AnonymBruker Skrevet 26. januar 2012 #1 Skrevet 26. januar 2012 Har en pannekake oppskrift som er som dette: 125gram hvetemel 2 egg 2,5 dl melk. Er ikke så glad i hvetemel jeg, det blåser meg opp og gjør meg uvel, hva kan jeg bruke i stede for?
Merlion Skrevet 26. januar 2012 #2 Skrevet 26. januar 2012 Kan erstatte noe av hvetemelet med havremel. Bare havremel gjør at pannekakene lett faller fra hverandre, så bør være litt hvetemel som binder røren sammen.
Brunhilde Skrevet 26. januar 2012 #3 Skrevet 26. januar 2012 Kanskje du kan prøve med fibramel og bokhvete? Pannekaker laget av bokhvete holder godt sammen, og fibra er finmalt, men har allikevel mye mer fiber enn finmalt hvete.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2012 #4 Skrevet 26. januar 2012 Hvor kjøper jeg fibramel og bokhvete? Har tidligere lett på spar og rimi, men der står det bare 1 eller 2 meltyper, og resten av hylla bugner over av ferdige melblandinger du kan lage muffins, kaker, cookies, og annet av..
Brunhilde Skrevet 26. januar 2012 #5 Skrevet 26. januar 2012 Bokhveter kjøper jeg på helsekosten. Fibra fra Møllerens har de på Rema1000, på Meny får man samme melet fra Regal, da heter det "Fullkorn Hvetemel" og ser slik ut.
Lykkelitenen Skrevet 26. januar 2012 #6 Skrevet 26. januar 2012 Fibrapannekaker er veldig godt, jeg bruker nesten kun fibramel og er veldig fornøyd. Pannekaker er også godt med litt havregryn i
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2012 #7 Skrevet 26. januar 2012 Bokhveter kjøper jeg på helsekosten. Fibra fra Møllerens har de på Rema1000, på Meny får man samme melet fra Regal, da heter det "Fullkorn Hvetemel" og ser slik ut. Fibrapannekaker er veldig godt, jeg bruker nesten kun fibramel og er veldig fornøyd. Pannekaker er også godt med litt havregryn i Ååååja, tusen takk Har du lykkeliten en oppskrit på pannekaker med fibramel, eller erstatter jeg bare hvetemel med fibramel?
Brunhilde Skrevet 26. januar 2012 #8 Skrevet 26. januar 2012 Du erstatter bare med Fibramel. Fargen blir litt mørkere, men smaken kjempegod!
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2012 #9 Skrevet 26. januar 2012 TUSEN takk, nå skal jeg på butikken, tror de har fullkorn hvetemel her ute i gokk i allefall :D
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2012 #11 Skrevet 26. januar 2012 De hadde hverken fullkorn hvetemel eller fibramel, skuffa... får se i byen en av dagene.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2012 #12 Skrevet 26. januar 2012 Jeg bruker speltmel Er speltmel like bra og sunt som fullkorn hvetemel og fibramel, og er det bare å erstatte hvetemelet med speltmelet og?
Lykkelitenen Skrevet 26. januar 2012 #13 Skrevet 26. januar 2012 Det er ikke korsnalget som har noe å si, men grovheten Dvs hva av kornet som brukes i melet. Spelt er ikke renget for å være så mye sunnere enn annet mel, forskjellene i mineraler og vitaminer er ikke så store og det viser seg å være svært ugjevne resultater når man måler næringsstoffene i spelt (selv om produsentene så klart reklamerer for noe annet). Men uansett hilket kornslag du velger, velg grovt!
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2012 #14 Skrevet 26. januar 2012 Uff, dette er flaut, men kan noen anbefale meg grove kornsorter? Jeg spiser vanligvis ikke så mye kornprodukter, men jeg liker pannekaker en gang i blant. Skulle gjerne hatt et fint grovt mel til det..
Kladd Skrevet 26. januar 2012 #15 Skrevet 26. januar 2012 Jeg bruker bare å bytte ut ca halvparten av det siktede hvetemelet med litt havregryn, og hva enn annet jeg har i skapet (sammalt rug eller hvete feks.). Noen ganger har jeg oppi kli også. Du kan godt velge fint mel (da ryr de ikke så lett fra hverandre), men det må være sammalt om du ønsker pannekakene sunnere.
Kladd Skrevet 26. januar 2012 #16 Skrevet 26. januar 2012 Uff, dette er flaut, men kan noen anbefale meg grove kornsorter? Jeg spiser vanligvis ikke så mye kornprodukter, men jeg liker pannekaker en gang i blant. Skulle gjerne hatt et fint grovt mel til det.. Som sagt, det finnes ikke "grove kornsorter". Du må bare passe på at melet er sammalt, ikke siktet. se her: http://www.brodogkorn.no/fakta/mel/ Selv liker jeg rug, men bruker også en del byggmel.
Lykkelitenen Skrevet 26. januar 2012 #17 Skrevet 26. januar 2012 Om du ikke er vant til å bruke så mye grovt mel anbefales fortsatt fibra Det er mel som er malt på hele kornet, så du får med alt det gode fra kornet -> Høyere fiberinnhold, mer jern, mer b-vitamin ovs osv. Men i motsetning til grovere malt korn er det finere i konsistensen, så opplevelsen ved tygging og baking er det samme. SOm sagt, jeg bruker dette til alt, inkludert hvit saus (Som da blir mer grålig, men som smaker like godt). Havregryn er også godt, gjerne kruskakli i samme slengen!
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2012 #18 Skrevet 26. januar 2012 Ah, ok, takk for forklaringer og inn med teskje leksjoner, jeg trenger det Skal notere meg noen navn, og heller dra på butikken i morgen. NOE må de jo ha her.. Nå må dere tro jeg er idiot, men kan dere si hvilken av meltypene i linken jeg bør satse på? De hadde flere forskjellige Regal mel i butikken her jeg bor, men ikke den fullkorn hvete som ble anbefalt.. http://www.regal.no/Produkter/Mel/
Lykkelitenen Skrevet 26. januar 2012 #19 Skrevet 26. januar 2012 Ungå "siktet", så kommer du langt Ellers vil jeg anbefale deg å prøve deg frem, mye av dette har ulike smaker og brukes ofte veldig forskjellig, avhengi av hva du skal lage.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå