Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal på et arrangement med to venninner. Jeg bor litt utenfor Oslo, og i den retningen som arrangementet skal foregå, ved et trafikk-knutepunkt der det er god tog- og bussforbindelse.

Venninnene mine bor i Oslo sentrum og har ikke bil, og vil gjerne leie en bil (gjennom en carpool den ene er tilknyttet) og kjøre til arrangementet med. Jeg har sagt at vi gjerne kan bruke vår bil (men da at de da i såfall kan ta bussen/toget til der jeg bor, så plukker jeg dem opp på stasjonen). Det ville ha tatt meg ca 30-40 min ekstra hver vei dersom jeg skulle dratt hjem til dem og hentet dem i sentrum. De foretrekker imidlertid å leie bil siden de da kan ta bilen direkte fra sentrum, og også får bil hele veien hjem.

Dette er jo forsåvidt greit nok- men synes dere at jeg da skal være med å betale for leiekostnadene på bilen? Jeg skal selvsagt være med å dekke utgifter til bensin, bompenger osv, men billeien kommer på ca 100 kr pr pers., og jeg mener at dette ikke skal dekkes av meg (siden jeg også har bil og kunne ha kjørt dit "gratis" i den) siden vi primært bruker leiebilen fordi det er mest praktisk for mine venninner.

Hva mener dere? Er jeg gjerrig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja du er gjerrig, for det første synes jeg godt du kunne kjørt dem hele veien, så kan de være med å betale drivstoff istedet.

Dersom du ikke gidder det får du være med å betale på leiebil, eller kjøre alene.

• Liker 4
Skrevet

Ja, dersom du også skal være med å kjøre i leiebilen er det rimelig at du betaler din del av leiekostnaden.

Skrevet

Ja, her bør du nok være med og betale. Men jeg skjønner forsåvidt at det er en litt kjip situasjon.

Det er alltid sånn når man reiser i gruppe - ikke alt blir like praktisk for alle. Men for lagåndens og vennskapets del, er det bare å bli med på det, glede seg over utflukten.

• Liker 2
Skrevet

Ja du er gjerrig, for det første synes jeg godt du kunne kjørt dem hele veien, så kan de være med å betale drivstoff istedet.

Dersom du ikke gidder det får du være med å betale på leiebil, eller kjøre alene.

Poenget er at arrangementet begynner forholdsvis tidlig, og hvis jeg skal kjøre frem og tilbake og hente dem på morgenen må jeg stå opp i 5-tiden, mot 7-tiden hvis vi kjører bil fra meg.

De får heller ingen ekstra kostnader dersom de skulle ha tatt buss/tog til meg da de har månedskort som er gyldig helt frem til meg begge to.

Skrevet

Enten betaler du for leiebilen eller så kjører du din egen bil.

• Liker 4
Skrevet

I tillegg tjener begge to bedre enn meg, og har generelt råd til mye mer, noe som også gjør at jeg føler dette blir litt urettferdig.

Skrevet

I tillegg tjener begge to bedre enn meg, og har generelt råd til mye mer, noe som også gjør at jeg føler dette blir litt urettferdig.

Men så kjør din egen bil alene da. De tvinger deg vel ikke til å kjøre leiebil..

• Liker 1
Skrevet

Da synes jeg du kan si at de godt kan få sitte på med deg fram og tilbake til ditt hus, eller at du kan kjøre alene om de har lyst til å leie bil selv! Det er jo ikke noe galt i det.

Dersom dere må opp veldig tidlig kan de kanskje ligge over hos deg dagen før, så kan dere dra i samlet tropp fra din plass? :)

Skrevet

Men så kjør din egen bil alene da. De tvinger deg vel ikke til å kjøre leiebil..

Nei, men spørsmålet er jo om jeg da i såfall fremstår som gjerrig. Og det mener dere tydeligvis?

Skrevet

Da synes jeg du kan si at de godt kan få sitte på med deg fram og tilbake til ditt hus, eller at du kan kjøre alene om de har lyst til å leie bil selv! Det er jo ikke noe galt i det.

Dersom dere må opp veldig tidlig kan de kanskje ligge over hos deg dagen før, så kan dere dra i samlet tropp fra din plass? :)

Ja, det har jeg også foreslått, men det syntes de ble for mye styr.

Skrevet

Nei, men spørsmålet er jo om jeg da i såfall fremstår som gjerrig. Og det mener dere tydeligvis?

Dersom du kjører egen bil fremstår du ikke som gjerrig. Dersom du vil være med i leiebilen, men ikke betale din del av leien ville jeg ha oppfattet deg som gjerrig.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Nei det er ikke gjerrig, det er gjerrig om dere skal dra sammen alle 3 i en leiebil og så skal kun 2 betale fordi du har et annet alternativ.

edit: Iah skriver mye raskere enn meg, så jeg er copycat :snurt:

Endret av Chelmon
Skrevet

OK flott, da gjør jeg det!

Skrevet

Ja, jeg synes du høres litt gjerrig og urimelig ut. Venninnene dine har mest lyst til å kjøre bil fra sentrum, og da må de jo få lov til det. Jeg synes ikke det er rart når det blir såpass billig. Da slipper man forsinkelser i like stor grad, kø, stå på en svett buss osv.

100 kr per pers er jo veldig lite. Kommer du deg virkelig til og fra arrangementet ved å bruke mindre enn det på egen bil?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...