Gå til innhold

Er krydder usunt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg elsker å krydre maten skikkelig før den går i ovnen til baking, synes det smaker mye bedre om den har et godt lag med urter og krydder på seg :jepp: (bruker ikke smør eller olje på den, den ligger i stekepose)

Her om dagen hadde jeg med pastasalat til jobben, og fikk spørsmål om det ikke var veldig usunt? Jeg aner ikke, liker å tro at jeg spiser sunt da.

Salaten var ca 1/2 kyllingfilet med masse krydder skåret i skiver, litt pasta og masse salatblader, agurk og tomat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var krydderet de spurte om. Varierer hvilken pasta jeg bruker, har både fullkorn og vanlig, og makaroni, skruer og rør om det betyr noe :fnise:

Er "vanlig" pasta usunt altså? Det visste jeg heller ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var krydderet de spurte om. Varierer hvilken pasta jeg bruker, har både fullkorn og vanlig, og makaroni, skruer og rør om det betyr noe :fnise:

Er "vanlig" pasta usunt altså? Det visste jeg heller ikke!

Krydder er veldig sunt. Det inneholder mye antioksidanter. Det du skal være forsiktig med er det de putter i sånne ferdige krydderblandinger som ulike salter og sukker. Mange reagerer dessuten på MSG, eller mononatriumglutamat som det heter. Også bare kalt glutamat. Det er en smaksforsterker som brukes i nesten alle ferdige krydderblandinger.

Vanlig pasta er laget av hvetemel (og ordentlig pasta er laget av hvetemel og egg). Så egentlig er det eneste som skiller det fra loff at det ikke er tilsatt gjær.

Usunt eller ikke må du nesten bestemme selv. Lys pasta har høy glykemisk indeks og vil ikke gi deg metthetsfølelse så veldig lenge. Det er fornuftig å velge pasta av fullkorn dersom du skal spise pasta.

Det samme gjelder nudler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lys pasta har høy glykemisk indeks og vil ikke gi deg metthetsfølelse så veldig lenge. Det er fornuftig å velge pasta av fullkorn dersom du skal spise pasta.

Det har jeg aldri skjønt, må spise minst like mye fullkornspasta som vanligpasta for å bli mett, og blir sulten til middag eller kvelds igjen som vanlig. Er Barilla fullkornspasta vi har, og billigmerker av vanlig pasta (sånn 7 kroner for like mye som 27 kroner fullkorns..) så prismessig blir det en STOR forskjell om man er glad i pasta :sjenert:

Er det en annen fullkornspasta som er bedre da? Jeg har veldig lite peiling på dette egentlig :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg aldri skjønt, må spise minst like mye fullkornspasta som vanligpasta for å bli mett, og blir sulten til middag eller kvelds igjen som vanlig. Er Barilla fullkornspasta vi har, og billigmerker av vanlig pasta (sånn 7 kroner for like mye som 27 kroner fullkorns..) så prismessig blir det en STOR forskjell om man er glad i pasta :sjenert:

Er det en annen fullkornspasta som er bedre da? Jeg har veldig lite peiling på dette egentlig :sjenert:

Jeg vet ikke om noen av pastamerkene er bedre enn andre. Jeg spiser ikke pasta selv. (Holder meg unna hvetemel).

Jeg anbefaler deg å lese varedeklarasjonen på pakken. Der er ingrediensene listet opp etter hva det er mest av. Selv om en pasta regnes som en fullkornspasta så er det sikkert over 50% fint hvetemel likevel. Det er fordi de må bruke fint hvetemel for å få den teksturen pasta skal ha. Bruker de veldig mye grovt mel i bakeprodukter generelt (brød, pasta, you name it) så tilsetter de ekstra hvetegluten for å få tilbake noen av de egenskapene de mistet. Det være seg elastisitet, hevefaktor/luftighet, osv.

Personlig synes jeg at fin pasta smaker bedre og i det lange løp skader det nok ikke å spise lys pasta en gang i blant. Hvis du ikke har problemer med at du blir sykt sulten etterpå så trenger du ikke gjøre noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...