Gå til innhold

Vil ikke betale ut oppsigelsen, hvilke rettigheter har jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ifølge kontrakten har jeg og samboer (begge har skrevet under) tre måneder oppsigelse i leiligheten vår.

Pluss 9700,- hver på depositumkonto.

Jeg flyttet ut på dagen etter mye vold fra alkoholisert samboer og bor nesten fra bilen min til dette blir funnet ut av.

Han vil selvfølgelig prøve å bo der i tre måneder og kreve at jeg betaler min del selv om han har gjort det umulig for meg å bo der.

Det er blir nesten 15,000 kr på tre måneder for meg og da kan jeg ikke finne egen leilighet for jeg har ikke råd å betale på to plasser.

Samtidig krever han meg for skader i leiligheten som han selv har laget i forbannelse.

Hull i veggen som han blant annet laget da han kastet et steinlampe i hodet mitt.

Har prøvd å flytte ut tidligere, sagt vi kan bo på hvert vårt rom i de månedene oppsigelsen var og han skulle få bruke bilen min som før, men dette har aldri endt bra for min del.

Husvert er delvis klar over situasjon, men får ikke kontakt med samboer som er igjen i leilighet og han vil vel ha sine penger, med mindre samboer flytter ut tidligere slik at han får leid ut igjen med en gang.

Hva kan jeg gjøre?

Kan jeg nekte å betale?

Vil bare ut så jeg kan starte livet mitt igjen!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må betale i følge kontrakten. Det er kjempebra at du har flyttet ut, og håper du greier å holde deg borte! Men situasjonen din endrer ikke reglene rundt flytting/kontrakt og betaling.

Du kan anmelde ex samboeren din for vold. Jeg begir meg ut på tynn is her, men om det er han som er voldelig kan han vel neppe "gå løs", også mulig du kan få økonomisk kompensasjon men igjen jeg er usikker på dette - garantert noen her inne som vet!

• Liker 1
Skrevet

KANSKJE, bare KANSKJE dette er noe du kan få dekket deler av fra voldsoffererstatning eller lignende?

Og bravo til deg for at du har kommet deg ut! Du er sterk! :klemmer:

Skrevet

Juridisk sett står du solidarisk ansvarlig med eksen overfor husvert. Det vil si at så lenge dere begge har signert samme leiekontrakt, kan huseier velge hvem han skal kreve alle de skyldige pengene fra. Dette gjelder både husleie og skader.

Deretter overfor samboer så kan du kreve regress for skadene han har påført leiligheten, som du har måttet betale for.

Du kan ikke kreve å slippe å betale leie.

Skrevet
Det vil si at så lenge dere begge har signert samme leiekontrakt, kan huseier velge hvem han skal kreve alle de skyldige pengene fra.

Så om huseier vet hva som har skjedd her, kan huseier stå på TS sin side og kreve alle pengene fra exen? I såfall er nok det den enkleste løsningen.

Har du anmeldt for vold?

Skrevet

Har sagt opp for min del til husvert og forklart han deler av situasjonen.

Husvert har ymtet til meg om at hvis samboer vil flytte ut tidligere så får han sikkert leid ut, så min sjangse som jeg ser det er å snakke med samboer og prøve å få en ordning der han flytter ut på en månede.

Tidligere har samboer hatt besøksforbud mot meg og blitt anmeldt for både skadeverk på bilen min og vold mot meg, men dette var i en annen by og jeg har utrolig lite lyst å gå den veien.

Men dette vet ikke samboer, så kanskje jeg kan true han med at om han ikke vil inngå et kompromiss så stiller jeg meg på bakbeina og går rettens vei.

Har hatt minimalt med kontakt med samboer etter at jeg flyttet ut, men blir spammet med dritmld og oppringninger fra skjult nr.

Dette har gjort at jeg ikke vil gjøre noe før jeg evt vet hvor husvert står i dette.

Desverre får han ikke særlig kontakt med samboer og nå er det snart tid for husleieinnbetaling.

Mld er skrevet slik at han legger all skyld på meg og beskylder meg for å være den voldelige og at jeg skal ha psykisk terrorisert han.

Holder meg fortsatt for god til å svare "hvorfor lot du meg aldri flytte ut da?"

Jeg er 16 år yngre enn han men føler meg mer voksen.

Tenker at det kan være lurt å enda en gang kontakte husvert og gjøre han klar på denne avtalen jeg er villig til å inngå med eks samboer, men husvert er en opptatt mann og vil nok helst bare ha løsningen på bordet og ikke være noen rådgiver.

Og det skjønner jeg veldig godt.

Skrevet

Det første du må gjøre er å anmelde ham, hvorfor la han slippe unna med alt dette? Han er en voldelig drittsekk, og det er veldig viktig at han ikke kan finne seg et nytt offer når du har dratt.

Dersom ex-samboeren din ikke vet dette tror han at han kan terrorisere deg så mye han vil uten konsekvenser.

Flytt ut og la vær å betale leie, finn deg et nytt sted å bo om du ikke har venner eller familie du kan være hos midlertidig. Dersom det er 5000 per måned per person så dekker depositumet 2/3 av dette.

Din helse er viktigere enn at du skal la exen din herse med deg og tvinge deg til å bo 3 måneder ekstra med han.

• Liker 1
Skrevet

Så om huseier vet hva som har skjedd her, kan huseier stå på TS sin side og kreve alle pengene fra exen? I såfall er nok det den enkleste løsningen.

Eksen har i så fall regresskrav mot henne. Så lenge hun har signert leieavtale med han, har hun også ansvar for å betale 1/2 husleien i oppsigelsestiden.

• Liker 2
Skrevet

Er det mye styr for han å få igjennom et regresskrav?

Han vet jeg ikke stiller meg på bakbeina for ingenting, men han er så gjennomsyra drittsekk at det går ikke å få til noe særlig avtale med han.

Han kommer jo med en masse skader på leiligheta jeg skal betale for som han selv har påført!

Men for å si det slik, jeg har brukt mye energi på å komme dit jeg er i dag og innser at jeg ikke lenger vil bli dyttet rundt.

Kommer samboer til å gjennomføre et regresskrav mot meg så trekker jeg inn krisehjemmet jeg har bodd hos og tidligere anmeldelser for å backe opp om hvorfor det ble umulig å bo der lenger.

Ville det hjulpet?

Jeg skal aldri involvere meg i noen igjen :tristbla:

Skrevet

Kan du høre med huseier om du kan bruke depositumet til å dekke din del av husleien de siste månedene?

Han får din del av depositumet, + de resterende 5300 som er din del av leien.

evt avtal med huseier å betale halvparten av utgiftene han får for å reparere skadene som har oppstått mens dere begge fremdeles er ansvarlige for leiligheten.

Han har hatt besøksforbud før, du må komme deg bort, bli ferdig og starte fra skratsj ett helt annet sted.

Kom deg bort, hvor er familien og vennene dine? Reis dit!

Bytt telefonnummer, mail, alt.

Anmeld ham for vold, siden de vel kan få opplysninger om at han har vært voldelig tidligere og faktisk har hatt besøksforbud tidligere, bør det si dem at dette faktisk er alvorlig.

Gjør deg ferdig med huseier, siden han er helt uskyldig i det som skjer, og kom deg bort.

Skrevet

Bor for tiden i et krisehjem i samme by og har tingene mine i bilen.

Samboer tror jeg har flyttet fra byen, noe som er bra, han ville nok oppsøkt meg eller vært enda verre på tlf om han viste jeg var her.

Kan ikke finne meg leilighet før jeg vet hvor mye jeg må ut med.

Gjør mitt beste uten å blande inn andre, holder meg for meg selv på krisehjemmet også da jeg føler jeg som norsk, ung, oppegående kvinne/jente burde klare meg selv.

Jeg kommer aldri til å gå tilbake til han, men han er en skummel og ustabil mann som vet å snakke for seg og skjerpe seg i de rette situasjoner.jeg har selv stått og sett på alle "planene" han hadde for å gjøre livet surt for eksene sine (de har barn) og gremtes.

Han vet å bruke systemene, nav og alle offentlige kontorer. han har egenhendig snakket seg fra fengselsstraff da han mistet sertifikatet for ett år siden.

Jeg vil bare ut, men uten å skulle betale bo og hjem for en drittsekk i tre måneder når han selv har gjort det umulig for oss å bo der ilag i en slik periode.

Han tillott ikke at jeg ville dra fra han.

Vil så gjerne klare meg i denne byen, jeg gjør alt, går skole, jobber i gamlejobben som jeg egentlig sa opp før jul og prøver å tenke på alt annet på kveldene.

Jeg er ikke redd for å fly, men plutselig tar jeg meg selv i å skjelve når flyet skal starte og passe på å ikke hyperventilere, jeg kjenner kroppen snart gir etter enda hodet sier at andre har hatt det verre og klart det!

Skrevet

Naturligvis må du betale. At han du signerte sammen med er en drittsekk er fullstendig uvesentlig.

• Liker 3
Skrevet

Trist situasjon, men ejg synes det er feil å blande husverten inn i dette! Om du ikek HAR sagt opp, så må du gjøre det umiddelbart. Deretter må du forvente at du står solidarisk ansvarlig med eksen i oppsigelsesperioden. Synes ikke du skal ligge utleier til last, men faktisk stå opp for deg selv og selv ta ansvar for det som skjer i lansvaret for din dårlige dømmekraft og dine valg her i livet. Mulig jeg er brutal med deg nå, men du trenger å høre at du ikke kan forvente at andre skal lide for din livssituasjon. Du kan sikkert bo på krisesenteret i de tre månedene uansett, så da har du jo ikke tapt noen penger på at du flytter ut?

• Liker 3
Skrevet

Tidligere har samboer hatt besøksforbud mot meg og blitt anmeldt for både skadeverk på bilen min og vold mot meg, men dette var i en annen by ...

Og så signerte du en leiekontrakt med tre måneders oppsigelse og flyttet sammen med ham?

Vet du, dette er bare på deg. Betal for de tre månedene og suck it up, eller hvor dum mener du det skal være lov å være?

• Liker 4
Skrevet

Bor for tiden i et krisehjem i samme by og har tingene mine i bilen.

Samboer tror jeg har flyttet fra byen, noe som er bra, han ville nok oppsøkt meg eller vært enda verre på tlf om han viste jeg var her.

Kan ikke finne meg leilighet før jeg vet hvor mye jeg må ut med.

Gjør mitt beste uten å blande inn andre, holder meg for meg selv på krisehjemmet også da jeg føler jeg som norsk, ung, oppegående kvinne/jente burde klare meg selv.

Jeg kommer aldri til å gå tilbake til han, men han er en skummel og ustabil mann som vet å snakke for seg og skjerpe seg i de rette situasjoner.jeg har selv stått og sett på alle "planene" han hadde for å gjøre livet surt for eksene sine (de har barn) og gremtes.

Han vet å bruke systemene, nav og alle offentlige kontorer. han har egenhendig snakket seg fra fengselsstraff da han mistet sertifikatet for ett år siden.

Jeg vil bare ut, men uten å skulle betale bo og hjem for en drittsekk i tre måneder når han selv har gjort det umulig for oss å bo der ilag i en slik periode.

Han tillott ikke at jeg ville dra fra han.

Vil så gjerne klare meg i denne byen, jeg gjør alt, går skole, jobber i gamlejobben som jeg egentlig sa opp før jul og prøver å tenke på alt annet på kveldene.

Jeg er ikke redd for å fly, men plutselig tar jeg meg selv i å skjelve når flyet skal starte og passe på å ikke hyperventilere, jeg kjenner kroppen snart gir etter enda hodet sier at andre har hatt det verre og klart det!

han har nok overbevist deg om at han kan mye. det med fengsel har han nok ikke snakket seg fra. noen får velge fengsel eller bot.

uansett, så burde du politianmelde han. det kan ha betydning for seinere krav. har du bilder av hvordan du så ut? vis politiet alle meldingene han har skrevet.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...