jerod Skrevet 27. januar 2012 #1 Skrevet 27. januar 2012 Hei Jeg har ei jente på 4 år som ikke vil spise middag. Rettere sagt, hun vil kun spise middag om det er pølse, spaghetti eller pannekaker. Fram til hun var 2 og et halvt år spiste hun alt hun fikk servert. Så begynte hun plutselig å ikke ville ha potet og grønnsaker. Nå sier hun at hun ikke liker det vi har til middag uansett om hun ikke har smakt det før. Dette er en evig kamp rundt middagsbordet, om å prøve å få henne til å spise. Det er helt uaktuelt for meg å lage egen middag til henne, så fremt vi ikke spiser "voksenmiddag". Eller at hun skal få spise brødskive istedenfor. Vi har prøve å tvinge henne til å spise, ved at hun ikke får gå fra bordet før hun har spist ivertfall litt. Men hun kan godt sitte i over 1 time og bare stirre på tallerkenen uten å spise. Vi har også prøvd å ikke snakke noe om det og heller bare la henne spise det hun selv vil. Da spiser hun ingenting. Til nød et par biter. Noen tips til hvordan jeg kan få henne til å spise middag?
Susan Sto Helit Skrevet 27. januar 2012 #2 Skrevet 27. januar 2012 La henne hjelpe til å handle inn og lage maten? Innføre "smakeplikt" på all mat. (Ikke at det normalt hjelper så mye, annet enn at de lærer at det ikke heter "liker ikke" før de har smakt.) La henne gå sulten til neste måltid. Så lærer hun at det er lurt å spise litt når man får mat... Egentlig ikke så mange tips. Jeg har en "middagsunge" og en "brødskiveunge" og det er et slit å få i dem det motsatte. 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2012 #3 Skrevet 27. januar 2012 Samme problem her. Skulle også gjerne hatt noen gode råd. Vi er forsiktige med tvang, fordi det lett fører til konflikter og krangling, og det løser ingenting. Vi prøver å få ham til å smake på alt til hvert måltid. På den måten lære ungen å like de forskjellige smakene over tid. Forhandling kan også fungere: hvis du spiser de tre bitene der så tar vi litt is til dessert. På den måten kan man sakte bygge opp vanen med å spise det meste. Et annet triks kan være å la barnet være med på matlagingen. Det kan være mer stas å spise mat man selv har være med å lage.
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2012 #4 Skrevet 27. januar 2012 Bare sett dere ved bordet hele familien. Hold fram/send rundt fatene og la alle ta på mat til seg selv. De som ikke vil ha noe, tar bare ikke. Send fatet videre uten å kommentere noenting. Så snakker dere om dagligdagse ting, IKKE mat, og spiser ferdig. Når alle dere andre er ferdige med å spise, rydder dere bort alle tallerkner (inkludert hennes) og går fra bordet. Gjør nøyaktig det samme enten dere spiser noe hun liker eller noe hun absolutt ikke vil ha. Etter noen dager/uker med dette regimet kommer hun til å spise bare for å få en reaksjon, i det minste! Når hun da spiser, si noe enkelt som "I dag ser jeg at du er sulten, Maja!" eller noe, og la ellers matpraten ligge. Da forsterker dere greia med at mat er noe man spiser når man er sulten, ikke noe man spiser når det smaker godt/er noe man liker. Denne metoden har funka som fjell på tre barn her hjemme, og jeg vet at andre vi kjenner har brukt den med hell også. Hvor lang tid man bruker, derimot, varierer med hvor sta ungen er! Det som er viktig, er å ikke tilby annen mat etterpå, ikke før neste måltid. De sulter ikke ihjel av den grunn. 17
jerod Skrevet 27. januar 2012 Forfatter #5 Skrevet 27. januar 2012 Samme problem her. Skulle også gjerne hatt noen gode råd. Vi er forsiktige med tvang, fordi det lett fører til konflikter og krangling, og det løser ingenting. Vi prøver å få ham til å smake på alt til hvert måltid. På den måten lære ungen å like de forskjellige smakene over tid. Forhandling kan også fungere: hvis du spiser de tre bitene der så tar vi litt is til dessert. På den måten kan man sakte bygge opp vanen med å spise det meste. Et annet triks kan være å la barnet være med på matlagingen. Det kan være mer stas å spise mat man selv har være med å lage. Det hørtes ut som en måte å gjøre det på. Takk for tips
jerod Skrevet 27. januar 2012 Forfatter #6 Skrevet 27. januar 2012 La henne hjelpe til å handle inn og lage maten? Innføre "smakeplikt" på all mat. (Ikke at det normalt hjelper så mye, annet enn at de lærer at det ikke heter "liker ikke" før de har smakt.) La henne gå sulten til neste måltid. Så lærer hun at det er lurt å spise litt når man får mat... Egentlig ikke så mange tips. Jeg har en "middagsunge" og en "brødskiveunge" og det er et slit å få i dem det motsatte. Takk for tips
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2012 #7 Skrevet 27. januar 2012 Man forhandler da ikke med dessert... 6
Harlekin Skrevet 27. januar 2012 #8 Skrevet 27. januar 2012 Man forhandler da ikke med dessert... Hvis ingenting annet funker, hadde jeg glatt gjort det.
Gjest Iris Skrevet 27. januar 2012 #9 Skrevet 27. januar 2012 Bare sett dere ved bordet hele familien. Hold fram/send rundt fatene og la alle ta på mat til seg selv. De som ikke vil ha noe, tar bare ikke. Send fatet videre uten å kommentere noenting. Så snakker dere om dagligdagse ting, IKKE mat, og spiser ferdig. Når alle dere andre er ferdige med å spise, rydder dere bort alle tallerkner (inkludert hennes) og går fra bordet. Gjør nøyaktig det samme enten dere spiser noe hun liker eller noe hun absolutt ikke vil ha. Etter noen dager/uker med dette regimet kommer hun til å spise bare for å få en reaksjon, i det minste! Når hun da spiser, si noe enkelt som "I dag ser jeg at du er sulten, Maja!" eller noe, og la ellers matpraten ligge. Da forsterker dere greia med at mat er noe man spiser når man er sulten, ikke noe man spiser når det smaker godt/er noe man liker. Denne metoden har funka som fjell på tre barn her hjemme, og jeg vet at andre vi kjenner har brukt den med hell også. Hvor lang tid man bruker, derimot, varierer med hvor sta ungen er! Det som er viktig, er å ikke tilby annen mat etterpå, ikke før neste måltid. De sulter ikke ihjel av den grunn. Supert!! Dette var veldig smart, jeg kan skrive under på at det funker. Husk også på at det skal mye mer til før et barn sulter i hjel enn å ikke spise middag noen ganger. Har aldri hørt om noen som sulter i hjel foran matskåla. 1
Redbull Skrevet 27. januar 2012 #10 Skrevet 27. januar 2012 Bare sett dere ved bordet hele familien. Hold fram/send rundt fatene og la alle ta på mat til seg selv. De som ikke vil ha noe, tar bare ikke. Send fatet videre uten å kommentere noenting. Så snakker dere om dagligdagse ting, IKKE mat, og spiser ferdig. Når alle dere andre er ferdige med å spise, rydder dere bort alle tallerkner (inkludert hennes) og går fra bordet. Gjør nøyaktig det samme enten dere spiser noe hun liker eller noe hun absolutt ikke vil ha. Etter noen dager/uker med dette regimet kommer hun til å spise bare for å få en reaksjon, i det minste! Når hun da spiser, si noe enkelt som "I dag ser jeg at du er sulten, Maja!" eller noe, og la ellers matpraten ligge. Da forsterker dere greia med at mat er noe man spiser når man er sulten, ikke noe man spiser når det smaker godt/er noe man liker. Denne metoden har funka som fjell på tre barn her hjemme, og jeg vet at andre vi kjenner har brukt den med hell også. Hvor lang tid man bruker, derimot, varierer med hvor sta ungen er! Det som er viktig, er å ikke tilby annen mat etterpå, ikke før neste måltid. De sulter ikke ihjel av den grunn. Dette svaret likte jeg!! Hadde gjort det akkurat sånn jeg også! og ikke gi noe annet mellom måltidene 1
SummerJoy Skrevet 27. januar 2012 #11 Skrevet 27. januar 2012 (endret) Tilby den maten du lager. Ikke lag noe big deal av om hun spiser eller ikke, men si klart og tydelig at dette er middagen og ingenting annet blir servert. Men ha en god tone rundt bordet, absolutt ikke tving henne til noe. Spiser hun ikke så spiser hun ikke. Til kvelds er hun nok iallefall sulten, tilby da oppvarmete middagsrester. Hun lærer til slutt. (og vær obs på at det faktisk kan være enkelte ting hun ikke liker, men stort sett handler dette om at de skal styre foreldrene til å få det de vil, pannekaker, pizza osv) Endret 27. januar 2012 av SummerJoy 1
Mamma1 Skrevet 27. januar 2012 #12 Skrevet 27. januar 2012 Så om barnet ikke vil ha oppvarmet middag til kvelds, så skal hun legge seg uten mat? Ja, det er oppdragelsen sin det...
SummerJoy Skrevet 27. januar 2012 #13 Skrevet 27. januar 2012 Så om barnet ikke vil ha oppvarmet middag til kvelds, så skal hun legge seg uten mat? Ja, det er oppdragelsen sin det... Meg du spør? Oppvarmet middag til kvelds er selvsagt fordi hun trenger næringsstoffene som er i middagen, som hun gikk glipp av siden hun ikke ville spise den tidligere. Normale barn sulter seg ikke i dagesvis fordi de ikke får pannekaker, så det trenger man ikke bekymre seg over. Å gi brødskive med nugatti eller hva det enn er hun vil ha til kvelds istedenfor oppvarmet middag løser iallefall ingenting. Det er foreldre som vet hva barna har godt av å spise, ikke omvendt. Fin oppdragelse? Helt enig 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2012 #14 Skrevet 27. januar 2012 Eldste datteren min begynte i den alderen å ikke skulle ha poteter. Jeg gjorde ALT for at hun skulle spise. Til slutt knuste jeg en pitte liten potet i saus og kjøttkaker ( som hun elsket) og tvang henne til å spise.. det endte med at jentungen spydde utover hele kjøkkenbordet.. Ble aldri noe tvang her ihuset etter det nei!! ( dette er noen år siden, den gang var potet noe man SKULLE ha til middag!) Tror det er en fase alle barn er i, at de i perioder ikke liker diverse ting..Å la barn sulte synes jeg er slemt!
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2012 #15 Skrevet 27. januar 2012 Hei Jeg har ei jente på 4 år som ikke vil spise middag. Rettere sagt, hun vil kun spise middag om det er pølse, spaghetti eller pannekaker. Fram til hun var 2 og et halvt år spiste hun alt hun fikk servert. Så begynte hun plutselig å ikke ville ha potet og grønnsaker. Nå sier hun at hun ikke liker det vi har til middag uansett om hun ikke har smakt det før. Dette er en evig kamp rundt middagsbordet, om å prøve å få henne til å spise. Det er helt uaktuelt for meg å lage egen middag til henne, så fremt vi ikke spiser "voksenmiddag". Eller at hun skal få spise brødskive istedenfor. Vi har prøve å tvinge henne til å spise, ved at hun ikke får gå fra bordet før hun har spist ivertfall litt. Men hun kan godt sitte i over 1 time og bare stirre på tallerkenen uten å spise. Vi har også prøvd å ikke snakke noe om det og heller bare la henne spise det hun selv vil. Da spiser hun ingenting. Til nød et par biter. Noen tips til hvordan jeg kan få henne til å spise middag? vel,la henne sitte ved bordet da dere går til bords.Ikke gi henne noe mellom måltider. Hun skal være sulten når maten står på bordet.om hun ikke spiser,så ikke la henne få noe annet før neste måltid. 1
Mamma1 Skrevet 28. januar 2012 #16 Skrevet 28. januar 2012 Den er jeg enig i. Man legger ikke sultne barn.
Brunhilde Skrevet 28. januar 2012 #17 Skrevet 28. januar 2012 Meg du spør? Oppvarmet middag til kvelds er selvsagt fordi hun trenger næringsstoffene som er i middagen, som hun gikk glipp av siden hun ikke ville spise den tidligere. Normale barn sulter seg ikke i dagesvis fordi de ikke får pannekaker, så det trenger man ikke bekymre seg over. Å gi brødskive med nugatti eller hva det enn er hun vil ha til kvelds istedenfor oppvarmet middag løser iallefall ingenting. Det er foreldre som vet hva barna har godt av å spise, ikke omvendt. Fin oppdragelse? Helt enig Hvilke næringsstoffer er det i en oppvarmet middag som er så viktige, du? Jeg tviler på det er noe som er så viktig at det ikke kan fikses med en grov brødskive med sunt pålegg. Du vet at det finnes en mellomting mellom middag og nugatti, eller gjør det ikke det i din verden, kanskje? Det gjør det der jeg lever ser du. 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2012 #18 Skrevet 28. januar 2012 Til kvelds er hun nok iallefall sulten, tilby da oppvarmete middagsrester. Hun lærer til slutt. (og vær obs på at det faktisk kan være enkelte ting hun ikke liker, men stort sett handler dette om at de skal styre foreldrene til å få det de vil, pannekaker, pizza osv) Det du ender opp med er en unge som får virkelig motvilje mot alt som heter middag. AB kom med en veldig godt svar. Det å bare forsyne seg, spise og uten å kommentere hva og hvor lite som blir spist. Kommer dagens middag som oppvarmet til kvelds så vises det jo i handling at du skal spise middagen din. Jeg hadde servert kvelds som vanlig og latt ungen da spise det hun ville. Et kveldsmåltid trenger overhode ikke være usunt og næringsfattig. Grovt brød og gode pålegg gjør at det blir et fullverdig måltid. 3
Gjest imli Skrevet 28. januar 2012 #19 Skrevet 28. januar 2012 Meg du spør? Oppvarmet middag til kvelds er selvsagt fordi hun trenger næringsstoffene som er i middagen, som hun gikk glipp av siden hun ikke ville spise den tidligere. Normale barn sulter seg ikke i dagesvis fordi de ikke får pannekaker, så det trenger man ikke bekymre seg over. Å gi brødskive med nugatti eller hva det enn er hun vil ha til kvelds istedenfor oppvarmet middag løser iallefall ingenting. Det er foreldre som vet hva barna har godt av å spise, ikke omvendt. Fin oppdragelse? Helt enig Men det finnest ikkje anna alternativ til oppvarma middagsrester enn brødskive med nugatti? Ærleg talt. Oppvarma middagsrester er IKKJE fristande når ein i utgongspunktet ikkje er eit "middags-menneske". Eg har aldri vore spesielt glad i middag, og viss eg hadde blitt tvinga til å eta oppvarma middagstrester til kvelds hadde eg jaggu ikkje eti ein dritt eg heller. Æsj. Nokon mennesker er berre ikkje spesielt glade i middagsmat. Ein kan heldigvis, i alle fall for oss som greier å tenkje litt meir kreativt enn deg, fint dekke alle næringsbehova utan å eta masse middag kvar dag. Her serverar eg ungane litt av alt me har til middag, og så et dei det dei vil ha. Et dei lite eller ingenting, er det heilt greitt, men dei får sjølvsagt ikkje noko anna middag. Til kvelds får dei brødskiver med variert pålegg (eg har faktisk anna pålegg enn nugatti ) eller havregraut, og kanskje ein frukt. Eg rådar i alle fall TS til ikkje å fokusere noko på det. Ver heller litt ekstra nøye med kva ungen får i seg elles. 1
SummerJoy Skrevet 28. januar 2012 #20 Skrevet 28. januar 2012 Oida. Trodde ikke så mange skulle reagere på "oppvarmet middag". Kaster dere virkelig middag som ikke blir spist rett i søpla? Jeg spiser fint middagsrester til lunsj/middag osv dagen etterpå eller senere på dagen. Ingen problemer med det. Hvilke næringsstoffer er det i en oppvarmet middag som er så viktige, du? Merkelig spørsmål. Du tror vel ikke seriøst at en grovbrødskive med feks gulost kan erstatte en fullverdig middag? Du vet at det finnes en mellomting mellom middag og nugatti, eller gjør det ikke det i din verden, kanskje? Det gjør det der jeg lever ser du. Joda, men hvorfor lage ny mat når man allerede har uspist middag? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå