Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Dette er en oppfølging til innlegget Hvem rydder barnerommene som jeg skrev tidligere.

Av alle svarene var det noen som skrev at hun pleide å få belønning da hun var liten etter å ha ryddet rommet.

Hva synes dere om det??

Mine barn bryr seg jo ikke om det er ryddig eller rotete og det er vanskelig å få, spesielt 5 åringen til å rydde. Hun rydder hvis hun vil. La oss nå ikke en gang til gå inn på oppdragelse og sånt som i forrige innlegg, la oss nu bare si at barn er forskjellige..

Personlig mener jeg at alle skal hjelpe til i et hjem uten å få penger/ belønning for å rydde rommet sitt. Det skal være en del av et hjem.

Meen nu er det som så at hver gang vi har rydde dag ( de må rydde rommene en dag i uka, orker ikke å mase hver dag) så gjør ikke minsten det. Hun bare fjaser og tegner og gjør andre ting.. KANSKJE belønning da er verktøyet.

Hva synes dere? Evt belønne med HVA?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Dette er en oppfølging til innlegget Hvem rydder barnerommene som jeg skrev tidligere.

Av alle svarene var det noen som skrev at hun pleide å få belønning da hun var liten etter å ha ryddet rommet.

Hva synes dere om det??

Mine barn bryr seg jo ikke om det er ryddig eller rotete og det er vanskelig å få, spesielt 5 åringen til å rydde. Hun rydder hvis hun vil. La oss nå ikke en gang til gå inn på oppdragelse og sånt som i forrige innlegg, la oss nu bare si at barn er forskjellige..

Personlig mener jeg at alle skal hjelpe til i et hjem uten å få penger/ belønning for å rydde rommet sitt. Det skal være en del av et hjem.

Meen nu er det som så at hver gang vi har rydde dag ( de må rydde rommene en dag i uka, orker ikke å mase hver dag) så gjør ikke minsten det. Hun bare fjaser og tegner og gjør andre ting.. KANSKJE belønning da er verktøyet.

Hva synes dere? Evt belønne med HVA?

Får barna ukelønn? da kan jo trekk i den være en konsekvens av ikke å rydde, ellers så kan du belønne med et eventyr- lesestund ved leggetid.

Skrevet

Jeg ville nok forsøkt meg med et belønningssystem.

At det å rydde rommet gir et klistremerke/en stjerne på en liste. Og når det er 5/6/7 stjerner, så vanker det belønning i form av en liten leke/familietur i akebakken/tur i svømmehallen.

Så lenge du oppfatter dette som et enkelt område som skal forbedres/jobbes med, så er ikke dette i seg selv et problem. Det viktige er å ikke overbruke belønningssystemer.

Skrevet

Jeg synes ikke barn skal få belønning eller ukelønn for å rydde rommet sitt. Heller viktig å lære dem betydningen av at i felleskap/familie hjelper alle til og at deres ansvar er rommene deres - mens vi foreldre tar av oss andre ting.

Hva med heller å hjelpe henne igang med å lære å rydde rommet? Være der,fjase og tulle litt mens dere rydder - men være tydelig på at det er hun som skal ha hovedansvaret? Og etterpå gi ros ; at hun har vært flink til å delta i felleskapet. Og spise en hyggelig aftens sammen etterpå mens du feks leser et eventyr.

• Liker 2
Gjest Annaires
Skrevet (endret)

Jeg syns ikke barn skal få belønning (penger, gaver..), eller ukepenger for å hjelpe til hjemme. Man skal alle lære å ta sin del av lasset, uten at man nødvendigvis skal få betalt for det.

Endret av Annaires
  • Liker 3
Skrevet

Jeg ryddet rommet mitt og fikk ukelønn på lørdagen til å kjøpe godteri. Det er jo belønning, men det var en fin ordning.

• Liker 1
Skrevet

Du sier dere har ryddedag, hva med å si at alle skal rydde og etterpå blir det film og godis sammen fordi dere ALLE har vært flinke til å rydde. Om hun da ikke rydder, kan hun heller ikke være med på filmkveld med godis. Da er det ikke hun alene som får belønning, men en belønning til hele familien siden de har ryddet.

• Liker 5
Skrevet

Jeg synes det er en uting å belønne barn for selvfølgeligheter som at de rydder rommet. Noen ting mener jeg de bare må lære at slik er det. ALt i livet er ikke moro, og man vil ikke bli belønnet for alt man gjør. At rommet skal ryddes en gang i uken er ikke mye å be om, og jeg synes ikke du skal la henne slippe unna med å tegne/gjøre andre ting mens dere andre rydder.

• Liker 1
Skrevet

Slipper minsten unna ved å fjase rundt? I såfall er det en innlært greie.

Hvis der er sånn at barna deler rom og du og den eldste ender med å rydde hele rommet så ser jo minsten at det ikke er noen vits i å delta. Derfor vil jeg anbefale deg å sørge for at en passende mengde rot blir liggende igjen til minsten. Når eldste er ferdig får h*n gå ut av rommet for å gjøre noe morsomt i stua (tegne, se film, bygge lego eller hva som enn passer) mens minste må bli igjen på rommet sammen med deg til rommet er ryddig. Det kan hende det blir langdryge ryddedager noen ganger, men når barnet ser at du er konsekvent og om så sitter på rommet til det blir leggetid og insisterer på rydding, så vil barnet antakelig fort se at det er morsommere å gjøre seg kjapt ferdig for å få gjøre som den eldste. Men da er det viktig at barnet ikke får lov til å leke med det som skal ryddes opp, ellers blir det jo bare en lang lekedag med mamma. Og start tidlig på en fridag sånn at dere har hele dagen for dere.

Skrevet

Nå vet ikke jeg hvor gammelt barnet ditt er, har ikke lest andre tråden. Men vi har en treåring, han leker jo sjelden på rommet sitt - men derimot mer i stua.

Vi har alltid ryddetid de siste 5-10 minuttene før barne-tv starter. Da rydder han opp sine leker og ting, og jeg rydder opp etter middag f.eks. Når det er ryddig og klart setter vi på barne-tv. Dersom han fjaser og tuller i stedet for å rydde, så går han jo også glipp av barnetv. Det fungerer i alle fall her i huset :)

Skrevet

5 åringen er en bestemt liten.. Det er ikke lett! Hun bare fjaser ja. Sier jeg med hard stemme at nå må hun rydde så skriker hun bare nei, eller svarer at hun ikke gidder. Jeg har sagt at hvis hun ikke begynner til jeg har telt til 10 så henter jeg en søppelsekk og hiver alt, da tegner hun/ fjaser til jeg har telt og så tar henda forran ørene og sier :hørte ikke! Eller sier at jeg ikke får lov, og det ender at hun hylskriker høyt med masse tårer mens hun bæljer at hun skulle jo rydde men jeg har ødelagt alt, eller at hun ikke kan, eller noe annet løgn..

Ikke alle barn er så lett å ha med å gjøre...

De har hvert sitt rom! Og vi har ryddedag. Da rydder jeg og eldste på hver vår plass mens hun vimser. Og når jeg da skal komme med støvsugeren så har hun ikke ryddet noe..

Er jeg storforlanger som trur hun kan rydde et rom aleina??

Gjest Consensio
Skrevet

Syns ikke belønning høres så dumt jeg da.

Voksne jobber for å få penger, barn må også lære seg at de ikke bare får pengene rett i hånden

• Liker 1
Skrevet

Det å ikke kunne se barnetv blir jo vanskelig siden det andre barnet skal få lov til å se. Skal jeg stenge henne inne på soverommet liksom mens det er barnetv, og selv sitte der og få ørene sprengt av mens hun hyler??

Skrevet

Det er lett å si i teorien for oss som ikke er der, men ja. Jeg synes det er nettopp det du skal. Ikke stenge henne inne på rommet alene selvsagt, men holde på at hun er på rommet til hun har ryddet opp, og forklare at søsteren er ferdig med å rydde, derfor ser hun nå på barnetv. "Og hvis du skynder deg å rydde, så kan du også løpe ut når du er ferdig.." De første gangene hjelper du henne i gang, rydd sammen med henne så det ikke virker overkommelig. Når hun har forstått at dette er reglene og slik er det, så kommer hun heller ikke til å protestere i like høy grad.

• Liker 1
Skrevet

belønning kan fungere, hvis ungen faktisk rydder av det!

Og ha et greit system på rommet hennes så det blir enkelt å rydde fks...

Gjest Annaires
Skrevet

5 åringen er en bestemt liten.. Det er ikke lett! Hun bare fjaser ja. Sier jeg med hard stemme at nå må hun rydde så skriker hun bare nei, eller svarer at hun ikke gidder. Jeg har sagt at hvis hun ikke begynner til jeg har telt til 10 så henter jeg en søppelsekk og hiver alt, da tegner hun/ fjaser til jeg har telt og så tar henda forran ørene og sier :hørte ikke! Eller sier at jeg ikke får lov, og det ender at hun hylskriker høyt med masse tårer mens hun bæljer at hun skulle jo rydde men jeg har ødelagt alt, eller at hun ikke kan, eller noe annet løgn..

Ikke alle barn er så lett å ha med å gjøre...

De har hvert sitt rom! Og vi har ryddedag. Da rydder jeg og eldste på hver vår plass mens hun vimser. Og når jeg da skal komme med støvsugeren så har hun ikke ryddet noe..

Er jeg storforlanger som trur hun kan rydde et rom aleina??

Men har du tatt alt som ligger rundt og slengt det i en søppelsekk da? Det er jo fryktelig dumt å komme med tomme trusler.

• Liker 5
Skrevet

Her i huset er det å rydde en del av å bo her i fellesskapet. 6-åringen får ikke belønning for å rydde på rommet sitt!

Det hun derimot oppnår, er at om jeg må gjøre det, rekker jeg ikke lese eller spille med henne, for den tiden har jeg måttet bruke på rydding. Om hun rydder selv, og jeg f.eks. får ryddet opp etter middag mens hun gjør det, så har vi tid til å lese etterpå. Ingen direkte belønning, men mer en konsekvens som hun uten problem har skjønt siden hun var ganske liten...

Når det er sagt: du kan ikke true med å fjerne ting, og så ikke gjøre det! Jeg tror frøkna her var 2 år en gang jeg ba henne rydde dokkevogna si (hun elsket den da). Hun svarte frekt som en 2-åring kan, og jeg ga beskjed om at sånn svaring var utelukket, og at om vogna ikke ble ryddet med en gang, så kom jeg til å ta den vekk. Selvfølgelig ryddet hun ikke - men selvfølgelig hentet jeg en svart søppelsekk, puttet vogna oppi den (mens ungen hyyyyyyyyylte og dro meg i buksebeina og trampet i gulvet) og satte den i låst utebod. Der tror jeg den sto i en uke.... Vi hadde aldri det problemet igjen.... Jeg forklarte så klart at det var hennes ting, og når hun ikke ville rydde opp sine ting som jeg ikke ville ha i stua, så tok jeg det vekk så jeg slapp å ha det der... Hun skjønte det helt fint!

Noen få ganger senere har jeg måttet fjerne noen småting (petshop eller bamser f.eks.) som har vært borte en stund før de kommer fram igjen.... Men hun vet at hun må rydde sine ting... Det er ingen trussel, det er en konsekvens...

Man samarbeider om å få hjemmet til å gå rundt, sånn er det bare.... Ingen trenger belønning for å bidra! Lommepenger til eget forbruk er selvfølgelig helt ok, men jeg betaler ikke ungen min for å rydde opp sitt eget rot! Derimot har vi bedre tid om hun hjelper til, mens jeg ikke har tid til det hun har lyst til om jeg må gjøre alt selv.... Logisk selv for en 2-3-åring!

• Liker 2
Skrevet

Ja faren hennes har fjernet tingene og putta i boden. Je hsr ikke kommet så langt fordi hun setter i gang hylingen og kanskje små plukker tingene mens hun roper at mamma jeg rydder jo..

Denne samme ungen nekter å spise middag hvis det ikke er noe hun liker. Det hjelper ikke å si at hun skal. Hvis vi har is til dessert så har je sagt at hun er nødt til å smake på alt ellers får hun ikke is. Da hyler hun og sier at hun ikke liker maten (uten å ha smakt) men putter smaksbit i munnen etter å ha hylt en stund.

Skrevet

Ingen får sitte ved middagsbordet her og hyle... Da må de gå fra bordet og vekk fra oss (utenfor synsvidde ihvertfall, og gjerne utenfor umiddelbar høre-rekkevidde) og sitte der.

Vi andre vil kose oss med maten, nemlig...

Og må man gå fra bordet fordi man hyler, blir det ikke dessert... Det får da være måte på sjanser.... En 5-åring er på alle måter stor nok til å bli "forvist fra fellsskapet" - det er ingen grunn til å hyle fordi man må smake på en ert (f.eks...) Man trenger på ingen måte å LIKE at man må det, men det er allikevel ingen grunn til å hyle!

• Liker 2
Skrevet

Du må i alle fall ikke komme med tomme trusler. Ikke tru med noe du ikke er klar til å gjennomføre. Hvis du sier at "hvis du ikke rydder innen jeg har telt til ti, så tar jeg alt i en søppelsekk og hiver det", ja, da må du ta alt i en søppelsekk og hive det. Og ikke i boden, men ut i søppeldunken. Det er klart at så lenge konsekvensene uteblir, kommer jenta til å gjøre som hun selv vil. Jeg sa også lenger oppe at jeg ikke er tilhenger av belønning for ting som å rydde rommet - jeg mener det er spesielt viktig når hun slår seg vrang og er frekk. Da er det ikke belønning som skal til, men straff. Man får ikke lov til å snakke stygt til mamma, det bør du være konsekvent på.

Jeg er enig i det som ble sagt lenger oppe: Bli på rommet til det er ferdigryddet, selv om det tar hele dagen. Ikke rydd alt for henne, for det er sånn hun lærer at hun ikke trenger å hjelpe til. Vær klar på at det skal ryddes, og man blir på rommet til det er ferdig. Da kan hun komme til å gå glipp av barne-TV f.eks., siden hun ikke har ryddet.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...