann. Legg sølvet nedi og stå og se på hvordan det bare blir blankere og blankere....Enklere kan det ikke gjøres! Salt har man alltid hjemme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Brunhilde Skrevet 3. januar 2004 #3 Del Skrevet 3. januar 2004 Prøv Zalo og sitronsyre, 1 ss av hver og KOKENDE vann. Puss godt med Gloria etterpå... Det ER arbeid med messing, det er ikke til å komme utenom, men pusser du slik jeg sier 2 ganger i året holder den seg fin! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
chimp Skrevet 3. januar 2004 #4 Del Skrevet 3. januar 2004 Prøv Zalo og sitronsyre' date=' 1 ss av hver og KOKENDE vann. Puss godt med Gloria etterpå... Det ER arbeid med messing, det er ikke til å komme utenom, men pusser du slik jeg sier 2 ganger i året holder den seg fin![/quote'] Syns det ble helt fint bare av å ligge i Zalo- og sitron-syreoppløsningen jeg.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Brunhilde Skrevet 3. januar 2004 #5 Del Skrevet 3. januar 2004 Joda, Chimp, det blir blankt, men prøv med Gloria etterpå allikevel, så ser du stor forskjell! Så stor at (jeg syns) det er verd arbeidet... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nigella Skrevet 4. januar 2004 #6 Del Skrevet 4. januar 2004 Hvor får man tak i sitronsyre? Er det flytende? Apotek? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
chimp Skrevet 4. januar 2004 #7 Del Skrevet 4. januar 2004 Hvor får man tak i sitronsyre? Er det flytende? Apotek? Sitronsyre kommer på sånne små poser som krydder gjør. Tror du finner den i krydderhylla. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zalomine Skrevet 4. januar 2004 #8 Del Skrevet 4. januar 2004 Mamma har i alle år fått oss til å pusse messingen, men hva var løsningen i år? ga HELT BLANKT og fint resultat: rett og slett: bakepulver og vann. (Ja, hvorofr har jeg ikke tenkt på det før? lurte mamma, det er jo det hun bruker i kaffekanner for at de skal bli rene. ) Det funket ikke på sølv, slik hun hadde håpet, men utmerket på messing. Luktfritt og enkelt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå