Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ei jente på 20 som jobbet svart for min tidligere arbeidsgiver en uke i jula. Jeg har jobbet for henne tidligere, og hun trengte ekstrahjelp den ene uken og spurte om jeg kunne jobbe for henne da. Hun spurte om hun kunne betale meg svart, for det var visst lettere iom at det dreide seg om så kort tid. Vi gjorde det slik at jeg bare tok over skiftene hennes(hun jobber i kiosk, eier den), og så skulle hun bare overføre lønnen hun ville fått for disse timene til meg.

Da jeg hadde jobbet denne uken regnet jeg ut at jeg skulle få ca 4000 kr, og hun sa hun skulle sette over pengene dagen etter. Jeg reiste hjem(bor til vanlig i utlandet, var hjemme i jula) og det er nå flere uker siden og hun har ikke satt over pengene. Jeg har prøvd å ringe henne og sende melding for å spørre om hun skal sette over pengene snart, men hun svarer ikke.

Jeg skjønner såklart at det var dumt av meg å si ja til svart arbeid, men jeg er student og trenger pengene sårt - jeg var redd for at hun ville spørre noen andre om å jobbe dersom jeg krevde å gjøre det hvitt. For øvrig har jeg alltid betalt skatt av det jeg har tjent, og kommer selvfølgelig til å fortsette med det. Jeg sa ikke ja til å jobbe svart fordi jeg ville tjene skattefrie penger, jeg var bare redd for å ikke få jobbe hvis ikke. Nå er jeg redd for at jeg ikke kommer til å få disse pengene, og iom at jeg jobbet svart vet jeg ikke om jeg har noen rettigheter i det hele tatt her. Er det noen som vet hva jeg kan gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Purre, mase, vente og angre.

• Liker 3
Skrevet

Du har nok ingen rettigheter, men du kan jo nesten være så kjip at du truer må å fortelle om at du jobbet svart for henne. Ring jobben og be om å få snakke med henne der når hun er der. Da kan hun ikke unngå å svare i telefonen.

• Liker 3
Gjest UngKalven
Skrevet

Det er i slike saker man leier en torpedo.

• Liker 6
Skrevet