AnonymBruker Skrevet 27. januar 2012 #1 Skrevet 27. januar 2012 Pysejenta var på 1 år har begynt å gjøre fra seg inne på badet (tiss). Det har skjedd de siste dagene, hun har vært husren siden hun sluttet med kasse. Her er det masse snø nå, så frykter litt at hun er alt for fisefin til å gå i all den snøen. Vanligvis flyr hun mer enn gjerne ut, men nå må vi løfte henne ut. Vil helst ikke begynne med kasse igjen, noen tips??? I natt prøvde vi å ta vekk mat og vann, men var tiss igjen på morgenen. Hun var ute før vi la oss. Hun vil heller ikke være ute om natten, vi har prøvd men det ødelegger vår nattesøvn. Har heller ikke hjerte til å høre henne pipe, hoppe og skrape på vinduene...
Green Lady Skrevet 27. januar 2012 #2 Skrevet 27. januar 2012 Hvorfor vil dere ikke ha kasse? Jeg bor på 30kvm, og får fint plass til en stor kasse med tak her Det kan også være urinveisinfeksjon eller noe annet som bør sjekkes av veterinær. Tror jeg ville prøvd kasse i ett døgn først, tisser hun fremdeles utenfor, ville jeg ringt veterinær. Husk, katten har ingen annen måte å si ifra på, enn å tisse på gulvet/utenfor kassen hvis den har vondt. 1
Gjest Lille-pus Skrevet 27. januar 2012 #3 Skrevet 27. januar 2012 Dette er nok (desverre) det svaret du ksnkje ikke vil høre, men jeg prøver meg likvel Du sier det er mye snø, og at katten egentlig ikke vil ut nå, men at hun ellers går ut både av egen lyst og ved behov. Jeg ville krøpet til korset og satt inn kassen igjen (som back-up løsning). . Når hun ikke har fått hverken vått eller tørt i løpet av natten, men alikevel må tisse, så tyder jo det på at hun må. Og i nød og desperasjon så gjør hun det hun må på det minst upassende stedet. Jeg er ganske sikker på at kassen inne, når det er så mye snø som nå, vil løse problemet. - dersom hun ikke har en dokasse å gjøre fra seg i, så vil hun som sagt finne et annet sted når nøden er størst. Det andre stedet kan jo, teoretisk sett, fort bli en vane dersom Er det foresten noen spesiell grunn til at du ikke vil ha kassen inne ? Er det noen spesill grunn til at du ikke vil ha en kasse inne nå ? 1
Gjest Belle Gunnes Skrevet 27. januar 2012 #4 Skrevet 27. januar 2012 Inn med sandkassa igjen og funker ikke det, så sjekk henne for UVI. Mange katter har UVI uten at eier får dette med seg. Og det er smertefult.
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2012 #6 Skrevet 27. januar 2012 Pysejenta var på 1 år har begynt å gjøre fra seg inne på badet (tiss). Det har skjedd de siste dagene, hun har vært husren siden hun sluttet med kasse. Her er det masse snø nå, så frykter litt at hun er alt for fisefin til å gå i all den snøen. Vanligvis flyr hun mer enn gjerne ut, men nå må vi løfte henne ut. Vil helst ikke begynne med kasse igjen, noen tips??? I natt prøvde vi å ta vekk mat og vann, men var tiss igjen på morgenen. Hun var ute før vi la oss. Hun vil heller ikke være ute om natten, vi har prøvd men det ødelegger vår nattesøvn. Har heller ikke hjerte til å høre henne pipe, hoppe og skrape på vinduene... Hvorfor i alle dager hiver dere ut katta når hun helst vil være inne? Og hvorfor skal hun helst være ute om natta? Mine katter er innekatter, og om natta sover de, og det vil nok helst din katt gjøre også... Og sandkasse er en bra ting, da kan du faktisk oppdage om det er noe galt med pus, i forhold til mageproblemer... Nei, sett inn sandkassa, og la pus være inne om hun helst vil det...
Perelandra Skrevet 27. januar 2012 #8 Skrevet 27. januar 2012 Støtter fullt det flere har skrevet om at katten trolig ikke vil tisse i snøen. Katten min har tilgang til kasse hele året selv om han det meste av tiden gjør fra seg ute. Om vinteren, i alle fall hvis det er kaldt og mye snø bruker han kassa. Ellers i året kan det gå mange uker mellom hver gang han bruker den. På dager med skikkelig ruskevær hvor det blåser og regner kraftig foretrekker han å bruke kassa framfor å gå ut. Lurer også på hvorfor dere skal ha katten ute om natta, særlig nå på vinteren. Da er det ikke rart hun maser og vil inn. Dessuten er hun ung enda. Katter er mer skumringsdyr enn nattdyr. De er mest aktive på sent kvelden og tidlig på morgenen. Om natten derimot, da vil de helst sove. 1
Aurora M. Skrevet 27. januar 2012 #9 Skrevet 27. januar 2012 (endret) Gi henne kasse og la henne få være inne om natta! Hva er problemet med å ha kasse? Enten det er lukt, rot eller hva det enn er, så kan det løses! Her er mange gode råd å hente. Ingen katter bør være ute hele natten uansett, iallefall ikke om vinteren. Jeg synes forresten overskriften din er helt feil. Uren katt. Hun er jo ikke uren! Tvert om, hun gjør fra seg på den "rensligste" plassen hun kan akkurat nå. Hun ser dere går på badet på do, vasker dere o.s.v. Det er sluker og rennende vann der. Ergo gjør hun sitt beste ut ifra situasjonen hun er i! Får hun kasse, gjør hun det enda bedre. Endret 27. januar 2012 av Aurora M. 3
bobbi Skrevet 28. januar 2012 #10 Skrevet 28. januar 2012 Jeg ville gitt henne kasse og tatt henne til dyrlegen.. Mamma sin katt begynte plutselig å tisse i badekaret, etter å ha vært renslig i alle år. Da viste det seg at han hadde urinveisinfeksjon, og bare prøvde å si ifra
pinar Skrevet 28. januar 2012 #11 Skrevet 28. januar 2012 Som alle andre sier bør hun få en kasse inne. Min katt foretrekker å gå på do ute, men nå som det er kaldt vil hun helst være inne og har begynt å bruke kasse selv om den har stått urørt i et halvt år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå