Gjest Carmelita Skrevet 3. januar 2004 #1 Del Skrevet 3. januar 2004 Samboeren og jeg vurderer å skaffe oss hund. Vi bor i leilighet i Oslo, kanskje ikke det beste, men det ligger rett ved skogen (skal flytte ut på landet, senest om 3 år). Hunderasene vi kunne tenke oss er Berner sennen, Golden retriever eller Labrador. En familiehund som liker kos, men som også kan være med på fjelltur. Hva synes dere hundekjennere om dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Brunhilde Skrevet 3. januar 2004 #2 Del Skrevet 3. januar 2004 Jeg syns det høres ut som en stor hund å ha i leilighet... Dessuten røyter alle de nevnte rasene, og det er nok til at jeg ikke ville satset på dem... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 3. januar 2004 #3 Del Skrevet 3. januar 2004 Jeg vokste opp med en Labrador Retriver. En familiehund delux, er kjempeglad i barn og veldig snill. Men kan bli noe fet... :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 3. januar 2004 #4 Del Skrevet 3. januar 2004 Jeg vile ventet til jeg flyttet på landet. Vi ønsket oss hund i mange år før vi skaffet oss en og angrer ikke et sekund på at vi ventet. Ikke for at det er så dumt/vanskelig å ha hund i leilighet, men det er sååå mye enklere å få en hund renslig når man bor på bakkeplan. Dessuten får man tenkt seg om en gang til (eller ti) og bestemt seg for rase. Av de rasene du nevner er det mange som har trøbbel med HD. Jeg ville valgt en av de minste rasene (Labrador eller Golden). Vær obs på at Labradoren er en veldig aktiv krabat i evig lykkerus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monja Skrevet 3. januar 2004 #5 Del Skrevet 3. januar 2004 Hadde også ventet til jeg kom ut av leiligheten om jeg var dere. Har selv bodd i leilighet med schäfer, og erfart at de tar en del plass. Om dere vil ha en så stor hund tror jeg ikke leilighet er rette plassen å bo. Iallefall ikke om det er en liten leilighet. Men det er uansett dere som bestemmer til slutt da. Siden dere skriver at dere bor ved skogen regner jeg med at det er masse trimmemuligheter der da? Sånne store voffer trenger jo masse trim. Har du utemuligheter for den i forbindelse med å feks stå i bånd? Uansett hva dere velger - lykke til med hundekjøp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linsi Skrevet 3. januar 2004 #6 Del Skrevet 3. januar 2004 Hvor stor er leiligheten da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
14062003 Skrevet 3. januar 2004 #7 Del Skrevet 3. januar 2004 Selv slenger jeg inn en stemme for Labradoren. Har hatt noen av dem selv og har for tiden to... Jeg luktet selv en gang i tiden på Berner Sennen. Men da ventetiden er fra 1-5 år (inkludert helt j*vlig mye smisking) så ga jeg opp etter noen dustekommentarer fra en oppdretter. Kravene fra Berneroppdrettere er gjerne at man må jobbe deltid med fast og god lønn, ha stor hage, bo nærme skogen og å ville avle på hunden for enhver pris for ikke å glemme å træske på utsillinger fordi oppdretter skal ha skryt av sitt avkom. Jeg så mye rart psykisk da jeg lette etter Berner, ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Brunhilde Skrevet 3. januar 2004 #8 Del Skrevet 3. januar 2004 Det du skriver der hadde jeg helt glemt, men sannelig om ikke du har rett! Kjenner folk som har gitt opp å kjøpe Berner av nettopp de grunnene som du nevner...merkelig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Carmelita Skrevet 3. januar 2004 #9 Del Skrevet 3. januar 2004 Takk for svar! Vi bor ikke på bakkeplan, har veranda. Hunden har ingen mulighet for å stå ute i bånd. Leiligheten er ca 70 kvadrat. Flotte turmuligheter i skogen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 3. januar 2004 #10 Del Skrevet 3. januar 2004 Om du vil ha hund, gir jeg min stemme til Golden Retrieveren. Den er en flott familiehund, men sørg for å få den AD/HD fri. Den kan bli litt fet som senior, men de er flotte hunder. Har selv vokst opp med dem. Røyter gjør de, men siden du vurderer rasen går jeg ut i fra at du visste det på forhånd. Lykke til med valget! Selv kommer jeg kanskje til å anskaffe meg en i fremtiden, som jeg gjerne kunne tenke meg å ta med på kurs som søkehund. