AnonymBruker Skrevet 26. januar 2012 #1 Del Skrevet 26. januar 2012 Hei! Jeg trenger å få høyere snitt og vil derfor ta noen "lette" fag på videregåendenivå som det er mulig å få 6 i. Hvilke fag anser dere som "lette" å få seks i? Jeg er veldig motivert og vil selvfølgelig jobbe med det. Jeg har tenkt litt på "Psykologi 1", men vet ikke noe om hvordan dette faget er. Hvor mange timers fag er det, har noen tatt det som privatist og er det greit å komme gjennom i løpet av et halvt år og få 6? Jeg ser for meg at det er et typisk lesefag(puggefag?) og jeg er flink til å resonnere meg fram og tenke og slik. Er det noen andre fag dere kan tipse om? Jeg håper virkelig på tips her, sitter litt fast på om jeg skal ta det eller ikka/hva jeg bør ta Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jarnia Skrevet 26. januar 2012 #2 Del Skrevet 26. januar 2012 Samfunssfag, biologi 1, og historie 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perelandra Skrevet 26. januar 2012 #3 Del Skrevet 26. januar 2012 Engelsk Du må riktignok ta både muntlig og skriftlig, men behersker du det engelske språket godt allerede, er dette er greit fag som ikke krever ekstra pugging. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emas Skrevet 26. januar 2012 #4 Del Skrevet 26. januar 2012 Religion og geografi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2012 #5 Del Skrevet 26. januar 2012 Samfunssfag, biologi 1, og historie Har faktisk tenkt litt på biologi 1! Men hvordan gjør man det om man leser på egenhånd og ikke har utført forsøkene? Den praktiske delen skremmer meg litt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2012 #6 Del Skrevet 26. januar 2012 Jeg har tatt psykologi 1 som privatist, det var under reform 94 da, faget er kanskje noe forandret etter kunnskapsløftet. Jeg la ikke ned noe særlig innsats i det faget, måtte bare ha et valgfag, så da falt valget på psykologi.. Lese pensumboka og skrev litt notater, fikk 5 på eksamen som var muntlig. Jeg var fornøyd med det, legger du ned litt mer innsats så er det sikkert ikke noe problem å få 6. Samfunnsfag er vel også et fag som er greit å lese på egenhånd. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mangomadness Skrevet 26. januar 2012 #7 Del Skrevet 26. januar 2012 De fagene jeg syntes var lettest på vgs og fikk 6 i: Samfunnsfag Geografi Biologi 1 RLE Norsk muntlig Gym (og du som privatist trenger jo ikke ha noe praktisk gym heller, kun en teoretisk prøve) IT 1 (klarer du å lese en oppskrift, så klarer du dette faget ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2012 #8 Del Skrevet 26. januar 2012 Jeg har tatt psykologi 1 som privatist, det var under reform 94 da, faget er kanskje noe forandret etter kunnskapsløftet. Jeg la ikke ned noe særlig innsats i det faget, måtte bare ha et valgfag, så da falt valget på psykologi.. Lese pensumboka og skrev litt notater, fikk 5 på eksamen som var muntlig. Jeg var fornøyd med det, legger du ned litt mer innsats så er det sikkert ikke noe problem å få 6. Samfunnsfag er vel også et fag som er greit å lese på egenhånd. Takk for svar! Finner veldig lite informasjon om dette, så fint å høre det fra noen med erfaring. Jeg har sett på kunnskapsmålene, og de ser ganske greie ut. Men hvordan foregikk eksamen? Hva slags oppgave fikk du, og var det slik at du sto der og holdt et foredrag, eller spør liksom sensoren spørsmål underveis og "driver deg videre"? Er det mest sånne "tenke-spørsmål" man blir stilt? Jeg må få 6, utrolig kjipt for meg å få 5 da det ikke vil hjelpe snittet. Tusen takk om du svarer. Trenger alle tips jeg kan få Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2012 #9 Del Skrevet 26. januar 2012 Takk for svar! Finner veldig lite informasjon om dette, så fint å høre det fra noen med erfaring. Jeg har sett på kunnskapsmålene, og de ser ganske greie ut. Men hvordan foregikk eksamen? Hva slags oppgave fikk du, og var det slik at du sto der og holdt et foredrag, eller spør liksom sensoren spørsmål underveis og "driver deg videre"? Er det mest sånne "tenke-spørsmål" man blir stilt? Jeg må få 6, utrolig kjipt for meg å få 5 da det ikke vil hjelpe snittet. Tusen takk om du svarer. Trenger alle tips jeg kan få Det er 4 år siden jeg hadde eksamen så jeg husker ikke helt.. Men jeg fikk et ark der det stod en oppgave, som jeg skulle forklare, det var noe med psykoanalyse og freud. Også var det endel faguttrykk som jeg skulle forklare. Jeg fikk oppgaven 20 minutt før eksamen, og fikk skrive et ark med notater som jeg kunne ha med inn på eksamen, så det var jo igrunn ganske greit. Det var sånn at jeg holdt foredrag ja, sensor spurte ikke om noe tror jeg.. Så for meg så var det ett hovedspørsmål, tror det var "forklar psykoanalyse" eller noe i den retning.. Pluss forklaring av faguttrykk.. Nå skal det sies at jeg tror ikke de brukte så mye tid på å være kreative og lage eksamen da, sikkert derfor jeg fikk spørsmål om faguttrykk. Fordi jeg var den eneste som hadde eksamen i det faget. Ingen av de som gikk ordinært på vgs hadde det faget som valgfag, og jeg var den eneste privatisten som hadde det, så de la vel ikke så mye arbeid i å lage oppgaven.. Håper det var litt til hjelp, er somsagt noen år siden jeg hadde eksamen så jeg husker ikke helt oppgaven. Men jeg tror et godt tips til deg er å reflektere litt med egne synspunkter om du skjønner. Jeg brukte bare pensum og forklarte ikke noe mer rundt det for jeg hadde ikke ambisjoner om noen høy karakter. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2012 #10 Del Skrevet 26. januar 2012 Jeg ville tatt 1T, naturfag, samfunnsfag, biologi 1, kjemi 1, fysikk 1. De har jeg fått 6 i. Syns engelsk, norsk og historie er tyngre fag .. for meg iallfall, men har klart å karre meg til en 5. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Awzm me Skrevet 26. januar 2012 #11 Del Skrevet 26. januar 2012 Sosiologi, kommunikasjon og kultur(om dere har det), historie og filosofi. Har hørt psykologi er vanskelig, men kommer veldig an på hva slags lærer det er der Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2012 #12 Del Skrevet 26. januar 2012 Jeg ville tatt 1T, naturfag, samfunnsfag, biologi 1, kjemi 1, fysikk 1. De har jeg fått 6 i. Syns engelsk, norsk og historie er tyngre fag .. for meg iallfall, men har klart å karre meg til en 5. Når du tok biologi 1, hvordan var forsøket da? Var den praktiske delen vanskelig? teorien i seg selv er relativ grei, men hvordan være sikker på det praktiske? takker for svar! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kubrak Skrevet 26. januar 2012 #13 Del Skrevet 26. januar 2012 Hei! Jeg trenger å få høyere snitt og vil derfor ta noen "lette" fag på videregåendenivå som det er mulig å få 6 i. Hvilke fag anser dere som "lette" å få seks i? Jeg er veldig motivert og vil selvfølgelig jobbe med det. Jeg har tenkt litt på "Psykologi 1", men vet ikke noe om hvordan dette faget er. Hvor mange timers fag er det, har noen tatt det som privatist og er det greit å komme gjennom i løpet av et halvt år og få 6? Jeg ser for meg at det er et typisk lesefag(puggefag?) og jeg er flink til å resonnere meg fram og tenke og slik. Er det noen andre fag dere kan tipse om? Jeg håper virkelig på tips her, sitter litt fast på om jeg skal ta det eller ikka/hva jeg bør ta IT1 og TFX er de letteste fagene noensinne, det var ingen i mine klasser i disse fagene som gjorde det dårlig, toppkarakterene florerte i IT1. I tillegg gir de ekstra studiepoeng (dvs at en 5-er i feks IT1 tilsvarer en 6-er i psykologi). TFX er bare et 3-timers fag, husker jeg rett, så vet ikke om du kan ta det opp? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rivera Skrevet 26. januar 2012 #14 Del Skrevet 26. januar 2012 Sosialkunnskap (VG3) er et fag jeg synes er utrolig lett og spennende. Vi har bl.annet jobbet med spiseforstyrrelser, samliv, kriser (livskriser, hvordan folk reagerer på å bli utsatt for kriser osv), menneskerettigheter, velferdsstat, alderdom og rus/kriminalitet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2012 #15 Del Skrevet 26. januar 2012 Sosialkunnskap (VG3) er et fag jeg synes er utrolig lett og spennende. Vi har bl.annet jobbet med spiseforstyrrelser, samliv, kriser (livskriser, hvordan folk reagerer på å bli utsatt for kriser osv), menneskerettigheter, velferdsstat, alderdom og rus/kriminalitet Det er litt som psykologi 1 da? Kunnskapsmålene i det har også en del om kriser, sosiale livet osv? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2012 #16 Del Skrevet 26. januar 2012 Det er litt som psykologi 1 da? Kunnskapsmålene i det har også en del om kriser, sosiale livet osv? http://www.udir.no/Lareplaner/Grep/Modul/?gmid=0&gmi=151284&v=5&s=2&kmsid=151340 kunnskapsmålene i psykologi 1, som jeg henviste til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rivera Skrevet 26. januar 2012 #17 Del Skrevet 26. januar 2012 Det er litt som psykologi 1 da? Kunnskapsmålene i det har også en del om kriser, sosiale livet osv? Det er litt psykologi i faget (litt snakk om freud, maslow og noen andre), men jeg vet ikke om det kan sammenlignes med psykologi 1 eller ikke. Men jeg fant dette: http://www.udir.no/Lareplaner/Grep/Modul/?gmid=0&gmi=21227&v=5&s=2&kmsid=21339 Jeg anbefaler i hvert fall faget. I tillegg er det lett å trekke inn ting du selv har opplevd eller hørt om og slikt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2012 #18 Del Skrevet 26. januar 2012 Når du tok biologi 1, hvordan var forsøket da? Var den praktiske delen vanskelig? teorien i seg selv er relativ grei, men hvordan være sikker på det praktiske? takker for svar! Så lenge du har lest, er det lett. Selv gikk jeg på bjørknes Den praktiske delen er også lett, men du må nesten ha vært med på labkurs i biologi 1 først ... Husker vi hadde om planter, hvordan en blomst er bygd opp, og vi måtte på et snitt av en blomst i et forstørrelsesglass og forklare det. Og vi hadde om osmose - måtte legge tynne potetstrimler med skall i forskjellige løsninger, som vanlig vann, fysologisk saltvann, saltet vann og veldig saltet vann. så måtte vi forklare hva som skjedde i hver løsning med potetstrimlen. Så måtte vi ta blodtrykket og forklare hva som skjedde. Så måtte vi dissekrere en gris og en fisk og forklare om de indre organer, men det var kun på laben, vi hadde ikke om det på selve eksamen, da det blir grisete og tar tid.. Husker ikke mer i farten ... men forsøkene er veldig lette, men da må du bli med på labkurs. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2012 #19 Del Skrevet 26. januar 2012 Så lenge du har lest, er det lett. Selv gikk jeg på bjørknes Den praktiske delen er også lett, men du må nesten ha vært med på labkurs i biologi 1 først ... Husker vi hadde om planter, hvordan en blomst er bygd opp, og vi måtte på et snitt av en blomst i et forstørrelsesglass og forklare det. Og vi hadde om osmose - måtte legge tynne potetstrimler med skall i forskjellige løsninger, som vanlig vann, fysologisk saltvann, saltet vann og veldig saltet vann. så måtte vi forklare hva som skjedde i hver løsning med potetstrimlen. Så måtte vi ta blodtrykket og forklare hva som skjedde. Så måtte vi dissekrere en gris og en fisk og forklare om de indre organer, men det var kun på laben, vi hadde ikke om det på selve eksamen, da det blir grisete og tar tid.. Husker ikke mer i farten ... men forsøkene er veldig lette, men da må du bli med på labkurs. Går det an å bare ta labkurset(forsøkene) og resten av teorien selv?(dette gjelder vel fysikk 1 og kjemi 1 også). Hvordan foregår dette og hvor mye koster det? Har hørt at det koster MYE penger, så jeg vet ikke helt om jeg har råd til det... Tusen takk for at du svarer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jarnia Skrevet 26. januar 2012 #20 Del Skrevet 26. januar 2012 Husker på biologi 1, var når jeg skulle studere en plante gjennom et mikroskop. Gikk helt greit. Du trenger ikke å pugge noen øvelser, bare pugg alt du kan, så kommer øvelsene automatisk. De vil igrunnen kun ha svar som står i boken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå