Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er en ung kvinne som har tenkt å søke på vernepleien 1 februar. Er 30 år, singel, leier leilighet, har hund, og har vært i fast jobb 100% siden jeg var 16 år.

Hva vil lønne seg? Tar jeg heltid, blir det vel ganske stramt økonomisk? Tar jeg deltid, mister jeg vel litt av studentmiljøet og kommer til å bli sittende å studere mye alene over nett osv?

Tips noen?:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville gått for heltid uansett.

Jeg går deltid nå (annet studie), og fordi jeg har lån fra før blir ikke lånet mitt fryst slik det hadde blitt om jeg gikk heltid.

Jeg gikk et år på heltid på vernepleie, og det var tidvis veldig hektisk og tidvis ikke. Jeg jobbet i helger og av og til kveldsvakter ved siden av, pluss lån. Det gikk fint.

Studiet jeg går nå føles som heltid.. så tror ikke det er veldig stor forskjell.

Det er og godt å bli ferdig et år tidligere, samt at man ofte får bedre oppfølging på heltid, men dette varierer kanskje fra skole til skole.

Skrevet

Takk for svar Eplebit :)

Tror jeg setter heltid på første valg, og deltid på andre (Hvis det er mulig). Er jo som du skriver, greit å bli ferdig 1 år tidligere. Så blir det vel mer sosialt også? Hører det er utrolig mange som setter pris på studentmiljøet når en studerer :)

Har hatt en del gjeld tidligere(som heldigvis er helt borte), så å leve på ris og tunfisk skal jeg nok klare i 3 år til :P

Skrevet

Andre erfaringer?:)

Skrevet (endret)

jeg er 30, går vernepleien deltid, er fortsatt på første året, men angrer ikke i det hele tatt på at jeg valgte deltid. slik jeg ser det, så er det studentmiljøet jeg "mister" uansett ikke noe jeg savner, der flesteparten av folka som er 10 år yngre, mye mer festing enn hva jeg gidder.

det jeg får av miljø på deltids studiet, er det at omtrent alle som går der har arbeidserfaring innen det vi lærer om, så det er lett å dra frem eksempler og lignende for å forklare og skjønne ting. det er et mer voksent miljø opplever jeg, første skoledag så var vi en tur på kjeller, sånn for å se på skolen vi hører til(jeg går i sandvika), og må si jeg nesten følte meg litt gammel der inne, sånn i forhold til drøssevis med 19 åringer som plutselig har blitt "voksne" og går på høyskole.

jeg liker også veldig godt den motivasjonen jeg møter blant mine medstudenter. jeg kan ikke si at jeg har fått det samme inntrykket fra venner og bekjente av meg, om like høyt motivasjonsnivå, som går på type fulltidsstudium rett ut fra videregående, med massevis av 19-20 åringer.

vi har skole mandag og tirsdag, litt jobbing i grupper, vi holder kontakt på nett utenom skolen. ikke noe av sitte alene med nettstudier som TS nevner sålangt. så min anbefaling er deltid.

Endret av ladamafia
  • Liker 1
Skrevet

Takk for svar Ladamafia, høres jo veldig positivt ut da :)

Hvordan er det økonomisk når du går deltid? Bedre? En har jo da mulighet for å jobbe litt mer, slik at en slipper å slite tenker jeg. Får du stipend feks?

Søkte igår, satt heltid kjeller på førsteplass, så deltid både på kjeller og i sandvika på andre og tredje..

Skrevet

for meg er ikke det økonomiske noe problem, jobber i snitt ca 2 vakter i uka. er på siste året med støtte fra nav til utdanning, for meg så utgjør det omtrent det samme som penger fra lånekassen vil gjøre. valget mellom heltid og deltid for meg gikk mye på reisetid, heltid kjeller blir omtrent dobbelt så mye tid brukt på reise, som det jeg gjør til sandvika.

et tips, om du ikke er god på det allerede da. bruk våren og sommeren på å sette deg inn i det å skrive (fag)artikkler

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...