Vulpes Skrevet 26. januar 2012 #1 Skrevet 26. januar 2012 Skal formatere min nye ASUS laptop med Windows 7. Har laget de recovery-CDene, og prøver nå å restarte maskinen med CD 1 i diskrommet. Men ingenting skjer. Har prøvd to ganger. Hva gjør jeg feil? Er nødt til å få til dette innen i morgen tidlig og jeg burde vært i seng for lenge siden. Aaaahhhh!!!!
Lutetium 71 Skrevet 26. januar 2012 #2 Skrevet 26. januar 2012 (endret) 1. Sikker på at de platene ER bootbare da? (At du kan starte opp fra dem?) 2. Det er ofte du må trykke på en knapp under oppstart, for å få maskina til å velge CDROM oppstart. På min er det F12, men det varierer. Står avogtil på skjermen hva du skal trykke. Og, ja! Dette er ikke noe man skal bedrive snart kl3 på natta! Endret 26. januar 2012 av Lutetium 71
Vulpes Skrevet 26. januar 2012 Forfatter #4 Skrevet 26. januar 2012 Hvordan sjekker jeg at de er bootbare? De bør egentlig være det, ettersom jeg lagde dem med ASUS recovery CD-softwaren som fulgte med laptopen og som har nagget meg helt til nå med at jeg bør lage disse CDene. Skal prøve å restarte igjen og klikke på F-taster. Bør jeg også prøve å klikke på TAB under starten av oppstart mener du? Og, TAKK FOR HJELP! Jeg er dritlei denne dumme maskinen, vil sove
Vulpes Skrevet 26. januar 2012 Forfatter #5 Skrevet 26. januar 2012 Jeg trykket på F12, F2 og TAB raskt etter hverandre i oppstarten nå, og fikk valget mellom å starte Windows 7 og "Windows Memory Diagnostics". Valgte sistnevnte men det ser ikke riktig ut, bare en kjedelig blå skjerm som ser etter "memory problems" og med beskjed om at ingen problemer er oppdaget hittil. Flott, men det driter jeg i, va'kke det jeg var ute etter!! Skal vente til den er ferdig for så å restarte igjen og gjøre samme greia med F12, F2 og TAB (siden jeg ikke vet hvilke av dem som fungerte) og så heller velge Windows 7, og håpe at det vil si at CDen startes.
Lutetium 71 Skrevet 26. januar 2012 #6 Skrevet 26. januar 2012 (endret) Mulig du må sette oppstartrekkefølgen inne i BIOS. Her er noen linker ihverfall: http://ice.he.net/~hedden/bootcd.html https://help.ubuntu.com/community/BootFromCD Edit: OK, ser ut til at du fikk til å starte fra CD nå? Men linkene er nok greit å ha for andre. Endret 26. januar 2012 av Lutetium 71
Vulpes Skrevet 26. januar 2012 Forfatter #7 Skrevet 26. januar 2012 Takk! Skal sjekke oppstartsrekkefølgen. God damnit. Må man være rakettforsker for å klare å renske laptopen sin? :gjeiper:
Lutetium 71 Skrevet 26. januar 2012 #8 Skrevet 26. januar 2012 Takk! Skal sjekke oppstartsrekkefølgen. God damnit. Må man være rakettforsker for å klare å renske laptopen sin? :gjeiper: Trodde du fikk til å starte fra cd nå?
Vulpes Skrevet 26. januar 2012 Forfatter #9 Skrevet 26. januar 2012 Fuckin A, klarte det nå :D Var ESC-knappen som måtte trykkes på under oppstart for å få boot-menyen. HURRA!! Hvorfor kan ikke alle laptoper ha samme knapp, så slipper man å trykke som en galning i blinde for å få det til, haha. Takker og bukker for hjelpen, du er en knupp!
Lutetium 71 Skrevet 26. januar 2012 #10 Skrevet 26. januar 2012 Fuckin A, klarte det nå :D Var ESC-knappen som måtte trykkes på under oppstart for å få boot-menyen. HURRA!! Hvorfor kan ikke alle laptoper ha samme knapp, så slipper man å trykke som en galning i blinde for å få det til, haha. Det kunne de godt, men alle produsentene tenker nok: Hvorfor kan ikke alle de andre bruke "vår" knapp?? En standardisering på dette her, kommer nok aldri, siden det er litt "avlegs" teknologi, som ikke blir fokusert så mye på, desverre. Takker og bukker for hjelpen, du er en knupp! Any time! Men.. nå må du klare deg selv, her er det:
Vulpes Skrevet 26. januar 2012 Forfatter #11 Skrevet 26. januar 2012 Den er grei, natta I tilfelle noen andre leser tråden - er dette riktig??
Vulpes Skrevet 27. januar 2012 Forfatter #13 Skrevet 27. januar 2012 Har du fått datan opp og gå? Ja :D Så igjen, tusen takk! Nok en grunn til å like KG, det er alltids noen pålogget som kanskje kan hjelpe. Har nå fått sendt røkkelet av gårde tilbake til butikken og sitter nå i stedet med en Macbook. Deilig
Lutetium 71 Skrevet 27. januar 2012 #14 Skrevet 27. januar 2012 Ja :D Så igjen, tusen takk! Nok en grunn til å like KG, det er alltids noen pålogget som kanskje kan hjelpe. Alltids noen som ofrer nattesøvnen sin! :gjeiper: Har nå fått sendt røkkelet av gårde tilbake til butikken og sitter nå i stedet med en Macbook. Deilig Sendt pc inn til reparasjon?
Vulpes Skrevet 27. januar 2012 Forfatter #15 Skrevet 27. januar 2012 Alltids noen som ofrer nattesøvnen sin! :gjeiper: Sendt pc inn til reparasjon? Hevet kjøpet på den. Har alltid vært litt skeptisk til å gå over til Mac ettersom det er så dyrt, men så med litt bursdagspenger herfra og derfra og litt diverse ble det plutselig en ganske god deal likevel, så da hoppet jeg på Macbølgen likevel :gjeiper:
Lutetium 71 Skrevet 27. januar 2012 #16 Skrevet 27. januar 2012 Hevet kjøpet på den. Har alltid vært litt skeptisk til å gå over til Mac ettersom det er så dyrt, men så med litt bursdagspenger herfra og derfra og litt diverse ble det plutselig en ganske god deal likevel, så da hoppet jeg på Macbølgen likevel :gjeiper: Sannsynligvis også derfor de er såpass bra. En pc i samme prisklasse hadde ikke vært dum den heller (ihvertfall med tanke på byggekvalitet), men jeg tror pcer i den prisklassen har ett noe trått marked, fordi, da kjøper man ofte heller en mækk! Har en svoger som, helt utav det blå, planlegger å kjøpe en mækk til jobben sin (selvstendig næringsdrivende), så jeg kommer til å kikke over skuldra hans (evt. påta meg litt datasupport), for å se om det er noe stas.
Vulpes Skrevet 27. januar 2012 Forfatter #17 Skrevet 27. januar 2012 Sannsynligvis også derfor de er såpass bra. En pc i samme prisklasse hadde ikke vært dum den heller (ihvertfall med tanke på byggekvalitet), men jeg tror pcer i den prisklassen har ett noe trått marked, fordi, da kjøper man ofte heller en mækk! Har en svoger som, helt utav det blå, planlegger å kjøpe en mækk til jobben sin (selvstendig næringsdrivende), så jeg kommer til å kikke over skuldra hans (evt. påta meg litt datasupport), for å se om det er noe stas. Ja, kan være noe i det. Liker godt Macen hittil, litt fordi alt fungerer så fint og litt fordi alt ser så fint ut rent estetisk sett. Og litt fordi jeg føler meg kul og trendy
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå