Gå til innhold

Hund og kattunge

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Nå har jeg endelig mulighet til å få meg katt, og samboer har også endelig sagt at det er greit. Samboeren min har en hund, og denne hunden vil være rundt 14 måneder når jeg får meg katt. Men denne hunden er ikke vandt til katter. Det jeg må finne ut er om dette blir et problem, eller om det går fint å venne hunden til dette? Kan jo ikke skaffe meg katt hvis det blir helt umulig! Er det noen som har erfaringer med dette, eller andre tips og råd å komme med? Har hatt lyst på katt i mange år nå, så hadde vært så fint om det var mulig :rodmer: Takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Søskenbarnet mitt fikk seg katt for ikke lenge siden. Foreldrene hans er en del på besøk, og har en voksen labrador.

Da de skulle venne de til hverandre hadde de i første omgang hunden ute mens katten så på i vinduet. De var like nysgjerrige begge to, men katten var skeptisk og murret. Dette gjorde de noen ganger før de omsider hadde katten ute sammen med hunden (som var i bånd). Nå luktet de litt på hverandre, hunden nysgjerrig og katten med litt skepsis.

Til slutt gjorde de det samme inne, og de ble til slutt gode kompiser :fred:

Nå skal det sies at hunden er verdens snilleste/roligste.

Har ikke så veldig mye erfaring med dyr, men vil tro det er lettere å venne de til hverandre når katten er liten, siden hunder ofte bare vil lukte og utforske. Hadde en katt tidligere som angrep stakkars nysgjerrige hunder som gikk forbi, hun var ikke vant med hunder.

Skrevet

Fikk katt etter å hatt hund fra før av, og det gikk helt fint :) Tok det litt gradvis, lot hunden få lukte å se mens vi holdt pusen. Interessen hunden hadde for katten i begynnelsen gikk fort over. Det kommer sikkert litt an på gemyttet til både katten og hunden, men hos oss virket det som hunden skjønte at katten bare var en kattunge ( vet jo ikke om det er det du skal ha da, eller en voksen katt), og tok hensyn til det. Etterhvert ble de gode venner, og hunden lot katten leke med halen sin osv.. Veldig søtt :rodmer:

Skrevet

Tusen takk for svar! :) Blir nok en kattunge, og for den så blir det sikkert ikke et problem å venne seg til hunden. Men deres hunder var overhodet ikke vant til katter? Vår hund har møtt en voksen katt og en kattunge når han selv var ganske ung. Han var mellom 3-5 Mnd tipper jeg. Og da var han bare ivrig og ville leke. Ikke jage dem og spise dem, slik jeg er redd for. Tåpelig tanke sikkert :fnise:

Håper flere vil fortelle meg om sine erfaringer! Blir ingen pus før jeg vet at det nesten sikkert kommer til å gå bra!

Skrevet

Det gikk helt fint for oss. Har to huskatter og ern Tervueren:)

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Det gikk fint hos oss også, men jeg ville nok allikevel heller ha gått for en voksen omplasseringskatt som var vant til hunder. Da får du gjort noe fint for en pus uten hjem i tillegg, de er det mange av :)

• Liker 2
Skrevet

Den katten jeg snakket om var fra dyrebeskyttelsen, og de fikk den etter at den var noen uker gammel, kattunge mao.:) Kostet rundt 800kr (begge kjønn) ferdig kasterert, vaksinert samt merket med datachip. I tillegg får man rabatt på varer de selger. Kjempedeal!

Skrevet

Gikk fint hos moren min, men der kom hunden sist og var ikke så stor av størrelse.

Dessuten, vær bare helt sikker på det at når katten ikke er kattunge lengre, så er det i tilfelle den som "bestemmer".

Katter er mye raskere, og har mye skarpere klør. Det lærer hunden fort om den "prøver seg"....

i alle fall om det er en ute katt du har, og ikke en sånn katt som bare ligge rpåsofaen..

Skrevet

Den ene hunden var ikke vant til katt, hadde bare jagd nabokatten der hun bodde før noen ganger - gikk heldigvis fint allikevel, men var jo litt skeptisk...hunden vår var veldig brå i bevegelsene, og sto mye å glodde på kattungen i begynnelsen, men det plagde ikke pusen noe større enn at han skvatt litt innimellom :fnise: Den andre hunden var så gammel at den ikke brydde seg i det hele tatt :)

Skrevet

Tusen, tusen takk for svar! Jeg blir veldig glad for å høre at det har gått bra hos dere.

Jeg vil ikke, og kan heller ikke ha en voksen katt. Jeg har tenkt til å prøve og finne meg en kattunge hos Dyrebeskyttelsen da :)

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor kan du ikke ha en voksen katt ? Kattungen du evt skaffer deg vil også bli voksen etter hvert...

• Liker 1
Skrevet

Det er lettere å venne de til hverandre når katten kommer som liten, det kan være en fordel :) Når den blir voksen er de(forhåpentligvis) vent seg til hverandre ;)

Skrevet

Compaq: Jeg vet selvfølgelig at kattungen kommer til å bli voksen en gang. Men jeg har lyst på en kattunge fordi jeg har lyst til å få med meg alt som skjer når den utvikler seg og vokser, jeg har lyst til å være med å forme den, jeg har lyst til å få med meg den artige perioden hvor den hopper over alt og leker hele tiden, og ja, jeg synes også kattunger er utrolig søte. Vi kan ikke ha voksen katt, fordi huseier har noen katter selv, og har opplevd at den ene katten hennes ble angrepet av katten til de som bodde her før. Så derfor er hun vi leier hos skeptisk til det. Hun synes det er greiere med kattunge fordi da blir det lettere å venne de på hverandre, og jeg er enig.

Skjønner ikke hvorfor det er så ille at jeg vil ha en kattunge i stedet for en voksen katt..

Skrevet

Det er ikke så ille, jeg bare lurte på hvorfor. Du skrev at du ikke vil, eller kan ha en voksen, det hørtes rart ut for meg, for om du ikke kunne ha en voksen katt kunne du virkelig ikke ha en kattunge heller.

Skrevet

Det er da ikke ille i det hele tatt! :) Etter å ha ha hatt 3 voksne omplasserings dyr er dette noe jeg har blitt litt skeptisk til. Vil også gjerne være med å forme dyret litt etter ens egne vaner og livsstil, det er ikke alltid like lett etter omplassering. TS skriver jo at hun vil ha en kattunge fra dyrebeskyttelsen, det er da en like fin handling å ta imot en kattunge som en voksen katt er det ikke?

Skrevet

Jada, en fin gjerning er det så absolutt. Jeg bare lurte på hvorfor hun ikke kunne ha en voksen katt :)

Skrevet

Men nå vet dere altså hvorfor :) Var ikke meningen å virke sur eller noe :)

Gjest Lille-pus
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor det er så ille at jeg vil ha en kattunge i stedet for en voksen katt..

Grunnen er nok at hos alle frivillige organisasjoner så er det kattungene som først får nye hjem.

Og så sitter det mange voksne katter tilbake og venter på at noen skal se dem. Noen venter forjeves og tilbringer hele livet sitt på et Hjelpesenter.

De som har muligheten bør vurdere å adoptere en voksen katt (noe du jo ikke har slik situasjonen er der dere bor nå), for adopterer man en voksen så gir man en ny sjanse til to (den som flyttet ut fra Hjelpesenteret, og den som har stått på venteliste for plass og nå får komme inn :)

Et ungt dyr sammen med et voksent dyr er ofte en meget god kombinasjon :)

Har opplevd halvvoksen hund og voksen katt. Det gikk gullgodt (med bittelitt tilvenningstid da katten var litt usikker på den unge hunden :fnise: ) :)

Lykke til, jeg tror dette vil gå godt :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...