Gå til innhold

P-matte - vanskelig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! :)

Jeg lurer på om jeg skal ta noen mattefag som privatist denne våren. Disse karakterene fikk jeg i matte:

Matematikk 1T, Vg1: 6

Matematikk R1, Vg2: 5

Jeg har hørt at det finnes matematikk 1P, 2P, 2T(?) osv, hvilke andre sånne "enkle" mattefag finnes? Hvilke former for p-matte finnes? Jeg har hørt at p-matte er veldig enkelt og tenkte og ta dette - bør jeg som fikk 6 i matte 1T klare å få en 6'er i p-matte? Noen som har hatt p-matte her og kan si noe om vanskelighetsgraden av faget, hvis man tar det som privatist? Har tenkt å lese det på egenhånd, og klarte t-matte ganske greit og vil gjerne få en 6er i dette også. Må man ta det både skriftlig og muntlig?

Forresten: Jeg har prøvd å lete etter informasjon om hvilke fag man kan ta som privatist, fag fra videregående nivå, men finner ikke dette. Vet dere et sted jeg kan finne informasjon om dette? Jeg må få høyere poengsum og har lyst å ta noen nye, enkle fag som privatist som det er relativt greit å få en 6'er i - har dere noen erfaring/tips til hvilke fag jeg kan ta?

Håper på et raskt svar, da dette haster

Takk på forhånd! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom du allerede har tatt R1 kan du vel kun ta R2? De enkle fagene over 2 år tilsvarer R1 som du allerede er ferdig meg.

Endret av Chelmon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du allerede har tatt R1 kan du vel kun ta R2? De enkle fagene over 2 år tilsvarer R1 som du allerede er ferdig meg.

Joda, men R2 er mye mer jobb enn p-matte tenkte jeg. Jeg tror jeg har misforstått noe nå, er det sånn at man kun kan ha t-matte eller p-matte på kortet? Jeg tenkte å ta p-matten som et tilleggsfag, går ikke det an? Slik at kun den karakteren kommer på kortet, i tillegg til de karakterene jeg har fra før?

Poenget er at hvis jeg også tar p-matte(tenkte kun 1p i første omgang), vil ikke da en ekstra karakter bli lagt til på kortet? Og hvis den er 6, forhøyer det snittet mitt. Har jeg misforstått dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei du kan ikke velge praktisk matematikk etter at du har fullført realfags matematikken, praktisk matematikk er for de som vil bli ferdige på VG2.

Dersom man kunne tatt "alle" matematikkfagene, ville nok de som tar R1 og R2 ta S1, S2 og P matematikk også :sjenert:

Her er en tråd fra tidligere som forklarer litt mer:

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=497921

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde at P-Matte var fordi som ikke var så flink. Jeg tok p-matte fordi jeg ikke er flink i matte i det hele tatt. Hvorfor vil du ha P-Matte hvis du har R1? Jeg kan ikke tenke meg at P-matte gir deg noen andre kvalifikasjoner eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg har hørt/sett er P-matte latterlig lett.

Men TS, naturlig nok så er det slik at:

Matematikk S (for samfunnsfag) og R (for realfag)

Det er ikke anledning til å kombinere programfag matematikk S1 med programfag

matematikk R2 eller matematikk R1 med matematikk S2. Det er heller ikke anledning

til å føre både matematikk S og matematikk R på samme vitnemål

(her)

... så det å ta både R- og S- og P-matte er ikke noe å tenke på engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg trodde at P-Matte var fordi som ikke var så flink. Jeg tok p-matte fordi jeg ikke er flink i matte i det hele tatt. Hvorfor vil du ha P-Matte hvis du har R1? Jeg kan ikke tenke meg at P-matte gir deg noen andre kvalifikasjoner eller noe.

Det er ikke bare for de som ikke er flinke, sånn at det er sagt. Det er også for de som ikke har interesse for matte videre, eller de har valgt linjer der man ikke trenger annet enn P-matte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...