AnonymBruker Skrevet 26. januar 2012 #1 Skrevet 26. januar 2012 Jeg har aldri vært i bryllup og skal selv gifte meg sommeren 2013. Etter mye om og men har jeg gått med på å ha vielse i kirken (samboer synes dette var veldig viktig) Nå har jeg en del spørsmål ang. kirkebryllup som jeg håper noen kan svare meg på - Er det vanlig å ha en sang når man går opp til alters og en når man går ut av kirken? - Jeg ønsker minst mulig fokus på gud og mest mulig fokus på kjærligheten mellom oss to. Forslag til sanger vi kan velge? Kan jeg se en oversikt over sanger noe sted? - Er det slik at man velger sang som skal spilles på orgel når vi går opp og ned fra alters eller er det mulig å velge en sang som skal spilles på anlegg? - Står jeg fritt til å f.eks velge en som kan synge en sang under sermonien? - også er det dette med ringer. Jeg har forlovlsesring, ikke han. Skal vi kjøpe nye ringer til oss begge som vi utveksler ved alteret? Håper på å bli litt klokere..
Gjest Spinell Skrevet 26. januar 2012 #2 Skrevet 26. januar 2012 Ha ha, du kaster en brannfakkel her inne når du sier at du skal gifte deg i kirken, men at det ikke skal handle om "gud og jesus og sånn" Jeg foreslår at du googler <salmer til bryllup>. Da får du opp flere treff. Noen med tekster, andre med melodisnutter. En salme som jeg liker teksten til er "Å leva det er å elska". Den kan i alle fall tolkes til å handle om mennesker og menneskers verdier seg imellom, ikke bare overfor Gud. Ved inngang og utgang er det vanligst med orgelmarsj. Googler du <brudemarsjer> får du også opp en del treff der du kan finne lydfiler. Hvordan det er med lydavspilling til inn-/utmarsj kommer litt an på prest, organist og godvilje hos disse, men det er ganske vanlig å få lov hvis det er et musikkstykke som ikke bryter totalt med kirkens verdier Man velger hvilke salmer som skal synges under vielsen, og velger man litt "utenfor boksen", er det den lokale kirken som avgjør om det er greit (innen rimelighetens grenser er det som regel det). Det samme gjelder om man har solosang e.l. Ang ringer: det velger dere helt selv. Begge deler er vanlig Her er lenke til kirkens sider om selve vielsesseremonien.
Rainbow Skrevet 26. januar 2012 #3 Skrevet 26. januar 2012 Du kan velge mellom "jesus-versjonen" og "kjærlighets-versjonen". Den ene fokuserer på kjærligheten mellom dere, og den andre mye på gud og jesus. Men du må tåle litt kristengreier, for det er jo tross alt i kirka. Jeg var i bryllup i Kristiansand en gang, og de var veldig kristne, så de hadde "jesus-versjonen". DET var mye kristensnakk, det!! Du kan også velge salmer som handler mer om kjærlighet enn om tro.
