Gå til innhold

Hvilken fart kan man ha forbi fotoboks uten å bli tatt?

cha

Anbefalte innlegg

Hei. Kjørte gjennom ei 60 sone i går. Denne sonen har en fotoboks. Ikke gjennomsnitt, men en fotoboks som måler fart. Denne har aldri blitset før da jeg har kjørt forbi, men i går gjorde den det. Jeg lå litt over 60, sikkert 62-63 på speedometeret. Men speedometeret viser mer enn en fartsmåling gjør når jeg kjører forbi slike.

Har begynt å tenkte på at jeg kankjse lå i 70 i stedet for, men det er jeg nesten helt sikker på at jeg ikke gjorde.

Så mitt spørsmål er; Hvor mange km/t må man ha før fotoboksen knipser? Jeg er 99% sikker på at jeg lå i 62-63.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

uten å vite det sikkert tror jeg det varierer. om det er 60 sone der og du lå i 63 km i timen blinket den ikke på deg for fart iallefall. man får ikke en bot for tre km i timen over, om de ikk ehar begynt med noe nytt.

har hørt at noen ganger tar den kontroll på belte og mobil, men vet ikke hvor mye lit jeg skal sette til de ryktene lol :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Vanligvis" om speedometeret viser feks 70km, så er din hastigheten sikkert 5 km lavere. Kommer an på bilen.

Så om du faktis kjørte i 70km i en 60 sone så tviler jeg sterkt på at du får en bot for det.

Du får google litt på bilmerke ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert litt avhengig av hvilken fartsgrense det er, så ligger de ca 10 km/t over fartsgrensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som leon skriver, du må nok over 10 ovenfor grensen om du følger speedometeret ditt i alle fall. Har jo sikkerhetsmargin på 2-3 i tillegg til det bilen viser så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier å ha regel med 10 over på spedometeret så går det bra. Jeg sjekker også ut om fotoboksene er i bruk, ikke alle som er det. :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fotoboksene er stilt inn med litt ulik margin, fordi det ikke skal være en standard på det som folk kan spekulere i. Og så får du gjerne fratrekk på ca 3 km/t for å dekke en evt feilmargin. Minste bot jeg har hørt om i fotoboks er 1600, så tror du kan se bort fra minste sats, som dekker inntil 5km/t over grensen i 60/70-sone. Så i ditt tilfelle går det nok greit, tenker jeg.

Hvorvidt speedometeret viser feil kommer an på både biltype og aventuelle avvik i dekkdimensjon. Beste måten å sjekke dette er en kjøretur med GPS i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...