Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ei jente på 20 som jobbet svart for min tidligere arbeidsgiver en uke i jula. Jeg har jobbet for henne tidligere, og hun trengte ekstrahjelp den ene uken og spurte om jeg kunne jobbe for henne da. Hun spurte om hun kunne betale meg svart, for det var visst lettere iom at det dreide seg om så kort tid. Vi gjorde det slik at jeg bare tok over skiftene hennes(hun jobber i kiosk, eier den), og så skulle hun bare overføre lønnen hun ville fått for disse timene til meg.

Da jeg hadde jobbet denne uken regnet jeg ut at jeg skulle få ca 4000 kr, og hun sa hun skulle sette over pengene dagen etter. Jeg reiste hjem(bor til vanlig i utlandet, var hjemme i jula) og det er nå flere uker siden og hun har ikke satt over pengene. Jeg har prøvd å ringe henne og sende melding for å spørre om hun skal sette over pengene snart, men hun svarer ikke.

Jeg skjønner såklart at det var dumt av meg å si ja til svart arbeid, men jeg er student og trenger pengene sårt - jeg var redd for at hun ville spørre noen andre om å jobbe dersom jeg krevde å gjøre det hvitt. For øvrig har jeg alltid betalt skatt av det jeg har tjent, og kommer selvfølgelig til å fortsette med det. Jeg sa ikke ja til å jobbe svart fordi jeg ville tjene skattefrie penger, jeg var bare redd for å ikke få jobbe hvis ikke. Nå er jeg redd for at jeg ikke kommer til å få disse pengene, og iom at jeg jobbet svart vet jeg ikke om jeg har noen rettigheter i det hele tatt her. Er det noen som vet hva jeg kan gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Purre, mase, vente og angre.

• Liker 3
Skrevet

Du har nok ingen rettigheter, men du kan jo nesten være så kjip at du truer må å fortelle om at du jobbet svart for henne. Ring jobben og be om å få snakke med henne der når hun er der. Da kan hun ikke unngå å svare i telefonen.

• Liker 3
Gjest UngKalven
Skrevet

Det er i slike saker man leier en torpedo.

• Liker 6
Skrevet

Men det er vel strengt tatt ikke svart? Hun har registrert timene på seg selv, så hun har vel betalt skatt av pengene om jeg har forstått det riktig. Staten har fått pengene de har krav på så du har ikke noe å skjule, men det er jo deg det går ut over når du ikke får registrert inntekten på deg selv om du senere skulle få behov for å søke dagpenger.

Skrevet

Men det er vel strengt tatt ikke svart? Hun har registrert timene på seg selv, så hun har vel betalt skatt av pengene om jeg har forstått det riktig. Staten har fått pengene de har krav på så du har ikke noe å skjule, men det er jo deg det går ut over når du ikke får registrert inntekten på deg selv om du senere skulle få behov for å søke dagpenger.

Tror ikke du har forstått riktig, nei.

Skrevet

Det du burde gjøre er å dra på jobben og snakke med henne. Si at du vil ha pengene dine.

Om hun ikke vil gi deg pengene svart, så sier du at du vil ha timene som vanlig lønn, og at om du ikke får pengene innen neste lønning, så anmelder du henne til arbeidstilsynet.

• Liker 3
Skrevet

Det du burde gjøre er å dra på jobben og snakke med henne. Si at du vil ha pengene dine.

Om hun ikke vil gi deg pengene svart, så sier du at du vil ha timene som vanlig lønn, og at om du ikke får pengene innen neste lønning, så anmelder du henne til arbeidstilsynet.

Takk for svar. Som jeg skrev i det første innlegget, bor jeg til vanlig i utlandet, og skal egentlig ikke dra hjem igjen før til jul. Så det blir litt vanskelig å dra ned dit:/ men kan jeg anmelde henne? Har jeg grunnlag for det liksom? Er sikker på at hun hadde gitt meg pengene dersom jeg truet med det, men dersom jeg ikke har noe grunnlag for anmeldelse er det jo ingen vits i. En av de andre som jobber der var på jobb en dag jeg jobbet for sjefen min, så jeg har iallfall et vitne på at jeg jobbet.

Skrevet

Tror ikke du har forstått riktig, nei.

Hva er det jeg ikke har forstått her da?

Vi gjorde det slik at jeg bare tok over skiftene hennes(hun jobber i kiosk, eier den), og så skulle hun bare overføre lønnen hun ville fått for disse timene til meg.

Timene ser da ut til å ha blitt registrert, bare under feil navn. Når timene er registrert og skattet av er det ikke svart.

• Liker 1
Skrevet

Timene ser da ut til å ha blitt registrert, bare under feil navn. Når timene er registrert og skattet av er det ikke svart.

Jeg tolker det ikke som at timene har blitt registrert. 'Lønnen hun ville ha fått' er ikke det samme som lønnen hun faktisk fikk og så sendte videre til TS.

Skrevet

Timene ble registrert, så vidt jeg forsto avtalen vår. Hun er sjef(eier bedriften) og tjener mer enn meg, så jeg forsto det som at hun ville få inn vanlig, skattet lønn på kontoen sin og så ville hun sette over det jeg hadde tjent til meg. Ts.

Skrevet

Timene ble registrert, så vidt jeg forsto avtalen vår. Hun er sjef(eier bedriften) og tjener mer enn meg, så jeg forsto det som at hun ville få inn vanlig, skattet lønn på kontoen sin og så ville hun sette over det jeg hadde tjent til meg. Ts.

Nå er jo dine arbeidstimer og din skatt et eget forhold, så du har nok ikke på noen måte jobbet hvitt dessverre. Men det hjelper alltids å sende foreldre på dem, da skjerper de seg. En gang jeg jobbet i en butikk eid av ei useriøs dame fikk jeg lov å kjøpe 1 plagg i måneden til 50%. Jeg jobbet der i 3,5 måneder og kjøpte dermed 4 plagg. Når jeg sa opp pga mistrivsel og dritt nektet hun å utbetale lønnen min fordi jeg fikk rabatt jeg ikke hadde tjent opp for den siste måneden, var frekk i kjeften osv. Mamma ringte, kjeftet henne huden full, og jeg fikk både penger og beholde rabatten på buksa. Det er ikke alltid like lett å stå opp mot godt voksne når man selv er ung..

Ellers så kan du true med at du melder henne til arbeidstilsynet. Tror det arbeidet blir tyngre enn å måtte føre deg opp som arbeidstaker, da velger hun nok å utbetale.

Skrevet

send en melding om at du kontakter arbeidstilsynet og politiet. du trenger ikke å true. bare si du gjør det og så gjør du det.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har nå både ringt og sendt melding flere ganger, men ikke fått noe svar. Jeg har ringt til butikken flere ganger, men det er bare andre ansatte der, jeg har spurt dem om å gi beskjed om at jeg har ringt, men hun har ikke ringt meg tilbake. Begynner å bli ordentlig sur. Jeg regnet jo med disse pengene! Har jeg noe som helst grunnlag for å anmelde eller si fra til politiet? Hvordan begynner jeg en slik prosess, og hva kan de i tilfelle gjøre?

Skrevet

Takk for svar. Som jeg skrev i det første innlegget, bor jeg til vanlig i utlandet, og skal egentlig ikke dra hjem igjen før til jul. Så det blir litt vanskelig å dra ned dit:/ men kan jeg anmelde henne? Har jeg grunnlag for det liksom? Er sikker på at hun hadde gitt meg pengene dersom jeg truet med det, men dersom jeg ikke har noe grunnlag for anmeldelse er det jo ingen vits i. En av de andre som jobber der var på jobb en dag jeg jobbet for sjefen min, så jeg har iallfall et vitne på at jeg jobbet.

Ja, du har grunnlag for å melde arbeidsgiver til arbeidstilsynet dersom du ikke får penger for de timene du har jobbet. Siden hun nekter å svare på telefonen når du ringer, så sender du sms og mail om det samme og forklar at hun må ringe deg innen en frist, f.eks fredag, og at du har gidd henne nok sjanser til å betale deg. Du kan gjerne forklare ordrett hva de andre ansatte skal skrive på en lapp og klistre på dataskjermen på kontoret hennes. Så er de klar over situasjonen også. Om hun fremdeles ikke svarer, så synes jeg absolutt du bare kan kontakte arbeidstilsynet og høre hva de har å si om denne saken. Ikke anmeld henne til politiet, bare kontakt arbeidstilsynet i første omgang.

Sannsynligvis har samme sjefen gjort det samme mot andre ansatte også. Utrolig rart at hun ikke bare gir deg de pengene, med tanke på alt hun risikerer.

• Liker 2
Skrevet

Hun kan ikke bevise at du har jobbet svart, ergo så ville jeg kontaktet arbeidstilsynet og si at du verken fikk kontrakt, eller lønnen du hadde krav på.

Du kommer jo neppe til å jobbe der igjen så dette er ikke noen du taper på å gjøre. Hun kan jo ikke si til arbeidstilsynet at du jobbet svart fordi det vil jo gå utover henne i tillegg til at hun ikke har bevis på det.

Kontakt arbeidstilsynet :-)

• Liker 5
Skrevet

Hei.

Dette er en svært trasig situasjon.

Sett deg ned og skriv ett formelt brev til arbeidsgiver, gi hun ut uka på å betale beløpet.

Påpek at dersom du ikke får pengene på konto så vil du ta saken videre.

Dette ordner seg nok, Arbeidstilsynet tar slike saker alvorlig. Og det er bekymringsverdig at dette foregår i en kiosk med sikkert mange unge ansatte og stor utskifting av personell.

Lykke til.

Oppdater oss gjerne.

Mvh

Aude

Skrevet

Er imponert av at denne arbeidsgiveren tør. Hun risikerer jo mye, men hun er kanskje vant til at unge arbeidstakere ikke tør å si i fra om ulovlige forhold? Si til henne at du kontakter arbeidstilsynet, så får hun nok fart på seg ja. :)

Skrevet

Jeg synes du har gitt henne nok sjanser, og det er ikke sånn at en oppegående sjef med et par ansatte faktisk glemmer å gi en ansatt lønn, dette er helt bevisst (som du ser når hun unngår deg). Kontakt Arbeidstilsynet, ikke kontakt arbeidsgiver mer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...