Grønt blad Skrevet 26. januar 2012 #4 Skrevet 26. januar 2012 Jeg har aldri vært i bryllup og skal selv gifte meg sommeren 2013. Etter mye om og men har jeg gått med på å ha vielse i kirken (samboer synes dette var veldig viktig) Nå har jeg en del spørsmål ang. kirkebryllup som jeg håper noen kan svare meg på - Er det vanlig å ha en sang når man går opp til alters og en når man går ut av kirken? Det er vanlig å ha musikk, ev. musikk med solist. Det er ikke vanlig at gjestene synger til inngangsmarsj og utgangsmarsj. - Jeg ønsker minst mulig fokus på gud og mest mulig fokus på kjærligheten mellom oss to. Forslag til sanger vi kan velge? Kan jeg se en oversikt over sanger noe sted? Dette kan andre svare bedre på enn meg. Dersom det er viktig for samboeren din å gifte seg i kirken er det kanskje også viktig for ham med litt fokus på Gud. Kanskje dere kan finne en middelvei? Tror de fleste biblioteker låner ut Norsk salmebok. Den kan være fin å se i. - Er det slik at man velger sang som skal spilles på orgel når vi går opp og ned fra alters eller er det mulig å velge en sang som skal spilles på anlegg? Jeg har kun vært i bryllup med live-musikk, enten fra orgel, orgel med solist eller strykere/band. Kan hende det er mulig med sang over anlegg, men det kan kanskje også variere mellom menighetene. - Står jeg fritt til å f.eks velge en som kan synge en sang under sermonien? Ja, det er ikke uvanlig med en person som synger/spiller i løpet av vielsen. Det kan hende at sangen må godkjennes først, men det vil nok ikke være noe problem. - også er det dette med ringer. Jeg har forlovlsesring, ikke han. Skal vi kjøpe nye ringer til oss begge som vi utveksler ved alteret? Her er det smak og behag som gjelder. Det er ikke obligatorisk med ringutveksling i kirken. Det bestemmer dere selv. Noen velger å kjøpe to nye ringer, noen velger ny ring kun til ham, andre velger noe annet. Det er opp til dere selv. Håper på å bli litt klokere.. Husk at vielser i kirken er åpne for alle. Hvis du lurer veldig på hvordan en vielse er, så ville jeg gått i en vielse hos noen fremmede. Det er bare å snike seg inn og sette seg bakerst og observere. Kanskje får du også noen tips.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2012 #5 Skrevet 26. januar 2012 TS her. Nå har det seg sånn at samboeren min ikke er kristen og kun vil gifte seg i kriken fordi akkurat denne kirken er en "tradisjonskirke" for familien hans. Jeg har ingen forhold til noen kirker, så det er likegyldig for meg hvem kirke det blir. Han nekter borgelig vielse, så... hvis det skal bli bryllup, må det bli kirken- Så får jeg bestemme alt det andre.. Så det med minst mulig snakk om gud og jesus gjelder for han og, ikke bare meg
Maryndir Skrevet 26. januar 2012 #6 Skrevet 26. januar 2012 For å finne ut hvordan et kirkelig bryllup går for seg anbefaler jeg at du går i ett Hør med presten i menigheten der du bor eller der du skal gifte deg om hvordan et bryllup foregår, og om du kan få sitte bak i kirken og se på. Når det gjelder å ikke ha med Gud og Jesus synes jeg du skal huske på at kirken ikke bare er et hus, det er Guds hus. Ville du kaste ut noen, uansett hvor godt du likte dem, for å feste i huset deres? 1
Ninnin86 Skrevet 27. januar 2012 #7 Skrevet 27. januar 2012 Dere kan nok ikke velge bort gudesnakket når dere skal gifte dere i kirken, for det er noe som er obligatorisk.. Hvis du går inn på nettsiden til Den Norske Kirke (www.kirken.no) finner du vigselslitturgien, og der står hele "manuset" I og med at en vanlig vielse varer i 30-40 minutter, og at man på den tiden skal vies, sette på ringer, synge et par salmer og kanskje ha et musikals innslag/solo sang, blir det ikke så mye gudesnakk som man skulle tro, hvis man ikke velger den mest kristne versjonen
Emas Skrevet 27. januar 2012 #8 Skrevet 27. januar 2012 Eg har jobba i ei kirke, og nettopp gifta meg, så eg kan svare ut i frå det som gjeld i desse kyrkjene... Postludium og preludium, altså sang ut og inn av kyrkja er heilt vanlig. Dette kan enten vere orgel musikk, evt frå ein cd ol. Det er eit mylder av fine salmar å velge, som nevt er kjærlighet fra Gud eit fint alternativ..Det er vanelig med 2-3 salmar i vielsen. Det er heilt vanelig med både solosang, og dans, og ved tekstlesing kan det vere fint om nokre vennar vil lese Så lenge det ikkje strid mot kirka si lære. Når det gjeld ringar kjem presten til å spør om kva slags liturgi dokke vil ha, vi hadde ikkje ringutveksling, sidan vi hadde dei på frå vi forlova oss, men vi kyssa etter vi sa ja Det er ganske stor frihet til å velge kva ein vil ha med i vigsla, innanfor visse rammer sjølvsagt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå