AnonymBruker Skrevet 26. januar 2012 #1 Skrevet 26. januar 2012 Har en hund på 4 år. Fikk valp for en måneds tid siden, og i starten var valpen litt forsiktig med hunden. Nå går det i ett hele tiden! Utrolig slitsomt. Forsøker å avlede, men det funker bare der og da, og så er det i gang igjen. Lurer også på hva vi kan gjøre med bjeffing. Hunden vår har aldri pleid å bjeffe noe særlig. Valpen vår har drevet med valpebjeffing, men ikke noe mer enn det. Nå begynner hunden å bjeffe hver gang det går forbi noen med hund (hun sitter og ser ut), og hun bjeffer når hun er ute. Da følger jo valpen på og bjeffer hun også. Ser ut som vi får to bjeffehunder. Jeg plystrer dem inn og gir godbit når de kommer. Men når de går ut er det i gang igjen. I tillegg har hunden blitt kjempevaktsom på døra. Når det ringer på klikker hun og bjeffer og bjeffer og gir seg ikke. Jeg får jo nesten ikke holdt dem tilbake så folk får kommet seg inn eller levert pakker på døren. Det er visst ikke så enkelt med to hunder. En hund var jo bare en drøm.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2012 #2 Skrevet 26. januar 2012 Valpen skal tøffe seg og prøve grenser, noe som er helt normalt. Mens den store hunden skal beskytte valpen. Vil tro dette er noe som kommer til å gå over av seg selv
mysticmoo Skrevet 26. januar 2012 #3 Skrevet 26. januar 2012 Det er din jobb å skåne eldste hunden fra valpen. Om valpen blir for slitsom må du fjerne den, ikke gå å vente på at den eldste skal si ifra. Den eldste skal få ha ro hvis den vil det. Håper du tar noen turer med de hver for seg?
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2012 #4 Skrevet 27. januar 2012 Det er din jobb å skåne eldste hunden fra valpen. Om valpen blir for slitsom må du fjerne den, ikke gå å vente på at den eldste skal si ifra. Den eldste skal få ha ro hvis den vil det. Håper du tar noen turer med de hver for seg? Ja, det er det jeg også har tenkt, så jeg har forsøkt å avlede og å leke med valpen. Men den synes alltid det er mye morsommere å leke med hunden. De får tur sammen en gang om dagen, og tur hver for seg en gang om dagen, sånn har det vært fra starten. Men samtidig blir hunden helt fra seg når valpen går ut med kjæresten min, da står hun bare og piper på døra. Jeg har alltid hatt hund og det har alltid gått fint, men nå føler jeg meg helt fersk i gamet. Det er helt annerledes med to. Ingen som vet hvordan man kan trene på det med bjeffing og ringeklokke?
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2012 #5 Skrevet 27. januar 2012 Ja, det er det jeg også har tenkt, så jeg har forsøkt å avlede og å leke med valpen. Men den synes alltid det er mye morsommere å leke med hunden. De får tur sammen en gang om dagen, og tur hver for seg en gang om dagen, sånn har det vært fra starten. Men samtidig blir hunden helt fra seg når valpen går ut med kjæresten min, da står hun bare og piper på døra. Jeg har alltid hatt hund og det har alltid gått fint, men nå føler jeg meg helt fersk i gamet. Det er helt annerledes med to. Ingen som vet hvordan man kan trene på det med bjeffing og ringeklokke? Vi hadde et også problem med at hunden våres bjeffet mye, vi prøvde alle metoder for å få dette til å slutte, men uten hell..til slutt så kjøpte vi en flaske med "pet correct" (les mer om den her: http://www.zoomiljo.no/?NO/Nyheter/Pet%20Corrector.aspx), og det funket! Men det er ikke en spray som du skal misbruke eller bruke for ofte, bruk den heller ikke direkte i ansiktet til hunden:) Nå bjeffer hunden nesten ikke, og vi slipper å sitte med hodepine hele dagen ...
mysticmoo Skrevet 27. januar 2012 #6 Skrevet 27. januar 2012 (endret) Ja, det er det jeg også har tenkt, så jeg har forsøkt å avlede og å leke med valpen. Men den synes alltid det er mye morsommere å leke med hunden. De får tur sammen en gang om dagen, og tur hver for seg en gang om dagen, sånn har det vært fra starten. Men samtidig blir hunden helt fra seg når valpen går ut med kjæresten min, da står hun bare og piper på døra. Jeg har alltid hatt hund og det har alltid gått fint, men nå føler jeg meg helt fersk i gamet. Det er helt annerledes med to. Ingen som vet hvordan man kan trene på det med bjeffing og ringeklokke? Høres bra ut Du må nok bare gjenta og gjenta, fjerne valpen hver gang den blir litt over the top. være konsekvent. Ang bjeffing anbefaler jeg ikke aversjonsmetoder som spruthalsbånd osv. Det kan fint trenes på, men kan ta litt tid. F.eks allier deg med noen som kan hjelpe til og ringe på. ring på - hund bjeffer, døra åpnes ikke før hunden er stille. Det kan jo ta evigheter, så her må tålmodighet til. Eller ringeklokke = hunden må gå på plassen sin, legge seg, sitte pent etc før døra åpnes. Jeg har en bjeffer selv. han har en meget solid dekk-kommando som jeg bruker når han setter igang. Funker veldig bra. Det er liksom ikke det samme å ligge å bjeffe Ikke alle klarer å utføre en kommando samtidig som de bjeffer, nemlig. La til: Han liker også å ligge i vinduet, bjeffer ikke når folk går forbi, men hvis de stopper utenfor porten, for å prate med noen e.l, da starter han. Da må han faktisk bare gå ned og da stopper han å bjeffe. Samme om han skulle finne på å bjeffe når de slippes ut for en rask tissetur i hagen (gjør det rett etter jobb før vi går tur) - rett inn om noen bjeffer. Har minsket bjeffenivået veldig her. Endret 27. januar 2012 av mysticmoo
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2012 #7 Skrevet 28. januar 2012 Sånn flaske vil jeg ikke prøve nei. Vi trener positivt, så da blir det nok dumt å blande inn straffemetoder. Men vi får høre om svigers vil ringe på litt hos oss. Tror jeg skal prøve det at de må gå på plassen sin før vi åpner. Er bare så vanskelig å trene med to på en gang, den ene tror den får kommando når den andre får det osv.. Blir helt tullete i hodet noen ganger. Men høres ut som du hadde noen gode tips, så vi skal prøve dem. Takker 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2012 #9 Skrevet 28. januar 2012 Skjønner at mange ikke vil bruke slike flasker ja Vi hadde heldigvis hell med den, da hunden ikke ble skremt av den, men den negative handlingen hans ble avbrutt. Har hatt to hunder før som vi har trent vekk bjeffing uten slik flaske..men, på denne hunden så var det ingenting som fungerte, selv om vi trente og trente og brukte alle treningsmetoder vi fannt..men, håper det funker for deg, lykke til
lillejenta1 Skrevet 30. januar 2012 #10 Skrevet 30. januar 2012 Ang trening for å avvenne bjeffing ved ringeklokke. Få noen til å ringe på mens du står inne med hundene dine. Bjeffer de legger du inn ett NEI og med en gang de stopper å bjeffe roser du de i form av godbiter. Tren med en og en hund i førsten og etterhvert med begge to. gjenta dette OFTE Lykke til med ny valp i huset:) Er mye jobb med to hehe merket det selv jeg fra å gå fra 1 til 2 men vi skaffet oss valp når den andre fremdeles var valp og det fungerte veldig bra:) Husk å gå mye turer med de slik at du får ut mye energi
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå