Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har du erfaringer med å ta studie på nett og gjøre alt hjemme?

Jeg studerer til en bachelorgrad der all læring går gjennom å lese bøkene egentlig. Jeg begynte å droppe forelesningene pga angst, og sliter med å komme meg tilbake på skolen. får klaus av de små klasserommene og trives så absolutt ikke på skolen. jeg er nå på siste semester av studie.

jeg tenker på å bare gjøre dette hjemme heller, jeg er strukturert, har kuttet ut masse vakter på jobb, jobber nå for det meste i helgene.

har du erfaringer med dette?

Endret av retroxx
Videoannonse
Annonse
Gjest Offensive Pie
Skrevet

Min kjære leste bare hjemme når han gikk psykologi årsstudium, og kom inn på profesjonsstudiet basert på karakterer (det krever snitt på A). SÅ det kan gjøres :)

Skrevet

Jeg har tatt både grunnfag og en bachelor gjennom "selvstudium" uten å følge forelesning. Fikk helt greie karakterer, så det skal nok ikke være noe problem. Det er bare å være litt disiplinert og det virker det jo som du er :) Et stort pluss er det jo om du har tilgang på fronter eller lignende.

Lykke til!

Skrevet

Kommer helt an på studiet og hvordan en lærer best selv. Mange har utbytte av å få de overordnede linjene servert på forelesninger for så å lese selv (kun forelesninger er veldig ofte ikke nok uansett), mens andre syntes man sløser mye tid på forelesninger fordi de har evne til å gå gjennom materialet på en raskere og bedre måte selv. Men det krever jo da mer struktur av en selv fordi man ikke lenger får dette på forelesninger, rent faglig sett.

Uansett vil jeg nok si det er viktig å få tak i en del foiler selv om man ikke går selv, fordi det som blir gjennomgått på forelesninger ofte har en tendens til å bli eksamensrelevant.

Men jeg ville nok gått på en og annen forelesning uansett pga. det sosiale og at man kanske utveksler litt erfaringer, så jeg ville forsøkt å jobbe med det, om nødvendig sammen med en psykolog.

• Liker 2
Skrevet (endret)

For min del så lærer jeg best av å gå på forelesninger fremfor å lese selv, enkelt og greit fordi jeg ikke har en så sterk selvdisiplin. Av og til blir det engasjerende diskusjoner og refleksjoner på forelesningene som får deg til å tenke og forstå litt dypere enn du ville gjort om du satt å studerte alene.

Endret av Tøffel
  • Liker 4
Gjest Nenya82
Skrevet

Ja,som andre sier så kommer det an på studiet,men jeg går på et sånt typisk "lesefag" selv.Prøver å komme meg på forelesninger,men hvis jeg syns jeg får lite ut av dem,er ikke alle forelesere som er like flinke for å si det sånn,da leser jeg rett og slett hjemme.Føler også med i fronter der de som regel legger ut informasjon og forelesningene.

Jeg mener at det er fullt mulig jeg :)

Skrevet

Jeg tok en bachelor i samfunnsvitenskapelige fag, og var vel knapt på noen forelesninger. Jeg synes det var bortkastet, siden de sa så mye urelevant, i tillegg til at jeg leser best selv. Endte opp med C som gjennomsnittskarakter. Tror ikke det skal være noe problem å droppe forelesninger i slike fag, men det er vel verre om det er mer realfag?

Skrevet

Det kan nok gå veldig bra hvis du er disiplinert. Men jeg ville ikke droppet ut, rett og slett fordi du sier det er pga. angst. Jeg tror ikke det er bra å unngå alle angstfremkallende situasjoner. Men kanskje du bør gjøre eksponeringsterapi i samarbeid med en psykolog=

• Liker 2
Skrevet

Det kan nok gå veldig bra hvis du er disiplinert. Men jeg ville ikke droppet ut, rett og slett fordi du sier det er pga. angst. Jeg tror ikke det er bra å unngå alle angstfremkallende situasjoner. Men kanskje du bør gjøre eksponeringsterapi i samarbeid med en psykolog=

Enig! Det å unngå forelesninger føles kanskje trygt og behagelig akkurat nå, men det du egentlig gjør er å forskyve problemet til et senere tidspunkt. Hva skjer når du skal ha eksamen i eksamenslokalet sammen med de andre? Og hvis du klarer å fullføre hjemmestudiet, hvordan skal du takle angsten når du kommer ut i arbeidslivet?

Det er ikke meningen å være kjip mot deg, men det kan absolutt være en idé å få profesjonell hjelp til å klare å gå på forelesninger i stedet for å flykte fra problemene. Dersom det ikke lengre er noe problem for deg å gå på forelesninger, men du likevel ikke får noe læringsutbytte, er det helt greit å fokusere på selvstudier istedenfor :)

• Liker 1
Skrevet

Går egentlig kun på forelesning p.g.a. det sosiale og for eksamenstips. Får også oppgitt anbefalte oppgaver, så man vet hva man bør fokusere på.

Får ellers særdeles lite ut av forelesning kontra lese selv, men det går på personlige preferanser.

Skrevet

Jeg vet om flere forelesere som har konstruert eksamensspørsmål på bakgrunn av diskusjoner i klassen, og hvis man da ikke har vært med i den forelesningen, får man et stort problem om dette spørsmålet dukker opp på eksamen. Nå skal det sies at dette skjer oftere på master enn på bachelor, og det var også noen få fag jeg droppet forelesningen helt på på bacheloren, da foreleserene var eksremt kjedelig og dårlige. Uansett, det hvertfall alltid greit å få med seg siste forelesningstime når det er oppsummring.

• Liker 1
Gjest Solsmil
Skrevet

selv leser jeg veldig mye selv, men jeg er også på forelesningene. Jeg lærer best av å lese selv, men skal ikke nekte for at jeg har litt utbytte av forelesningene i tillegg. Jeg ville ikke latt være forelesningene for å si det sånn, men jeg skal innrømme at det har fristet meg noen ganger. Hvis jeg er hjemme hele dagen, får jeg lest i minst åtte timer. Har jeg dager med forelesninger, der jeg har en eller to forelesninger, så går hele dagen på det liksom. Føler jeg får gjort mere hjemme, så jeg vet egentlig ikke hva som er lurest.

Skrevet

jeg studerer på nett med de beste;)) elsker det! vil aldri gå fysisk på skole... og sist gang jeg fikk eksamenskarakteren var det en A! det er årsstudie!:)

Gjest Solsmil
Skrevet (endret)

Jeg må bare føye til at jeg hadde faktisk exfac forrige semester, og det var så sinnsykt kjedelig at jeg dro på kun en forelesning. Nå er jo ikke det det vanskeligste faget, men leste litt hjemme nå og da, i tillegg til før eksamen. Og fikk faktisk B, så det går ann. Men ofte kan det jo være lettere å forstå ting også hvis en foreleser sier det, og jeg synes ihvertfall det er greit med litt variasjon i måten å lære på, selv om jeg liker best å lese. Men det går nok bra å bare lese på egenhånd så lenge du er strukturert, og holder deg til en plan slik at du vet at du ikke ligger bak.

Endret av Solsmil
Gjest Badabing
Skrevet

Det kan helt klart gå fint om man jobber hardt og er strukturert. Samtidig er veldig mange forelesere flinke til å fortelle hva som ikke er så viktig og hva man absolutt må kunne, så det kan spare en for litt lesing ;)

Skrevet

I utgangspunktet anbefaler jeg å gå på forelesningene, siden foreleser ofte kommer med gode innspill og nye vinklinger til pensum. Men det er ikke nødvendig for alle. Selv droppet jeg alle forelesninger et semester, rett og slett fordi foreleserne var dårligere, og jeg fikk mer ut av å bruke tiden på å lese. Legger foreleserne dine noe ut på nettet? Mange legger ut powerpointene sine, og kanskje noen andre notater, som kan være til stor hjelp for å trekke ut det viktigste av pensum.

Skrevet

Det kommer veldig an på hva slags fag du tar, og hva slags forelesere du har. Med et typisk lesefag, går det greit hvis du har litt selvdisiplin. Men med flinke forelesere vil du nok få mer ut av å gjøre begge deler. Jeg er i alle fall veldig glad i forelesere som spør litt spørsmål/spør om hva studentene tror/tenker/mener i løpet av forelesningen. Hvis foreleseren bare leser opp fra en power-point, kan man jo like gjerne bli hjemme...

Skrevet

For meg varierer det fra fag til fag. Jeg går alltid på den første forelesningene for å danne meg ett inntrykk av hvor mye jeg vil lære der kontra lese alene. Som oftest ender jeg opp med å være der men det gjenspeiles ofte ikke i karakteren. I fjor hadde jeg ett fag hvor jeg ikke var på en eneste forelesning og jeg brukte kanskje ti timer i forkant av eksamen på å løse gamle oppgaver. Fikk en B og må si jeg var fornøyd med det. I et annet fag leste jeg alt pensum uke for uke, var på alle forelesningene, noterte osv. Startet eksamensforberedelsene i påskeferien og klarte bare så vidt å karre meg til en C.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...