Gå til innhold

Studielån og stipend


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal studere fra høsten av og lurer på dette med omgjøring til stipend. Jeg er 26 år, leier sokkelleilighet hos foreldrene mine (6000 per mnd + strøm), og lurer da på om jeg må flytte for å få deler av studielånet omgjort til stipend? Bor med samboer og vi betaler 3000 hver, noe som blir overkommelig i studietiden også.

Det er jo snakk om en del penger, og siden jeg betaler normal husleie så vil jeg jo tape 3500 kroner i måneden om jeg ikke får det omgjort :sjenert:

Liker plassen vi bor utrolig godt og det er vanskelig for studenter å finne en ok plass å bo her, så vil helst ikke flytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får ikke omgjøring av lån til stipend hvis du bor i samme hus som foreldrene dine. Unntaket er hvis dere bor i blokk, og dere bor i separate leiligheter (forskriften sier at det må være mer enn fire separate boenheter i huset).

Du kan lese dette på Lånekassens nettsider: http://www.lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Omgjoring-av-lan-til-stipend/

Her er forskriften (§ 26-2): http://www.lanekassen.no/Toppmeny/Forskrifter/Tildeling-av-stotte-2011-2012/Tredje-del-Stotte-til-soker-i-hoyere-utdanning-og-soker-i-fagskoleutdanning-folkehoyskole-og-annen-utdanning-som-ikke-er-omfattet-av-opplaringsloven--3-1/#16270

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj det var dumt, synd det ikke gjøres unntak om man betaler vanlig husleie hver måned!

Kjedelig at vi må flytte. Dersom jeg endrer adressen min i folkeregisteret til en slektning 10 min unna, men tilbringer nesten all min tid i min samboers leilighet kan jeg da få det omgjort til stipend? Eller er dette juks?

Ønsker ikke å gjøre noe ulovlig, men vil jo helst ha de samme fordelene som andre som betaler like mye husleie som oss andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke endre adresse i folkeregisteret for å få omgjort lån til stipend.

Virker litt som om de oppfordrer til å gjøre det på den måten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må vel ha adresse i folkeregisteret "hjemme" og studere et annet sted for å få stipend, eller er jeg helt på villspor? Ble selv advart mot å skifte folkeregisteradresse hvertfall, for da fikk jeg visst ikke stipend? For da er man ikke borteboer lenger, da har man jo offisielt flytta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjedelig at vi må flytte. Dersom jeg endrer adressen min i folkeregisteret til en slektning 10 min unna, men tilbringer nesten all min tid i min samboers leilighet kan jeg da få det omgjort til stipend? Eller er dette juks?

Ønsker ikke å gjøre noe ulovlig, men vil jo helst ha de samme fordelene som andre som betaler like mye husleie som oss andre steder.

Det er kriminelt og lånekassen kjører kontroller på dette i tillegg til at andre kan tipse dem om deg. De sjekker også først og fremst de som har foreldre som bor i nærheten da for eksempel jeg som bor fire timer unna hadde hatt litt problemer med å bo hjemme og studere. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som student kan du godt være folkeregistrert hjemme hos dine foreldre og ha bostedsadresse et annet sted. Så vidt jeg har skjønt så er det slik det må gjøres om man skal få reisestipend osv.

Men det har vært en del som har prøvd å snike seg unna og bo hjemme, men registrere adresse et annet sted. Lånekassen har hatt en del kontroller (i tillegg til at noen kan sladre på deg) og da vil du ha et problem om du har gjort ting på feil måte.

Så vidt jeg har skjønt, så må bostedadresse kunne bevises, feks gjennom leiekontrakt osv. - i tillegg så kan det hende at lånekassen krever at du beviser at du har betalt leie der du sier du bor. Da nytter det jo ikke lenger å vise til kontrakten, da må du ha bankutskrifter også.

Endret av lema
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er for universitetet, og foreldrene mine bor mer eller mindre rett oppå NTNU (Gløshaugen). De har leid ut en stor sokkel i alle år og jeg og samboer fikk flytte inn nå siden det er nær skolen..

Jeg kan godt få bo hos en onkel helt gratis, og ha adresse der i folkeregisteret. Men jeg kommer jo uansett til å tilbringe mest tid med samboer i leiligheten jeg må være med å betale på (evt at han betaler all leie og jeg betaler mat og andre faste utgifter..)

Synes bare det er litt rart at man ikke kan få stipend dersom foreldre eier huset leiligheten er i, men dersom man bor gratis hos samboer/mann/slektning/venn rett over gata så kan man få omgjort stipendet.

Noen som har en bedre løsning enn å flytte da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker litt som om de oppfordrer til å gjøre det på den måten?

For noe tull. De oppfordrer ikke til å bryte loven. At man ikke gir borteboerstipend til folk som bor i samme hus som foreldrene sine, gir 100% mening, ellers kunne alle studenter kreve borteboerstipend.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke snakk om borteboerstipend. Det er snakk om omgjøring av lån til stipend avhenging av hvor mange studiepoeng som er fullført på universitetet.

Skjønner det når man går på VGS, da kalles det vel borteboerstipend og er avhenging av at du bor langt unna foreldre samt foreldresinntekt. På VGS har også foreldre forsørgerplikt slik at de ikke kan kreve at barna skal betale husleie for å bo HJEMME.

Her er det snakk om en voksen person som betaler normal husleie, i en utleiedel vanligvis leid ut til andre studenter. Altså ikke en sønn/datter som bor hjemme hos foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er for universitetet, og foreldrene mine bor mer eller mindre rett oppå NTNU (Gløshaugen). De har leid ut en stor sokkel i alle år og jeg og samboer fikk flytte inn nå siden det er nær skolen..

Jeg kan godt få bo hos en onkel helt gratis, og ha adresse der i folkeregisteret. Men jeg kommer jo uansett til å tilbringe mest tid med samboer i leiligheten jeg må være med å betale på (evt at han betaler all leie og jeg betaler mat og andre faste utgifter..)

Synes bare det er litt rart at man ikke kan få stipend dersom foreldre eier huset leiligheten er i, men dersom man bor gratis hos samboer/mann/slektning/venn rett over gata så kan man få omgjort stipendet.

Noen som har en bedre løsning enn å flytte da?

Få en deltidsjobb?

Men du vinkler jo innleggene dine helt feil. Du har jo påstått at du betaler like mye som andre studenter, og jeg bor jo i trondheim selv og kjenner ingen som leier til så lite som du og typen, ikke en gang hos bekjente. Snittprisen på rom i kollektiv i trondheim på hybel.no er 4020, og høyere for de som bare skal bo med samboer.

Så det er ikke akkurat som om du lider under regelen: du har jo to valg å bo billig uten støtte eller bo dyrere med støtte som alle andre studenter gjør. Selv jobber jeg ved siden av studielån for å klare husleia, men det er jo et valg man tar når man velger å studere i en by hvor utleieprisene er høye, så jeg syter ikke av den grunn.

Et alternativ i din situasjon er at samboeren din tar seg opp fult lån + stipend og du et mindre lån.

Endret av Viljaa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj det var dumt, synd det ikke gjøres unntak om man betaler vanlig husleie hver måned!

Kjedelig at vi må flytte. Dersom jeg endrer adressen min i folkeregisteret til en slektning 10 min unna, men tilbringer nesten all min tid i min samboers leilighet kan jeg da få det omgjort til stipend? Eller er dette juks?

Ønsker ikke å gjøre noe ulovlig, men vil jo helst ha de samme fordelene som andre som betaler like mye husleie som oss andre steder.

hæ? du kan ikke bo hos foreldrene dine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er for universitetet, og foreldrene mine bor mer eller mindre rett oppå NTNU (Gløshaugen). De har leid ut en stor sokkel i alle år og jeg og samboer fikk flytte inn nå siden det er nær skolen..

Jeg kan godt få bo hos en onkel helt gratis, og ha adresse der i folkeregisteret. Men jeg kommer jo uansett til å tilbringe mest tid med samboer i leiligheten jeg må være med å betale på (evt at han betaler all leie og jeg betaler mat og andre faste utgifter..)

Synes bare det er litt rart at man ikke kan få stipend dersom foreldre eier huset leiligheten er i, men dersom man bor gratis hos samboer/mann/slektning/venn rett over gata så kan man få omgjort stipendet.

Noen som har en bedre løsning enn å flytte da?

Hadde det vært slik at man får stipend når man bor hjemme og betaler til foreldrene sine, så hadde nok de fleste sagt at de betaler leie til sine foreldre.. Slik sett er reglene ganske logiske, selv om det er surt å ikke få stipend når man betaler leie til foreldrene sine.

Folkeregistrert adresse har ikke noe med om du får stipend eller ikke forresten. Om du har lyst til å prøve å lure lånekassen, noe som ikke er særlig smart, så søker du om stipend og oppgir adressen til onkelen din som bosted. Så kan du melde fra til posten om at du ønsker å motta post også der. Det går nemlig an å motta post flere steder, siden postal adresse er ikke det samme som folkeregistrert adresse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er annonser ute på finn.no til under så lite som 2700 per person i kollektiv så det er jeg ikke helt enig i. Men er så klart ingen hemmelighet at det er vanskelig å finne en bra plass å bo i Trondheim. Da vi flyttet hit var det flere små leiligheter til 6000/mnd, så det er iallefall mulig å finne.

Dersom vi hadde flyttet en annen plass kunne vi ha betalt 9500 i måenden.

Samboer: 3000

meg: 3000

stipend: 3500

bare for å sette det på spissen..

Samboer jobber fulltid, studerer ikke, og vi har ikke felles økonomi.

Jeg forstår veldig godt at folk som bor gratis ikke skal få noe omgjort til stipend dersom de fullfører studiepoeng, det jeg ikke forstår er hvorfor studenter som betaler normal husleie, som fullfører studiepoeng ikke får det omgjort fordi det er i samme bygg som foreldrene.

Alternativet her er å flytte dersom vi ikke kan få det, derfor lurer jeg på hva vi bør gjøre og hva andre har gjort i samme situasjon. Dersom jeg ville snylte på systemet og ga faen ville jeg ikke spurt her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik sett er reglene ganske logiske, selv om det er surt å ikke få stipend når man betaler leie til foreldrene sine.

De er jo ikke det, dersom man leier leilighet (på annen adresse)eller 1 av 4 uteleieenheter i samme hus av foreldre så gjelder jo plutselig ikke dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De er jo ikke det, dersom man leier leilighet (på annen adresse)eller 1 av 4 uteleieenheter i samme hus av foreldre så gjelder jo plutselig ikke dette.

Ikke for å være ufin, men andre som har svart her ser jo den logikken.

Slik jeg ser det er denne regelen nødvendig for å beskytte lånekassen som en fellesordning som skal komme studenter til gode på en måte som gjør at de har alternativer som gjør det mulig å studere. Du har jo det alternativet, du kan flytte eller du kan bo der du bor og få deg en jobb. Enden på visa er jo at du i utgangspunktet ikke har noen dårligere rettigheter enn resten og da fungerer jo reglene som de skal.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er jo ikke det, dersom man leier leilighet (på annen adresse)eller 1 av 4 uteleieenheter i samme hus av foreldre så gjelder jo plutselig ikke dette.

ser du ikke forskjellen i å leie i nærheten av foreldre og å leie AV foreldre? :klo:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enden på visa er jo at du i utgangspunktet ikke har noen dårligere rettigheter enn resten og da fungerer jo reglene som de skal.

Det er vel akkurat det jeg mener det er, dersom jeg hadde leid en annen plass til 6000 med samboer, eller kollektivrom for 3000 hadde leia blitt dekt.

Jeg har allerede jobb og ser ikke helt hva det har å si for denne diskusjonen :sjenert:

Dersom jeg hadde fått leie leilighet ekstremt billig, langt under alternativene eller ikke betalt leie fordi jeg bor "hjemme" hadde jeg skjønt det, men det er jo ikke tilfelle her. Siden jeg ikke får noe av lånet omgjort til stipend, sitter jeg igjen med mindre enn folk som leier til samme pris av noen andre :sjenert:

Ser uansett hvordan det kan misbrukes, synd det går utover folk som er ærlige.

La meg da vri på det, dersom samboer flytter inn med en kamerat et annet sted, og jeg bor gratis hos onkel (et rom jeg kan bruke, deler bad, kjøkken etc) får jeg da deler av lånet omgjort til stipend?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser du ikke forskjellen i å leie i nærheten av foreldre og å leie AV foreldre?

Dersom jeg leier sokkelleilighet, med egen inngang, egen strøm, internett, egen parkering og alt man vanligvis ville hatt i en vertikaltdelt tomanns bolig eller en leilighet f.eks blokkleilighet eller en leilighet i firemannsbolig, alle eid av samme person synes jeg ikke det er noe særlig forskjell på hvilken man leier - nei. Pengene går jo til samme person uansett, og alle leilighetene inneholder det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...