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linsi Skrevet 3. januar 2004 #11 Del Skrevet 3. januar 2004 Jeg synes det er helt greit å ha hund sånn som du bor jeg! Og samtidig stemmer jeg for labrador! Bare pass på så den ikke blir for tjukk... Da vi kjøpte hunden vår hadde vi heller ikke noe særlig hage den kunne være ute i. Men oppdretteren synes det nesten bare var en fordel, for det stilte større krav til oss med å la den være løs i skogen ol. Ikke hadde vi veranda heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
14062003 Skrevet 3. januar 2004 #12 Del Skrevet 3. januar 2004 Skal vi se hva jeg kan klare å fortelle om Labrador og Golden her ... Selvfølgelig vil Labradoren komme bedre ut en Golden, siden jeg kjenner og har Labrador selv. Begge raser røyter. Goldens myke pels blir liggende som hybelkaniner her og der. Labradorens strie pels setter seg fast over alt. Labradorens pels krever dog minimalt med vedlikehold. Labradoren er noe mindre av størrelse over skuldrene (det er der man måler høyde på hunden), men er noe kraftigere bygd i resten av kroppen. Begge rasene er i utgangspunktet veldig glad i mat. Mine Labradorer har spist til de spyr og så spist videre. Så maten må serveres med fornuft og ikke hjertet! Fra førerhundarbeidet har jeg den erfaring at Golden er litt særere enn Labradoren. Labradoren er liksom glad uansett, mens Golden kan ha sine meninger (bla. kan den være svært vanskelig å ha på kennel). Beklageligvis ligger Golden på bitetoppen i Norge. De ser så søte ut, har mange usunne individer og er mange. Det jeg liker ved Labradoren er at den er rolig og sedat inne. Ordentlig kosehund. Og ute er den spinnvill og arbeidssom. Uansett, se litt rundt, bruk valpelista til Norsk Retrieverklubb (www.retrieverklubben.no) og snakk masse med oppdretter før du kjøper! Det finnes haugevis av useriøse oppdrettere på både Labrador og Golden. Skulle du lure, så er det bare å spørre. Jeg har et par oppdrettere å anbefale og et par oppdrettere man skal holde seg unna ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Imax Skrevet 3. januar 2004 #13 Del Skrevet 3. januar 2004 Helt topp å ha hund i leilighet! Bare tull det der om at man må bo på landet for å ha hund. Jeg kjenner folk som bor med hage/på landet, og de bare dumper bikkja ut fremfor å gå turer med den. Jeg MÅ ut, måtte også det da han ikke var stueren, men det er null problem. Bikkja får 1 1/2 time quality time med meg hver dag + mer i helgene, og det er mer enn hva jeg har opplevd bikkjer på landet får. Fant faktisk ut da jeg fikk hund at det var mye mer grønt og skog rundt oss enn jeg ante før! Dessuten skal man ikke undervurdere turer på asfalt/i byen, utrolig bra mental trening for hunden med masse lyder, lukter, folk osv. Men det er selvsagt viktig at du vet at det er tillatt med hund der du bor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Brunhilde Skrevet 3. januar 2004 #14 Del Skrevet 3. januar 2004 Oi, Imax, jeg tenkte ikke på tur og sånt, jeg tenkte helst på at de ønskete rasene var mye å fylle en leilighet med... Det var altså plass nok til 2- og 4-beinte som var min bekymring! Mengden tur en hund får er selvsagt avhengig av eieren, ikke boligen, det er helt klart! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 3. januar 2004 #15 Del Skrevet 3. januar 2004 Hei! Så spennende å planlegge hundekjøp! Vil bare si at det spiller da liten rolle om dere bor i liten leilighet eller stort hus med hage?? En Grand Danios kan lett bo i en leilighet! Det viktigste for hunden er at den får passe mengde aktivitet, både for hjerne og kropp. Da vil hjemmet først og fremst fungere som et sted for ro, hvile og foring. Og en labrador og golden retrivier er jo hunder som er nokså tilpasningsdyktige. Kjenner ikke til den tredje rasen. Det som ofte skjer når en bor med hund i leilighet (uten egen hage) er jo at den bevisste eier er ekstra påpasselig med å gi hunden godt med aktivitet. Eieren kan ikke bare slippe hunden i hagen for å lufte den. Jeg har selv bodd i leilighet noen år med min Belgiske Fårehund (dette er en rase som krever mye mye mye! fysisk og mental morsjon) og det fungerte veldig bra. Når det gjelder rasevalg, som dog var ditt spørsmål, så sett dere veldig godt inn i de ulike rasene på forhånd. Gjør dere kjent med helsemessige faktorer knyttet til de ulike rasene. Både labrador og golden er dessverre kjent for sine helsemessige belastninger (tenker på bl.a. HD og kreft). Vær derfor ekstra på vakt for arvelige faktorer i møte med de valpekull som blir aktuelle for dere. Og så er det kjempeviktig å møte foreldrene til valpene (kan av og til bli vanskelig å hilse på hannen). Et slikt møte kan kanskje fortelle dere noe om valpenes gemytt. I tillegg så vær obs på hvordan valpene bor hos oppdretter. Må jo bare anbefale dere å bruke god og konstruktiv tid til planlegging før dere tar noe som helst valg. Og husk at hunden vil være mest mulig i lag med dere! Lykke til!! Ella Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Brunhilde Skrevet 3. januar 2004 #16 Del Skrevet 3. januar 2004 En Grand Danios kan lett bo i en leilighet! Ikke i min leilighet - det er ihvertfall sikkert! Men nå syns jeg hundene skal få lov til å utfolde seg litt innendørs også, og den Granden jeg kjenner ville ikke trivdes i en leilighet uten stor nok plass. Er leiligheten stor nok er det jo ikke noe problem - vel? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 3. januar 2004 #17 Del Skrevet 3. januar 2004 Måtte jo legge til og kommentere litt: Joda, golden retriver har ligget på bitetoppen den, men kan vi kanskje tenke oss hvorfor? Jeg tror nok det har noe med at mange førstegangshundeeiere og barnefamilier har lett for å kjøpe en slik hund. Og så tror de at dette er en så deilig gyllen kosehund (filmhund) så den kan vi kose masse med, og barna kan leke så mye de vil med den. Tror nok at det er mange goldener rundt om i verden som blir overlatt litt for mye til viltre og kosete barn som ikke leser hundens TYDELIGE og dempende kroppsspråk. Og så må jeg legge til: av alle de Golden retrivierene som jeg har hilst på, så er det ikke en eneste som ikke har hatt vond pelslukt. Sikkert mange som protesterer nå :D Og til slutt: vær glad for at du ikke kan ha hunden i bånd i en hage etc. Hunder blir ofte skikkelig vaktterritorale og bjeffete dersom de står ute uten tilsyn. Ella Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 3. januar 2004 #18 Del Skrevet 3. januar 2004 Kjære Brunhilde Alle hunder skal kunne bevege seg og leve innendørs, og jeg har ennå ikke sett en leilighet som ikke er stor nok til dette. Dersom du vil ha fotballbane til dine ev. hunder i din leilighet så er jo det helt ok. Det er ditt valg. Og den Granden du kjenner er jeg sikker på ville trives i leiligheter som kan kalles små. Den må bare få den aktiviteten og stimulien som den trenger slik at den kan kose seg og hvile innendørs :blunke: Ella Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Carmelita Skrevet 3. januar 2004 #19 Del Skrevet 3. januar 2004 Kunne også tenke oss en flat coat retriever eller irsk setter, noen erfaringer med disse? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 3. januar 2004 #20 Del Skrevet 3. januar 2004 Settere er fuglehunder og bør få være med på jakt. Er usikker på om det samme gjelder for Flat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå