AnonymBruker Skrevet 26. januar 2012 #1 Skrevet 26. januar 2012 Hei KG damer! Jeg trenger litt råd fra dere, ang min sønn på 1 år og 10 mnd. Nå i de siste tre-fire månedene har han vært den utroligste morgenfuglen, for han er det morgen mellom 04.00 og 05.00, stort sett HVER eneste dag. Han våkner, begynner å skrike og kaste alt ut av senga si, og nekter å sove mer. Han skal opp! Og da går han i opptil 2 timer og bare sutrer over absolutt alt, fordi han er så trøtt. For oss foreldre er dette vanvittig slitsomt, for det er jo tross alt natta enda når han våkner, Vi har et lite barn til som også ofte våkner av skrikinga hans. Jeg vet at det er vanlig at unger har slike perioder der de våkner grytidlig, men denne perioden har jo vart i fire måneder, DET er da vel ikke vanlig..? Han legger seg 18-18.30, for da er han helt kaputt. Sover en gang på dagen, alt fra 1 til 2 1/2 time, og han går i barnhage 3 til 4 dager i uka. Han er en veldig aktiv gutt, som vet hva han vil! Noen som har gode råd å komme med? For jeg vil så veldig gjerne at han ikke skal stå opp så vanvittig tidlig alltid, de FÅ gangene han sover til 7 eller halv 8 er jeg lykkelig, og det sier jo litt. Og jeg skal snart ut i jobb igjen etter min andre permisjon, kan bare se for meg hvordan det blir da! Hilsen søvnig mamma..
Fru Filifjonka Skrevet 26. januar 2012 #2 Skrevet 26. januar 2012 Vil det hjelpe med en sånn lampe som viser om det er natt eller dag? Har sett noe sånt på barnas hus en gang.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2012 #3 Skrevet 26. januar 2012 Kanskje, men vi har prøvd å ha et lite lys på rommet hans, slik at det står på hele tiden. Da vi tok vekk det var det ingen forandring, så det hadde nok ingeting for seg det iallefall. Skal sjekke ut det lyset du snakker om. TS
Klematis Skrevet 26. januar 2012 #4 Skrevet 26. januar 2012 Kanskje, men vi har prøvd å ha et lite lys på rommet hans, slik at det står på hele tiden. Da vi tok vekk det var det ingen forandring, så det hadde nok ingeting for seg det iallefall. Skal sjekke ut det lyset du snakker om. TS Poenget med lampa Fru Filifjonka foreslår er vel at han skal lære seg at det ikke er vits å mase om å få stå opp før lampa viser at det er dag. Dere må da være konsekvente på å bare gå inn til ham og si: "Se, det er fremdeles natta. Du må sove litt til." om han våkner for tidlig. Sikkert lurt å stille klokka inn på litt senere enn han pleier å våkne nå i starten og så skru den fremover etterhvert. Vi har hatt perioder (ikke så lange som 4 mnd) hvor Vesla vil opp litt tidligere enn oss. Da pleier vi å gå inn og si at det er natta, tilby litt vann og be henne sove litt til. Ofte sier hun nei, hun vil heller stå opp. Hvis jeg da sier at jeg går hvertfall og legger meg igjen (og går uten å løfte henne ut av senga), så velger hun som regel vannet (og vil ha smokk og kos som hun har kastet ut av senga) og legger seg ned en halvtime-time til. Kanskje dere kan prøve å drøye leggingen en times tid? Det går an å snu på døgnrytmen til små barn også. Kommer muligens til å våkne like tidlig og være litt grinete på kveldstid noen dager, men det kommer til å justere seg inn. 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2012 #5 Skrevet 26. januar 2012 Vi hadde morgen i 5-tida i ett drøyt år. Fra eldste var litt under året, til han var litt over 2 år. Og så gikk det seg til mer og mer. Vi ga bare opp, og begynte å legge oss tidligere selv istedenfor. Det sparte oss i det minste for en masse krangling med halvtrøtt unge. I begynnelsen sov han litt i 7-8 tida i barnehagen/hjemme, men etter hvert var ikke det nødvendig heller. Han var bare morgenfugl... Etter hvert ble altså morgenen utsatt mer og mer, og landet vel til slutt på ca 06.30-07.00... Noe som passet ganske perfekt med når vi måtte opp for å rekke barnehage og jobb.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2012 #6 Skrevet 26. januar 2012 Misforsto litt ang den lampa gitt, har ikke hørt om den før jeg.. :gjeiper: Men fant den ikke på barnas hus iallefall, skal lete litt andre plasser. Joda, vi går inn til han (lar lyset være av), tar han opp og roer han ned, gir han kosen og smokken og sier "det er fortsatt natta lille venn, du må sove litt til". Legger han ned igjen, og da starter hylinga igjen. Jeg klarer ikke å la han ligge der å hyle.. Vi skal prøve det med å legge han en time senere hvertfall. TS
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2012 #7 Skrevet 26. januar 2012 Vi hadde morgen i 5-tida i ett drøyt år. Åh, nå mista jeg motet.. TS
Gjest Spinell Skrevet 26. januar 2012 #8 Skrevet 26. januar 2012 De lampene finnes i ulike barneutstyrbutikker, har jeg hørt. Nesten rart de ikke har på Barnas Hus. Her er lenke til et eksempel fra en nettbutikk. Når kaninen sover ennå er det natten.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2012 #9 Skrevet 26. januar 2012 Åh, nå mista jeg motet.. TS Var ikke så ille når man bare la opp sitt eget døgn etter det. Hadde heldigvis fleksible jobber begge to, så man jobbet bare tidligere, hentet tidligere i barnehagen, og la seg tidligere selv... Det var på en måte bare slitsomt så lenge man var innstilt på at det var for tidlig... Heller det enn en unge som våkner mange ganger på natta, sier jeg! Det er uendelig mye mer slitsomt!
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2012 #10 Skrevet 26. januar 2012 Var ikke så ille når man bare la opp sitt eget døgn etter det. Hadde heldigvis fleksible jobber begge to, så man jobbet bare tidligere, hentet tidligere i barnehagen, og la seg tidligere selv... Det var på en måte bare slitsomt så lenge man var innstilt på at det var for tidlig... Heller det enn en unge som våkner mange ganger på natta, sier jeg! Det er uendelig mye mer slitsomt! Jeg ser tankegangen din, vi kan nok få til det vi også, men med en baby i hus i tillegg og lite fleksible jobber er det ikke så enkelt for oss. Det lar seg nok gjøre, men ikke like lett. Ja, det siste der tror jeg på! Han har heldigvis stort sett aldri våknet mange ganger om natta hvertfall! Jeg fant lampa! Skal prøve ut den. TS
Gjest Gjest_Michelet Skrevet 26. januar 2012 #11 Skrevet 26. januar 2012 Siden han legger seg såpass tidlig så ville jeg gradvis prøvd å forskyve leggetiden med 10 minutt pr uke til dere tilslutt ender på 19.30,i håp om at han sover 1-1,5 time lenger på morgenen.
Gjest chiki Skrevet 26. januar 2012 #12 Skrevet 26. januar 2012 Her skulle det så lite til som å legge henne 30-45 minutter senere! Så nå er det bading hver kveld for å holde henne våken, hun elsker å bade så bader gjerne over en halvtime. Da er det grøt og flaske og rett i seng! Etter vi startet med dette sover hun hele natten, og litt lengre om morgnen! Hun er forresten 15mnd gammel
helenaa Skrevet 26. januar 2012 #14 Skrevet 26. januar 2012 Jeg ville også forsøkt å kutte litt på dagsøvnen. Ellers kan jeg anbefale klokka, men jeg er redd han kanskje er litt liten. Uansett ville jeg ikke latt noe være uprøvd! Hvis han pleier å våkne kl 4 ville jeg satt den på 430, og ikke tatt ham opp før "dagslyset" er på. Sannsynligvis vil han etter relativt kort tid forstå at han ikke får stå opp når det er "nattlys". Da kan dere stille klokka litt og litt. Jenta vår respekterer i alle fall klokka. Det første hun gjør når hun våkner er å sjekke den. Hvis det er natt, legger hun seg til igjen. Noen ganger sovner hun, andre ganger forblir hun våken til den lyser. Uansett er det ekstremt sjelden at hun roper/gråter mens den lyser på natt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå