Jolene Skrevet 1. februar 2012 #21 Skrevet 1. februar 2012 200 kg. 5*6 rep. Har vært oppe i 220 kg, men kan ikke ta den øvelsen så ofte lenger pga teit kne.
Gjest santus Skrevet 1. februar 2012 #22 Skrevet 1. februar 2012 kan dere forklare hva dere mener med eks; "90 kg 3*12." hva er 90 kg - og hva er 3 x 12(jeg antar 3 er antall sett og 12 er ganger, men jeg får ikke 90 kg til å stemme i vektskiver på stanga????) * hilsen blondine * Det er snakk om benpressmaskin:) Da kan du velge for eksempel 90 kg
197 Skrevet 1. februar 2012 #23 Skrevet 1. februar 2012 (endret) Det var en PT som ga meg den øvelsen med at jeg skal ha føttene ca. en hoftelengde fra hverandre og så la tærne peke utover slik at når man går ned med vekta så vil beina være i froskestilling. Dette pga det at jenter er veldig flinke til å trene utsiden lår, men ikke innside lår (inkluder meg selv). Ikke aner jeg, men merker forskjell på bare to ukers effektiv trening. Ikke hatt problemer med knær eller annet. Og øket fra 40 kg til 75kg på to uker. Fikk jeg helt feil info fra PT? Det er begrenset med hvor mye man kan klare å ta knærne for mye utover i froskestilling. Spesielt med bredere fotplassering. Det er viktigere å være obs på å ikke ta knærne sammen. Man kan trene innside lår (adduktormusklene) mer effektivt ved å øke plantar bredde (stå bredere med føttene) og peke tærne litt utover. Dersom man tar knebøy heter dette power squat, og er et fint alternativ til vanlig beinpress, eller knebøy. Men hoftebredde er en alt for smal fotplassering for denne øvelsen. Bør i det minste ha skulderbredde. Dersom PT'en din ikke har foreslått knebøy, eller dere ikke har prøvd dette, vil jeg anbefale at du tar det opp med han/hun. Knebøy er en bedre øvelse for de fleste enn beinpress. Problemet er bare at mange PT'er er litt late og gidder ikke vise og terpe riktig tenkikk i øvelser som knebøy, markløft osv Endret 1. februar 2012 av 197 1
Rasberry Skrevet 1. februar 2012 #24 Skrevet 1. februar 2012 101 kg. 6x4. Prøver å øke til 109 kg, så tar som regel 101 6x2 også 109 6x2
Gjest strykebrett Skrevet 1. februar 2012 #25 Skrevet 1. februar 2012 Tar litt over det dobbelte av egen kroppsvekt.
Adonis Skrevet 1. februar 2012 #26 Skrevet 1. februar 2012 Ha knærne rett over føttene og føttene i skulderbredde, ellers kommer skadene snikende. Rumpe tar man skikkelig dersom man går hvertfall under 90 grader i kneleddet, eller til paralell som det heter i styrkeløft i øvelsen knebøy. Samtidig kan du bevege føttene lengre opp på platen slik at hamstrings (bakside lår) og gluteus maximus (rumpa) tar over en større del av øvelsen fra quadriceps (forside lår). Og glem dette med å ta mer på innsde, eller ytterside lår. Å trene abd/adduktorene vil ikke gi deg noen resultater i det hele tatt. Mvh PT Som PT forventer jeg heller at du sier: "Ligg unna benpressmaskinen". 1
197 Skrevet 1. februar 2012 #27 Skrevet 1. februar 2012 Som PT forventer jeg heller at du sier: "Ligg unna benpressmaskinen". Se hva jeg har skrevet i senere innlegg Det er litt overdrevet det at beinpress bare er tull, rett og slett fordi vi er forskjellige. Personer med veldig lang femur og kort overkropp vil slite med riktig teknikk i knebøy. Det er her beinpress faktisk kan være et bedre alternativ dersom det varieres med øvelser som bulgarsk utfall, utfall osv. Vi har jo også veldig mange med ryggproblemer i Norge, så valg av øvelser er litt mer sammensatt enn beinpress suger, og knebøy ruler for ALLE. De fleste har dog en mekanikk som fungerer fint til knebøy, og derfor er det den første beinøvelsen man velger, for så å tilpasse derfra. Knebøy er en mye bedre øvelse for bein. 4
Gjest santus Skrevet 1. februar 2012 #28 Skrevet 1. februar 2012 Se hva jeg har skrevet i senere innlegg Det er litt overdrevet det at beinpress bare er tull, rett og slett fordi vi er forskjellige. Personer med veldig lang femur og kort overkropp vil slite med riktig teknikk i knebøy. Det er her beinpress faktisk kan være et bedre alternativ dersom det varieres med øvelser som bulgarsk utfall, utfall osv. Vi har jo også veldig mange med ryggproblemer i Norge, så valg av øvelser er litt mer sammensatt enn beinpress suger, og knebøy ruler for ALLE. De fleste har dog en mekanikk som fungerer fint til knebøy, og derfor er det den første beinøvelsen man velger, for så å tilpasse derfra. Knebøy er en mye bedre øvelse for bein. Men du, PT... Hva tenker du om øvelser basert på egen kroppsvekt? Da tenker jeg på benøvelser ved hjelp av stepkasse, pilatesball ol. For eksempel å ligge på rygg, bena på steppkassa og evt. løfte et ben. Jeg synes nesten sånne øvelser er minst like tungt som "å pumpe jern." Men jeg vet ikke om det gir resultater over tid, og om det er bra for kroppen?
