Gå til innhold

Fordeling av kostnader

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er vanlige måter å fordele kostnader på i et bryllup?

Jeg tenker på hvor mye betaler brudeparet, foreldre etc. Hva regnes med i det som skal fordeles (kjole, invitasjoner, bilder, takkekort, bordkort, musikk etc)?

Takk for synspunkter

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De betaler det de tilbyr seg, men vi vil ikke ha hjelp til noe anet en hotellregningen. Jeg har valgt en ganske dyr kjole - det skal ikke de betale for.

Skrevet

vi har fått en sum som de er interessert i å betale opptil. fin løsning!

Skrevet

Svigerforeldrene mine har tilbudt seg å betale 50%, foreldrene mine 1/3, så betaler vi resten. Vi dekker også det som evt blr over budsjett.

Begge foreldreparene vil at pengene skal gå til festen, og ikke antrekk.

Hva som betaled av hvem og hvor mye er opp til de enkelte. Noen velger å betale alt selv, andre sier ja takk, til litt hjelp. De fleste er allikevel enige om at de som betaler skal ha noe å si på utformingen av bryllupet.

Skrevet

Vi betalte bryllupet vårt selv.

Vi tjener like godt som foreldrene våre, har bodd hjemmefra i mange år - i tillegg ville vi ha et bryllup som var vårt, og hvor vi bestemte alt.

Gjest Anonymous
Skrevet

Vi betalte bryllupet vårt selv.

Synes ikke en skal sette noe krav, så lenge de ikke tilbyr seg å betale selv. En bør jo legge opp til å begynne med at en skal koste det selv, så får man ta det som det kommer.

Skrevet

Vi betalte også bryllupet vårt selv.

Selvfølgelig!

Vi er voksne mennesker.

Skrevet
Vi betalte også bryllupet vårt selv.

Selvfølgelig!

Vi er voksne mennesker.

Ditto - her også!! Dvs - BANKEN spanderte :ler::ler:

Men musikken ville pappa ordne og det må han da så klart få lov til:)

Skrevet

Det meste betaler vi selv, men svigermor og pappa ordner spriten... Pappa er ofte i Finland så der skal de handle inn endel. I dag får du en kjempgod rødvin til rund 50 lappen, men fra 1. april senker de avgiftene med 33%, da blir det enda billigere :sjarmor: Regner med at det blir til å gå i finsk øl i bryllupet og andre finske drikkevarer,samt finsk kjøtt :lol: . Vi er jo også så heldig å bor bare 16km fra grensa....

Svigerfar spanderer kjolen, vist han får sydd den i Tailand. Hvist ikke skulle han være med å spleise på den...MEn ellers står vi får det meste selv med utgiftene. Har tross alt vært sammen i 8 år om 12 dager :wink: Og bodd i lag i 7,5 år. synes det da er naturlig å betale mesteparten selv...

Skrevet

Vi er så heldige og takknemlige som har foreldre som tilbød seg å betale store deler av bryllupet - selv betaler vi for bryllupsklær, fotograf og bilder, samt bryllupsreise. Hvordan det blir i kroner og ører, vet jeg ærlig talt ikke: vi har delt opp slik at moren min dekker feks maten, hans familie lokale og pynting osv.

Vi stilte aldri noen krav til at de skulle betale noe som helst, og vi hadde absolutt klart regningene selv uten lån fra banken. En gjenganger på hvorfor man bør betale hele bryllupet selv er innblanding fra begge sider, selv synes vi at denne innblandingen har vært udelt positive; og som min mor sa her om dagen: "dere bestemmer, det er deres bryllup" :).

Skrevet

Våre foreldre har tilbudt seg, og vil gjerne stille opp økonomisk. Og da sier vi ja takk til det. De kommer til å betale de store opplagte tingene som lokaler, mat, drikke og blomster. Mitt antrekk vil mine foreldre betale. Trykksaker tar mine svigerforeldre seg av. Pynt og andre slike ting som dukker opp etterhvert betaler vi selv. Tror dette blir en fin ordning vi er veldig takknemlige for. :P

Skrevet

Dette ble fordelt etter avtale mellom foreldreparene. Vi hadde ikke noe med utgiftene å gjøre.

De ville så gjerne betale, og vi så ingen veldig gode grunner til at de ikke skulle få lov......... :blunke:

Skrevet

Det blir fordelt som følger:

Mamma betaler en del

Pappa en del

Svigers en del

og blir det noe utgifter utenfor dette så betaler vi det selv. :D

Tviler på at det blir så mye for oss å betale, om noe i det hele tatt.

Syntes det er greit jeg...

Skrevet

Tror ikke man skal _forvente_ at foreldrene skal betale noe egentlig.

Dette var veldig vanlig før, har inntrykk av at det ikke er fullt så vanlig nå. Imidlertid er det mange foreldre/svigerforeldre som gjerne vil bidra økonomisk til barn/svigerbarns bryllup, og det blir etter min mening en annen sak. Jeg synes forøvrig ikke man skal pålegge foreldre å bidra, det er faktisk ikke alle som har denne muligheten (grunnet f.eks. dårlig økonomi).

Når det er sagt, finnes det jo mange andre måter å bidra på enn med kroner og øre da. Lage mat, lage kaker, sy brudekjole/brudepikekjole, lage blomsterdekorasjoner osv.

Skrevet

Vi skal betale alt selv, med oppsparte midler.

Skrevet

Etter det jeg har forstått fra forskjellige hold, så skulle visst ikke vi betale noe! Men jeg vet ikke om de kun tenkte på festen da! Men vi antar at det blir noe slikt; svigers og pappa deler på utgiftene til festen og mamma vil betale litt små ting ved siden av! Hun har betalt kjolen min(fordi hun insisterte, jeg ville betale selv) og blomster til pynting har hun snakket om og litt andre ting! De skal få lov til å betale det de vil, så tar vi resten selv! Vet ikke om vi får så, så mye penger og så betaler vi med det så langt det rekker eller om de faktisk tar regnignen for festen! Aner ikke ennå, det ser vi når tiden kommer! Men de er med å betaler fordi de vil, ikke fordi vi tvinger de til det! Og vi tar i mot med største takknemlighet...

Skrevet

Hos oss forventet vi det ikke, men vi har tatt det som en hyggelig bonus at våre respektive foreldre ønsker å bidra økonomisk til bryllupsfeiringen. Avtalen har blitt - ikke noe fastsatt budsjett. Min kjære og jeg bidrar med så mye som vi klarer å spare, hans foreldre bidrar så mye de ønsker, og mine foreldre vil ta restregninga. Dette fordi det er min familie som har et personlig forhold til selskapslokalet, som legger en hel del til regninga.

Skrevet

Vi betaler alt selv og forventer ingenting fra våre foreldre. Skulle de derimot tilby seg å betale noe, så sier vi selvfølgelig ja takk til litt hjelp. Men utgangspunktet og det vi forholder oss til i planlegging er at vi selv betaler.

Skrevet
Vi betaler alt selv og forventer ingenting fra våre foreldre. Skulle de derimot tilby seg å betale noe, så sier vi selvfølgelig ja takk til litt hjelp. Men utgangspunktet og det vi forholder oss til i planlegging er at vi selv betaler.

:enig::enig:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...