Gå til innhold

Grising ved måltider

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vi har ei jente som straks er 1 år gammel. De to siste månedene har vi latt henne spise selv, dvs vi legger maten klar på tallerken, og hun putter det i seg med hendene. MASSE går på gulvet, endel i håret og noe i fanget.

Vi har hørt at dette er en naturlig del av læringsprosessen, og har stolt på det.

Idag hadde vi et vennepar på besøk, som har eldre barn. De reagerte veldig på at vi lot henne sitte slik og grise. De sa at ungene kunne ha 1-2 måneder med grising, så burde vi sette grenser og få de til å spise mer ordentlig.

Hva mener dere? Skal vi la det gå litt til, eller sette foten ned NÅ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Vi har ei jente som straks er 1 år gammel. De to siste månedene har vi latt henne spise selv, dvs vi legger maten klar på tallerken, og hun putter det i seg med hendene. MASSE går på gulvet, endel i håret og noe i fanget.

Vi har hørt at dette er en naturlig del av læringsprosessen, og har stolt på det.

Idag hadde vi et vennepar på besøk, som har eldre barn. De reagerte veldig på at vi lot henne sitte slik og grise. De sa at ungene kunne ha 1-2 måneder med grising, så burde vi sette grenser og få de til å spise mer ordentlig.

Hva mener dere? Skal vi la det gå litt til, eller sette foten ned NÅ?

Fortsett som du gjør. La jenta di kose seg og spise selv. Hun lærer masse med det. Hun er bare ett år enda. Da barnet mitt spiste yoghurt husker jeg at vi måtte vaske både gulv og vegg, i tillegg til selve jenta.

• Liker 1
Skrevet

Her har vi latt henne spise all finger-mat selv fra 5mnders alder. Og ennå griser hun uhorvelig mye til tider, er 13mnder nå:)

Yoghurt og grøt har jeg så langt unngått å la henne gjøre selv. Jeg bare utsetter, for jeg vet hvor mye gris det vil bli..sukk.

Skrevet

La henne kose seg med maten, og måltidene skal ikke være stressbetont. Ville ikke hørt på vennene dine, men latt jenten kose seg med maten.

• Liker 2
Skrevet

Takk for svar!

Stoler vel egentlig på meg selv, men så blir man littegranne usikker vettu når andre sier noe annet :)

MEN - når bør jeg begynne å la tusta mi spise youghurt ol med skje selv? Stønn og akk og gru som jeg grugleder meg til det. Phu. Kanskje bare å hoppe i det? Venter iallefall til helga er over, svigers kommer på besøk her da, og orker ikke enda mere mas da :) hihi.

• Liker 1
Skrevet

MEN - når bør jeg begynne å la tusta mi spise youghurt ol med skje selv? Stønn og akk og gru som jeg grugleder meg til det. Phu. Kanskje bare å hoppe i det? Venter iallefall til helga er over, svigers kommer på besøk her da, og orker ikke enda mere mas da :) hihi.

Et tips - bruk den minste skjeia du har...

Mindre på skjeia = mindre gris ;-)

Skrevet

Her har vi latt henne spise all finger-mat selv fra 5mnders alder. Og ennå griser hun uhorvelig mye til tider, er 13mnder nå:)

Yoghurt og grøt har jeg så langt unngått å la henne gjøre selv. Jeg bare utsetter, for jeg vet hvor mye gris det vil bli..sukk.

Off topic, men jeg ble bare nysgjerrig på en ting.. Hva slags fingermat spiste datteren din når hun var rundt 5 mnd..?

:)

Skrevet

Off topic, men jeg ble bare nysgjerrig på en ting.. Hva slags fingermat spiste datteren din når hun var rundt 5 mnd..?

:)

Brød og frukt :) F.eks banan, mango, klementiner..

Skrevet

Som fagperson i barnehagesektor, vil jeg anbefale deg å la henne fortsette å få utforske og leke litt med maten. Det er som du sa en del av læringsprosessen. Mat og spising er det eneste barna kan styre selv og ha litt makt over i deres tilværelse. De vil utforske smaker, tekstur, lukter og lyder rundt det å spise og ofte med humor som f.eks. å hive/slippe maten/drikkekoppen på bordet/gulvet. Latteren og handlingen er en del av forsøk på kommunikasjon. Men så er jo det forskjell på å la et barn holde på slik og ikke spise og litt lek og spising. I barnehagen settes det ofte som mål å begynne å lære/utvikle bordmanerer/finere spisestil rundt 2-3årsalderen.

Og selv fagutdannede barnehagepersonell har ulike preferanser og forståelse av bordmanerer, hva some greit og ugreit. Noen synes det er greit å smatte eller å slurpe når man spiser og drikker og andre ikke. Noen synes det er greit å leke i gjørme, andre ikke.

Så jeg vil si, la barnet holde på, men med måte. Alltid lurt å huske at man skal motivere barna til å spise, ikke skape negative assosiasjoner til mat.

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar!

Stoler vel egentlig på meg selv, men så blir man littegranne usikker vettu når andre sier noe annet :)

La henne få en T-skje. Så tar du en annen skje, så mater/hjelper du henne med din skje samtidig som hun får prøve med sin skje. Ikke vær redd for yoghurt klint overalt, for slik må det bare være. Sitt en plass som tåler klisj heler, og vask etterpå.Jeg tror mine fikk bruke egen skje fra før de var året en plass. Det er bare å prøve å se om hun er interessert.

• Liker 2
Skrevet

Du kan jo si så mye du vil til en ettåring at den ikke skal grise, men det kommer ikke til å hjelpe noe uansett.

Min er snart 14 mnd. og jeg har begynt å si nei og til slutt ta vekk maten når han med vilje kaster den på gulvet, men det blir mye gris han ikke gjør med vilje også. Han spiser både grøt og yoghurt med skje nå, det har han gjort lenge. Men vi begynte også med barnestyrt mattilvenning da han var ca 6 mnd. så det har kommet helt naturlig.

Skrevet

Hadde egen "gulvvasker" i form av hunden, som ALLTID lå under stolen til ungen når hun spiste:-)

Skjedde vel at mer enn nødvendig ble kastet ned på gulvet- var jo så kult at hunden tok det.. heheh skapte ett veldig godt forhold mellom de 2 ihvertfall:-))

Skrevet

Noe som kan lette sølet litt er å legge en bit voksduk under stolen. Den er lett å ta opp og skylle av.

Ellers er jeg enig med de som mener dere skal fortsette som dere gjør, grisingen går over etterhvert, og jeg ser for meg et barn som koser seg masse med maten fordi det ikke er mas rundt situasjonen.

Ikke bry dere så mye om hva vennene deres sier, husk at ingenting er lettere enn å oppdra andres barn...

:heks:

Skrevet

For meg går grensen hvis barnet tydelig kaster mat på gulvet med vilje. Men det merker du fort.

Jeg mener at det er viktigere at barn lærer å spise selv enn å unngå gris. Og måltider skal jo være hyggelige?

• Liker 1
Gjest *Røyskatt*
Skrevet

Fortsett som du gjør. Mat skal ikke være stress.

Skrevet

Jeg har alltid latt sønnen min grise med maten. Han tar på den, øver seg med bestikk, koser seg og utforsker maten. Det har blitt mye å vaske, men jeg har ikke satt strek før han bare har sittet og kastet maten (som regel et tegn på at han er mett). Han er 18 måneder nå, og griser merkbart mindre allerede, enkelte måltider er det lite å vaske. Enkelte retter virker rett og slett ferdig utforsket, så han er tilfreds med bare å spise. Mye flinkere til å bruke bestikk har han også blitt.

Gjest *Røyskatt*
Skrevet

Jeg har alltid latt sønnen min grise med maten. Han tar på den, øver seg med bestikk, koser seg og utforsker maten. Det har blitt mye å vaske, men jeg har ikke satt strek før han bare har sittet og kastet maten (som regel et tegn på at han er mett). Han er 18 måneder nå, og griser merkbart mindre allerede, enkelte måltider er det lite å vaske. Enkelte retter virker rett og slett ferdig utforsket, så han er tilfreds med bare å spise. Mye flinkere til å bruke bestikk har han også blitt.

Om med som nå er to år, tre måneder er det nesten ikke søl lenger. Det må være suppe for at ho skal søle nå. ho har alltid fått kose seg med maten som ho vil, med fingre, skje og gaffel om hverandre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...