Gå til innhold

Beinpressmaskin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan benpressmaskin har dere som tar 100+ egentlig? En slik dere starter med strake ben? Jeg starter fra hukposisjon, og selve maskinen har vel ikke så mange kilo motstand en gang.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tar 60kg, 3*10 i ganske høyt tempo.

Skrevet

Det er begrenset med hvor mye man kan klare å ta knærne for mye utover i froskestilling. Spesielt med bredere fotplassering. Det er viktigere å være obs på å ikke ta knærne sammen. Man kan trene innside lår (adduktormusklene) mer effektivt ved å øke plantar bredde (stå bredere med føttene) og peke tærne litt utover. Dersom man tar knebøy heter dette power squat, og er et fint alternativ til vanlig beinpress, eller knebøy. Men hoftebredde er en alt for smal fotplassering for denne øvelsen. Bør i det minste ha skulderbredde.

Dersom PT'en din ikke har foreslått knebøy, eller dere ikke har prøvd dette, vil jeg anbefale at du tar det opp med han/hun. Knebøy er en bedre øvelse for de fleste enn beinpress. Problemet er bare at mange PT'er er litt late og gidder ikke vise og terpe riktig tenkikk i øvelser som knebøy, markløft osv :)

Morsom? Nå er vi mennesker ganske forskjellig konstruert. Både hoftebredde og skulderbredde varierer ganske mye fra person til person, og det er ganske mange menn som ikke har så mye bredere skuldre enn hofter.

Men siden flertallet vel er kvinner her, blir rådet enda mer meningsløst, for idealkvinnen har vel omtrentlig like brede hofter som skuldre..

Skrevet

Det er sant, men idealkvinnen er vel heller subjektivt. Da jeg skrev det tenkte jeg ikke helt over at det tross alt er et kvinneforum dette her. Men hoftebredde er fortsatt en for smal plassering.

Skrevet

100 kg i dag. 12x3 :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...