Gå til innhold

Mor m/ barn skal flytte; Fredrikstad eller Horten/Tønsberg?

Gjest Edna

Anbefalte innlegg

Godt å høre om mangfoldet i Tønsberg. Kunne egentlig tenke meg å bo i selve bykjernen (uten bil) men er åpen for det meste. Tolvsrød vet jeg hvor er,- pent område :)
Alenemor med to barn uten bil? Jeg tror livet ville vært mye lettere med bil, eller i det minste tilgang på bil.

Og dropp for all del Tolvsrød hvis du skal bo der uten bil og studere på Bakkenteigen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har bodd på Tolvsrød og studert på Bakkenteigen - null problem. Tok bussen fra Gauterød eller via byen. Jeg tror det blir hva man gjør det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd på Tolvsrød og studert på Bakkenteigen - null problem. Tok bussen fra Gauterød eller via byen. Jeg tror det blir hva man gjør det til.

Går det buss fra Gauterød nå da?

Hvorfor har ingen nevnt Eik? Ganske likt Tolvsrød, nærmere byen og nærmere Bakkenteigen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, det går buss fra Kiwi til Horten via Åsgårdstrand (01-bussen). Jeg bor selv på Eik, men vil ikke kjøpe noe her. Kan jo hende jeg er partisk siden jeg vokste opp på Tolvsrød, da :fnise:

Eik er jo populært, landlig, gode bussforbindelser, og mindre kø enn Tolvsrødsida. Herfra går jo 02-bussen forbi på Hortensveien, og det er absolutt ikke vanskelig å komme seg til Bakkenteigen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som nevnte Eik liker også Tolvsrød hakket bedre siden jeg er oppvokst der ;) Men Eik er et godt substitutt. Litt billigere og noen fordeler som Tolvsrød ikke har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt OT så er det litt morsomt at vi er så mange fra Tolvsrød i én tråd :-p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, veldig så mange Vestfoldinger det er her inne ;) Også så mange fre Tbg da. Hvor er østfoldingene blitt av?

Uansett tror jeg nok ganske sikkert det står mellom Fr.stad og Tønsberg. Litt størrelse må jeg nok ha så overgangen fra Oslo blir lettere. Også kan jeg være litt anonym samtidig som vi vel får småbyens nærhet. Musikkmiljø er et stort +. Har også hørt at Horten har et bra musikkmiljø, men tror nok allikevel byen blir i minste laget.

Ja, jeg KAN ende opp uten bil i perioder. Som sagt, jeg har dårlig råd og vil studere i ganske lang tid fremover. Har bil nå, men har ikke mange mannfolk til å mekke ;)

Til info; Jeg skal ikke nødvendigvis studere i Oslo, studiet mitt finnes i alle nevnte byer/steder og jobbmarkedet er bra overalt (helse/sosial)

Jeg har også merket meg at reisetiden er kortere Fr.stad-Oslo enn Tbg-Oslo. Enda Fr.stad vel ligger lenger sør. Men nå blir det nok ikke ofte Oslo hvis jeg først er ute av byen, selv om det er godt å ha muligheten. Jeg vurderte lenge tettsteder utenfor Oslo men fant ut at de ofte er pregløse og ganske så kjedelige. Og nesten samme prisnivå som Oslo! Ble litt satt ut, da kan vi like gjerne bo i Oslo. Tross alt er det jo på stedet vi bor vi skal oppholde oss i hverdagen og trives, da hjelper det lite at reisevei til Oslo er eks. 20 min.

