Gå til innhold

"Lette" fag som privatist

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Går det an å bare ta labkurset(forsøkene) og resten av teorien selv?(dette gjelder vel fysikk 1 og kjemi 1 også). Hvordan foregår dette og hvor mye koster det? Har hørt at det koster MYE penger, så jeg vet ikke helt om jeg har råd til det... :sjenert:

Tusen takk for at du svarer :)

Du kan lese selv. Det går helt fint om du er selvstendig og flink å strukturere deg. Bare å lese og forstå, og gjøre/regne masse oppgaver, så går det bra.

Bjørknes har en makspris på 67 000 for 1 år, da kan du ta så mange fag du vil, vet ikke med sonans..

Biologi og kjemi er veldig greie fag å ta på egenhånd, men jeg ville tatt labkursene jeg, altså. Det koster vel 2000 for kjemilab og 1000 for biologilab. Fysikklab koster 1000 det også, men jeg ville hatt undervisning i fysikk 1 fordi det var litt tungt, fordi det var så mye å lese...

Læreren jeg hadde på Bjørknes tok frem akkurat det vi skulle kunne, og han sa at så lenge vi lærte akkurat det han gjennomgikk på tavla, ville det veldig bra - fikk jo 6 ;)

Hadde ikke klart fysikk om det ikke var for at jeg hadde undervisning...

Om du bare skal ta fysikk1 koster det vel 8 000 -10 000 et sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan lese selv. Det går helt fint om du er selvstendig og flink å strukturere deg. Bare å lese og forstå, og gjøre/regne masse oppgaver, så går det bra.

Bjørknes har en makspris på 67 000 for 1 år, da kan du ta så mange fag du vil, vet ikke med sonans..

Biologi og kjemi er veldig greie fag å ta på egenhånd, men jeg ville tatt labkursene jeg, altså. Det koster vel 2000 for kjemilab og 1000 for biologilab. Fysikklab koster 1000 det også, men jeg ville hatt undervisning i fysikk 1 fordi det var litt tungt, fordi det var så mye å lese...

Læreren jeg hadde på Bjørknes tok frem akkurat det vi skulle kunne, og han sa at så lenge vi lærte akkurat det han gjennomgikk på tavla, ville det veldig bra - fikk jo 6 ;)

Hadde ikke klart fysikk om det ikke var for at jeg hadde undervisning...

Om du bare skal ta fysikk1 koster det vel 8 000 -10 000 et sted?

Jeg kunne tenkt å ta labkurset i biologi 1 altså, hvis det ikke koster mer enn 1000 kr. Er dette på bjørknes eller sonans? Hvordan foregår labkurset, når tar man det, er det bare et par timer/dager?.. Er det slik at de gjennomgår alle forsøkene det er spurt etter i læreplanen på kurset? Så det er garantert at man får et av de forsøkene, slik at det praktiske går bra?

Hvordan foregikk bio 1 eksamen, er det sånn type vide spørsmål eller mer detaljeorientert? Beklager for mange spørsmål her, men det hjelper veldig at du tar deg tid til å svare :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke utflukt, eller hva det heter? Hvor man tar kvikksølvprøver i vann etc?

Eller kanskje tar jeg helt feil? Er hvertfall noen slike turer med Bjørknes. Finnes vell et labkurs hvor det blir spaltet DNA og enzymer fra poteter, løk og biff... Det er vell kanskje maksimalt 4000 for 2x6t.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne tenkt å ta labkurset i biologi 1 altså, hvis det ikke koster mer enn 1000 kr. Er dette på bjørknes eller sonans? Hvordan foregår labkurset, når tar man det, er det bare et par timer/dager?.. Er det slik at de gjennomgår alle forsøkene det er spurt etter i læreplanen på kurset? Så det er garantert at man får et av de forsøkene, slik at det praktiske går bra?

Hvordan foregikk bio 1 eksamen, er det sånn type vide spørsmål eller mer detaljeorientert? Beklager for mange spørsmål her, men det hjelper veldig at du tar deg tid til å svare :jepp:

Vi hadde en eksursjonsdag, og vi hadde et labkurs som varte over en helg.

Du kan bare ringe eller stikke innom Bjørknes, så kan de si hva du trenger.

Har ikke gått på sonans, men du kan høre der også om du vil sammenligne priser.

Vil også anbefale deg å ta labkurs i kjemi og fysikk, da dette er veldig lærerikt!

På eksamen fikk jeg to tema og jeg gjorde først et forsøk der jeg tok blodtrykket på sensor mens jeg forklarte hva som skjedde :fnise:

Det ene temaet var å prate om hvordan en cellemembranen var bygd opp, og hvordan ting kom inn og ut av cellemembranen.

Jeg kom også opp i hvordan oksygen ble fraktet rundt i kroppen. Gikk detaljert inn på dette, og pratet i vei.

Så pratet vi om kretsløpet i kroppen og hvordan hjertet fungerte og blodårer og slikt.

Et par ganger stilte eksaminator spørsmål for å hjelpe meg litt når jeg satt fast eller han ville jeg skulle prate mer om noe, på slutten stilte sensor spørsmål som han ville har svar på.

Er ganske greit, og det er viktig at du prater i vei og holder deg til tema, men trekker inn viktige ting.

Så spør de om det er mer de vil vite. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du ute etter poeng, så anbefales alt annet enn realfag. Spesielt matematikk. Puggefag er nok enklest å banke inn for poeng. Puggefag er alt som IKKE inneholder matematikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi hadde en eksursjonsdag, og vi hadde et labkurs som varte over en helg.

Du kan bare ringe eller stikke innom Bjørknes, så kan de si hva du trenger.

Har ikke gått på sonans, men du kan høre der også om du vil sammenligne priser.

Vil også anbefale deg å ta labkurs i kjemi og fysikk, da dette er veldig lærerikt!

På eksamen fikk jeg to tema og jeg gjorde først et forsøk der jeg tok blodtrykket på sensor mens jeg forklarte hva som skjedde :fnise:

Det ene temaet var å prate om hvordan en cellemembranen var bygd opp, og hvordan ting kom inn og ut av cellemembranen.

Jeg kom også opp i hvordan oksygen ble fraktet rundt i kroppen. Gikk detaljert inn på dette, og pratet i vei.

Så pratet vi om kretsløpet i kroppen og hvordan hjertet fungerte og blodårer og slikt.

Et par ganger stilte eksaminator spørsmål for å hjelpe meg litt når jeg satt fast eller han ville jeg skulle prate mer om noe, på slutten stilte sensor spørsmål som han ville har svar på.

Er ganske greit, og det er viktig at du prater i vei og holder deg til tema, men trekker inn viktige ting.

Så spør de om det er mer de vil vite. :)

Takk for et fyldig svar! :) Jeg har sjekket priser hos bjørknes og sonans. Biolaben som varer èn dag og dekker de viktigste eksamensøvelsene koster 1500 kr hos sonans, og hos bjørknes koster det 2600 kr. Da tror jeg at jeg tar laben hos sonans. Det er vel slik at de store forsøkene: disseksjon av gris, fisk o.l. ikke kan komme på muntlig eksamen da det er for lite tid? Vet du noe om det? :) Angående den systematikken i biologiboka, må jeg kunne alle detaljer der, altså kunne klassifisere det meste av organismer/planter?

Kjemi har jeg ikke behov for å ta opp, og fysikk skal jeg tenke på.

Eksamen høres greit ut ut fra det du beskriver. Håper også jeg får om hjertet/menneskekroppen da jeg følger jeg kan mer om det enn om planter. :fnise:

Uansett takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...