Gå til innhold

Mor m/ barn skal flytte; Fredrikstad eller Horten/Tønsberg?

Gjest Edna

Anbefalte innlegg

Glemte å spørre dere som kjenner litt til begge byer eller begge fylker (hvis dere fortsatt er her); Føler dere mer jantelov/skepsis et sted i forhold til det andre? En av dere fortalte litt om det (Fr.stad) Eller er forskjellene så små at det bare blir flisespikkeri?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rute 02 (se på vkt.no) går helt fra Tjøme til Horten, og dekker store deler av strekningen fra Tønsberg/Nøtterøy og til Bakkenteigen.

Horten er en fattig kommune, og jeg ville ikke valgt å bo der med mindre noe spesielt trakk meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er interessant, jeg, å få et innblikk i samfunnsgeografien her :) Hva synes dere da om steder som Holmestrand og ikke minst; De andre Østfoldbyene Moss, Sarpsborg, Halden... Litt utenfor det jeg opprinnelig spurte om (Fr.stad/Tønsberg) men jeg er jo åpen for det meste, selv om jeg vil til en "større" by. Fr.stad og Sarp har jo vokst sammen og blitt Norges 5:te største byområde. Jeg lurer på om det har noe å si hvilken av byene en bor i eller om det går for det samme... Tønsberg, derimot, føler jeg meg ganske trygg på! Men jeg må tenke bolig også. Beste boligtilbud jeg får kontra by/sted.

Skal flytte veldig snart, så nå får jeg bare ta et valg. Selv om de beste boligtilbudene ligger i feil byer og de beste byene tilbyr mindre plass (dyrere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Gjest Gardengirl

Jeg flyttet til tønsberg for 5 år siden og synes Tønsberg er super. Slet i beg. med å få kontakt med naboer osv. men det har løst seg litt. ER også lei småby snobberi og alle vet alt, men har ikke den følelsen i tønsberg. Horten har jeg jobbet, men den har ikke noe å tilby. Horten er enda vanskeligere enn tønsberg og det er ikke noe særlig sentrum, i TBG har vi i alle fall brygga. eik er koslig og kort vei til Bakketeigene, du kan sykkle hvis du føler for det. Tolvsrød hadde jeg holdt meg langt unna - dårlig rykte = vanskelig å selge i fremtiden. Min fars kone er veldig kunstnerisk og hun trives godt i tønsberg. Jeg kommer selv fra Oslo og vant til det så for meg måtte det bare bli en by. sjekket også Fredrikstad, men nei jeg fikser ikke dialekten jeg - og det er jo stemplet som Harry thihi. Tønsberg har en litt mer kulturell følelse enn Horten, Sarp og F.stad. Så hvis det er viktig for deg da velger du tønsberg. Barna dine vil ha samme muligheter her som i Oslo, men på en mindre skala og da blir det litt tryggere. Selv ville jeg valgt mine barn fremfor meg selv, men så kjenner du dem best og da er det jo din avgjørelse :-) Uansett lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...