Gå til innhold

Baby 3 mnd...bare sover og sover

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, babyen har de siste 2 dagene omtrent bare sovet. Jeg prøver å få han til å spise men det blir tre minutter med pupp så sovner han igjen... Jeg har tatt feberen på han flere ganger om dagen, alt i orden, men jeg er redd han kanskje er forkjølet... Er det normalt at de plutselig sover så mye?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Vet du at han får i seg nok mat?

EDIT: Jeg ville blitt veldig bekymret dersom min gutt bare sov i to dager da han var tre måneder, men jeg vet jo ikke hvordan din baby vanligvis er.

Endret av kisskissbangbang
Skrevet

Hvis han er forkjølet vil du jo merke at nesa renner, eller er tett, og/eller hoste. Men det kan jo være andre grunner for å bli slapp og trøtt. F.eks. at han nesten ikke spiser...

På den annen side, hvis du har en baby som også vanligvis sover mye, så kan det være helt normalt! Mitt inntrykk er at de noen dager spiser masse og andre dager sover masse. Eller ingen av delene. Det hele er litt forvirrende.

Har han våte bleier?

Skrevet

Sånn var jenta mi også. En gang så sov hun 8 timer i strekk, pluss normal soving om natta. Hun la på seg greit, så jeg var ikke så bekymra. Hun hadde normal almentilstand også. Noen barn bare "er sånn"

Skrevet

Hei, babyen har de siste 2 dagene omtrent bare sovet. Jeg prøver å få han til å spise men det blir tre minutter med pupp så sovner han igjen... Jeg har tatt feberen på han flere ganger om dagen, alt i orden, men jeg er redd han kanskje er forkjølet... Er det normalt at de plutselig sover så mye?

Pleier han ikke å sove så mye? Hvor ofte får han disse tre minuttene med pupp? Og et viktig spørsmål som er stilt ovenfor - har han flere våte bleier i løpet av dagen?

Skrevet

Da er det veldig viktig spørsmål om bleiene er våte ja.

Jeg hadde det akkurat sånn som deg,han sov nesten hele tiden og sovnet etter 3-4 minutter ved puppen.

Heldigvis skulle jeg på helsestasjonen dagen etterpå å da fant de ut at han var blitt farlig undervektig å at jeg måtte legges inn på barneklikken med han umiddelbart.

Skrevet

Takker for alle svar :takke:

Vanligvis så sover han ikke så mye om dagen, derfor er jeg litt bekymret. Jeg tror han får i seg nok mat på de minuttene han er våken, for han bæsjer etter hvert måltid... Og han tisser like mye som vanlig... Både jeg og mannen har vært litt småsyke den siste uka, er derfor litt bekymret for at han kanskje er smittet... Men har hørt at det er veldig uvanlig at babyer som blir ammet blir forkjølet. Jeg er jo bekymret uansett, vanligvis så sover han nesten ikke om dagen, hvis jeg ikke går tur med han i vogna, og nå når han først sover så er jeg like bekymret :roll:

Jeg går som regel en gang i uka å veier han, var i går, da hadde han gått opp 65 gram på 5 dager. I forrige uke hadde han gått opp 320 gram på 9 dager.

Han har nettopp hatt litt over en time der han var våken, spiste, smilte og virket fornøyd...

Skal på 3mnd kontroll tidlig i neste uke så jeg kan jo nevne det da... Hva tror dere? Er ikke så lett å være førstegangsmamma...

Skrevet

Jeg hadde ikke vært det minste bekymret! Godt humør + våte bleier er supert.

Så lenge den vekta han hadde ved sist veiing ikke var undervektig, så er det jo ingen problem at økningen går i rykk og napp.

Men jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor du er bekymret for forkjølelse? Det er jo ikke farlig (så lenge det ikke er feber er det ikke noe man kan gjøre så mye med). Og du ville ikke vært i tvil dersom han var det.

Slapp av og gled deg over at du har noen roligere dager.

Skrevet

Jeg hadde ikke vært det minste bekymret! Godt humør + våte bleier er supert.

Så lenge den vekta han hadde ved sist veiing ikke var undervektig, så er det jo ingen problem at økningen går i rykk og napp.

Men jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor du er bekymret for forkjølelse? Det er jo ikke farlig (så lenge det ikke er feber er det ikke noe man kan gjøre så mye med). Og du ville ikke vært i tvil dersom han var det.

Slapp av og gled deg over at du har noen roligere dager.

Takk for svar, ble litt mindre stressa nå.

Er bekymret for han hele tiden jeg, jeg blir liksom aldri "fornøyd". Er så redd for at jeg skal gjøre noe "galt", eller ikke forstå hva han vil og sånt... Vet egentlig ikke hvorfor fordi jeg har en veldig glad og fornøyd baby, som er tidlig ute i utvikling å legger bra på seg, men jeg er hele tiden redd for å gjøre noe feil... Ble litt langt dette her :sjenert:

Skrevet (endret)

Jenta mi har også hatt noen "sovedager" oppgjennom..Babyer har utviklingssprang med jevne mellomrom, hvorpå de ofte sover mye i etterkant for å "fordøye" alt. Her har jeg ihvertfall sett en stor sammenheng mellom soveperiodene og utviklingen.

Så lenge han (som nevnt over her) er blid og fornøyd når han er våken, har våte bleier, samt går opp i vekt så ville jeg ikke vært bekymret :) (Men det å være mor, spesielt førstegangsmor, er mye bekymringer. Og sånn skal det være. Det som er viktig er å få svar på det man lurer på, gjerne av helsesøster e.l., slik at man slipper å bekymre seg unødvendig :) Men bekymringer kommer man til å ha nok av helt til ungene har flyttet hjemmefra og vel så det ;) )

Endret av Jesse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...