Takk alle dere som setter av tid til å svare meg! Blir aldri for mye av gode tilbakemeldinger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder buss så ser jeg ikke problemet med enten Tolvsrød (Her bor jeg også, forresten!) eller Eik, da bussene går hvert 20ende minutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jobbet begge steder (Tønsberg og Fredrikstad), men kjenner sistnevnte best. Det er en del jantelov, men den sitter i den eldre garde. Det er jo gjerne de som er mest høylydt. Bare styr unna kafeene mellom 9 og 11 på hverdager, da kryr det av pensjonister med faste bord. :ler: Med tanke på barna ville jeg valgt Fredrikstad, det er gode tilbud for dem nesten uansett interesser. Var veldig fornøyd med skolene og. Ungene + far flyttet fra en bydel til en annen, så de fikk prøvd litt forskjellig av skole, fritid, kultur, trafikk og naboer. Med tanke på det kulturelle skjer det mye spennende der fremover, du kan jo snakke med noen i miljøet før du bestemmer deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et drawback med Tønsberg er bomringen du må gjennom hver dag dersom du skal pendle med bil til Oslo.

Ellers så er Tønsberg en kjempe fin by, og jeg har ikke inntrykk av at den er spesielt snobbete. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bodde ett år på Eik, og jeg synes det var kjempefint. Nærme sentrum og skole. Har en liten drøm om å flytte tilbake til Tønsberg om noen år, når man får barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et drawback med Tønsberg er bomringen du må gjennom hver dag dersom du skal pendle med bil til Oslo.

Ellers så er Tønsberg en kjempe fin by, og jeg har ikke inntrykk av at den er spesielt snobbete. :)

Den må du jo bare gjennom om du bor i sentrum eller på andre siden av kanalen. Og hun har jo sagt at hun ikke skal pendle til Oslo, men evt studere på Bakkenteigen.

Jeg hadde uten tvil valgt Tønsberg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med Sandefjord?

Litt mindre by, men desto mindre trafikk, og ingen bomring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Sandefjord?

Litt mindre by, men desto mindre trafikk, og ingen bomring...

Ville ikke valgt sandefjord mtp på barna. Skikkelig bedritent ungdomsmiljø.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke valgt sandefjord mtp på barna. Skikkelig bedritent ungdomsmiljø.

Er det?

Nå er det riktignok noen år siden jeg var ungdom, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Litt vanskelig blir det jo når nesten alle byene enten er harry eller har et dårlig miljø ;)

Horten, Holmestrand, Sandefjord, til dels Fr.stad... Er det bare Tønsberg igjen??? Hihi...

Sandefjord blir for langt fra kjentfolk/familie. Har satt en grense ved Tønsberg og Fredrikstad i sør. Og enda ikke bestemt meg ;) MASSE positivt om Tønsberg, føler meg ganske trygg på at det er en bra by nå! Men har noe mer slekt lettere tilgjengelig i øst... Får vel bare se hvor beste leiligheten befinner seg/dukker opp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva sier barna om å bli boende i Oslo på færre kvadratmeter kontra å flytte da? De er jo store nok til å bli hørt med sin mening. Men regner med de har lite å komme med i Tønsberg/Fredrikstad-diskusjonen... Synes forresten Tønsberg er fin, men har ikke inngående kjennskap til noen av byene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva sier barna om å bli boende i Oslo på færre kvadratmeter k

Ja, det lurer jeg også på. Kanskje det beste alternativet er å bli i Oslo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har snakket mye med barna. Den ene er åpen for det meste, den andre vil helst tilbake til Oslo. Mest fordi han er vant til at ting "skjer" rett utenfor døra. En egen livsstil der inne, på godt og vondt. Det blir lett litt stusselig utenbys når en er alenemor og i tillegg ikke har tilhørighet til stedet (selv om vi elsker naturen!) Vi bodde i indre Oslo. Vi bor ikke der nå, flyttet til et sted med noen få tusen innbyggere. Ingen av oss trives med det og jeg har dårlig samvittighet for valget jeg tok... Men økonomien presset meg ut av storbyen og det blir veldig vanskelig å finne noe over 45 kvm i Oslo. Prisene er jo helt ville! Dukker det opp et "kupp" i løpet av kort tid, vil jeg så klart vurdere det, men det er lite sannsynlig. Jeg tenker også langsiktlig; Lettere å komme inn på boligmarkedet (hvis jeg fortsatt er alene) i en mindre by.

Jeg ønsker meg nok helst noe sentrumsnært og skal se på 2 leiligheter til i Tønsberg nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...