197 Skrevet 1. februar 2012 #29 Skrevet 1. februar 2012 (endret) Kroppsvektøvelser er bra, men ha i bakhodet at når du passerer ca. 20 reps i disse øvelsene forsvinner den muskeloppbyggende effekten, og øvelsen blir mer og mer en utholdene øvelse og man vil stagnere. Dersom det dog er snakk om core-øvelser (mage og korsrygg), er det helt greit å ikke finne andre tyngre øvelser til å erstatte disse ettersom core skal jobbe muskulært utholdene som stabilisator i mage og rygg. Mange damer her inne som sikkert tenker at de skal jo ikke bygge noen muskler men det å "stramme opp", som så og si alle de kvinnelige kundene mine ønsker er mer muskler og mindre fett bare i mye mindre skala. Derfor er det faktisk mest gunstig for dere damer å bedrive samme type trening som gutta. Og nei dere vil ikke bli store som fjell, det har dere ikke genene til, og det vil uansett (til og med for menn) ta mange år å gjøre naturlig (uten dop). Endret 1. februar 2012 av 197 3
Gjest santus Skrevet 1. februar 2012 #30 Skrevet 1. februar 2012 Kroppsvektøvelser er bra, men ha i bakhodet at når du passerer ca. 20 reps i disse øvelsene forsvinner den muskeloppbyggende effekten, og øvelsen blir mer og mer en utholdene øvelse og man vil stagnere. Dersom det dog er snakk om core-øvelser (mage og korsrygg), er det helt greit å ikke finne andre tyngre øvelser til å erstatte disse ettersom core skal jobbe muskulært utholdene som stabilisator i mage og rygg. Mange damer her inne som sikkert tenker at de skal jo ikke bygge noen muskler men det å "stramme opp", som så og si alle de kvinnelige kundene mine ønsker er mer muskler og mindre fett bare i mye mindre skala. Derfor er det faktisk mest gunstig for dere damer å bedrive samme type trening som gutta. Og nei dere vil ikke bli store som fjell, det har dere ikke genene til, og det vil uansett (til og med for menn) ta mange år å gjøre naturlig (uten dop). Haha.. Likte bildene, men jeg tror ikke jeg har kropp til noen av de resultatene. Vil du anbefale frivekter eller apparater? Jeg bruker begge deler, men føler ikke jeg får markerte muskler i det hele tatt, bare steinharde lår og overarmer.
Leifr Skrevet 1. februar 2012 #31 Skrevet 1. februar 2012 Kroppsvektøvelser er bra, men ha i bakhodet at når du passerer ca. 20 reps i disse øvelsene forsvinner den muskeloppbyggende effekten, og øvelsen blir mer og mer en utholdene øvelse og man vil stagnere. Så bytter man til en mer utfordrende versjon. Den dagen man greier over 20 reps i både pistolbøy og enarms-pushup... da er mangel på videre muskelbyggende effekt nærmest å betrakte som et luksusproblem. 1
Fashiondiva Skrevet 1. februar 2012 #32 Skrevet 1. februar 2012 Etter å ha lest denne tråden så vil jeg begynne med beinpress! *planer om å slå fashiondiva * Jeg tar utfordringen!
Gjest badeand1 Skrevet 1. februar 2012 #33 Skrevet 1. februar 2012 Jeg tar utfordringen! Du må gi meg litt tid bare. Lang vei fra 30 kg til 100. (tror det var rundt 30-40 kg jeg klarte sist)
Fashiondiva Skrevet 1. februar 2012 #34 Skrevet 1. februar 2012 Men da har du bare 100 kg igjen, det kommer til å gå fort! 1
Gjest alille Skrevet 1. februar 2012 #35 Skrevet 1. februar 2012 Sist jeg tok beinpress greide jeg vel 110kg (og det tok ikke så lang tid å øke fra 30kg til 100kg i beinpress). Så gikk jeg over til frivekter. Stor skuffelse å innse at 110kg var absolutt ingenting for styrkens del, greide til å begynne med bare 30kg i frontbøy. Så den der beinpressmaskina gidder ikke jeg kaste bort mer tid på...
197 Skrevet 1. februar 2012 #36 Skrevet 1. februar 2012 Haha.. Likte bildene, men jeg tror ikke jeg har kropp til noen av de resultatene. Vil du anbefale frivekter eller apparater? Jeg bruker begge deler, men føler ikke jeg får markerte muskler i det hele tatt, bare steinharde lår og overarmer. Mest mulig frivekter. Men det krever at man kan riktig teknikk. Søk på youtube etter teknikk i div øvelser. Husk at diett er halvparten av greia. Mye proteiner og kcal underskudd gjør mye.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2012 #37 Skrevet 2. februar 2012 90 kilo. Men føler det er for lett. 100 kg har jeg forsøkt, fremdeles for tungt. Regner med å klare 100 kilo om et par uker
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2012 #38 Skrevet 2. februar 2012 Jeg er nybegynner på beinpress, og tar 60kg.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2012 #39 Skrevet 3. februar 2012 Jeg er også nybegynner, og tar 120 kg. 3x15 har jeg tatt da. Veeeldig fornøyd med det altså. Har relativt mye muskler til å være jente uten å noen gang ha trent noe særlig i grunn
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå